Lekkend differentieel
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-01-2006 22:40 #624282
door V300 register
Lekkend differentieel is gemaakt door V300 register
Bij Gregory z'n 360 GLT is het differentieel (wat dat op de achteras doet begrijp ik niet, hopeloos ouderwets
)altijd een beetje vettig, en er ligt altijd een streepje zwarte smurrie op de grond onder.
Ik vermoed dat het pakkinkje tussen de deksel en het diff gewoon lekt en het een kwestie is van de boutjes aandraaien en/of een nieuwe pakking.
Klopt dat, of zit zo'n ding ingewikkelder in elkaar?
En wat gebeurt er als je die boutjes van het deksel losdraait? stort er dan een berg smurrie uit en moet je er nieuw vet of olie instoppen?

Ik vermoed dat het pakkinkje tussen de deksel en het diff gewoon lekt en het een kwestie is van de boutjes aandraaien en/of een nieuwe pakking.
Klopt dat, of zit zo'n ding ingewikkelder in elkaar?
En wat gebeurt er als je die boutjes van het deksel losdraait? stort er dan een berg smurrie uit en moet je er nieuw vet of olie instoppen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 10:40 #640411
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
Klopt helemaal. Hebben wel meer 300's last van. Als je geluk hebt stopt het lekken al met het aandraaien van de boutjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2006 14:05 #640412
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Lekkend differentieel
Harm en Gregory,
Dat differentieel is best wel iets waar je op moet letten als er echt smurrie op de grond komt te liggen. Ik ken een verhaal van iemand waarbij alle olie eruit gelekt was. Die kreeg op de snelweg te maken met blokkerende achterwielen als gevolg van een vastgelopen differentieel. Dat ging zeer moeizaam en de situatie was niet echt veilig. Einde verhaal voor de 360 dus...
Je kunt die plaat er gewoon afschroeven alleen komt natuurlijk dan alle olie eruit. Je moet hem dan eerst aftappen. Draai de aftapbout eraf en laat hem leeg lopen. Zorg wel dat de auto horizontaal staat. Kijk van tevoren trouwens al of je de vulplug eraf krijgt. Die zit in het midden van dat deksel aan de achterkant. Wanneer je die niet los krijgt en je hebt hem al leeg laten lopen ben je in de aap gelogeerd. Maar goed, in het boekje staat welke soort olie erin moet en alles. Nieuwe pakking monteren en goed (geleidelijk) aandraaien.
Dat differentieel is best wel iets waar je op moet letten als er echt smurrie op de grond komt te liggen. Ik ken een verhaal van iemand waarbij alle olie eruit gelekt was. Die kreeg op de snelweg te maken met blokkerende achterwielen als gevolg van een vastgelopen differentieel. Dat ging zeer moeizaam en de situatie was niet echt veilig. Einde verhaal voor de 360 dus...
Je kunt die plaat er gewoon afschroeven alleen komt natuurlijk dan alle olie eruit. Je moet hem dan eerst aftappen. Draai de aftapbout eraf en laat hem leeg lopen. Zorg wel dat de auto horizontaal staat. Kijk van tevoren trouwens al of je de vulplug eraf krijgt. Die zit in het midden van dat deksel aan de achterkant. Wanneer je die niet los krijgt en je hebt hem al leeg laten lopen ben je in de aap gelogeerd. Maar goed, in het boekje staat welke soort olie erin moet en alles. Nieuwe pakking monteren en goed (geleidelijk) aandraaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 14:10 #640413
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
het is ook wel slim om EERST de vulplug van de eindaandrijving eruit te draaien, voordat je iets anders open gaat draaien.....
(die zitten soms namelijk zeer vast.. probeer dit alleen met een 6-vlaks sleutel of dop, liefst van een goed merk. NIET met een 'powergrip' of 12 vlaks gereedschap aan beginnen, dan draai je hem rond)
(die zitten soms namelijk zeer vast.. probeer dit alleen met een 6-vlaks sleutel of dop, liefst van een goed merk. NIET met een 'powergrip' of 12 vlaks gereedschap aan beginnen, dan draai je hem rond)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 15:12 #640414
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
Ook idioot dat die dop met een vierkante sleutel moet worden losgemaakt. Waarom hebben ze daar niet gewoon een inbus of torque van gemaakt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2006 15:28 #640415
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Lekkend differentieel
Het is een 6-vlaks dop. Maar daar kun je het meeste kracht mee zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 16:41 #640416
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
De vierkante aftapplug in de carterpan kan je met een kleine ratel zo losmaken (direct de ratel in de bout zetten), misschien past t achter op t diff ook wel...geloof dat het 3/4" ratels zijn die passen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 16:50 #640417
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
De vierkante aftapplug in de carterpan kan je met een kleine ratel zo losmaken,
ALS DE PLUG NIET TE VAST ZIT
als ie wel heel vast zit; heb je er speciale carterplugsleutels voor.
maar; die zitten dus niet aan een differentieel ;-)
ALS DE PLUG NIET TE VAST ZIT
als ie wel heel vast zit; heb je er speciale carterplugsleutels voor.
maar; die zitten dus niet aan een differentieel ;-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 17:02 #640418
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
Goed, dat differentieelding zit dus vol met olie, net als een versnellingsbak dus. Het beste is dus om eerst de aftapplug eruit te draaien, olie eruit, plaatje eraf, nieuwe pakking, en weer in elkaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2006 17:12 #640419
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkend differentieel
EERST de vulplug
DAN de aftapplug en olie aftappen.
dan de pakking vervangen.
als je namelijk de vulplug er niet uit krijgt, moet je je beperken tot aandraaien van de boutjes en hopen dat er nog voldoende olie in zit.......
als je eerst alle olie eruit laat lopen weet je zeker dat er niet genoeg meer in zit ;-)
DAN de aftapplug en olie aftappen.
dan de pakking vervangen.
als je namelijk de vulplug er niet uit krijgt, moet je je beperken tot aandraaien van de boutjes en hopen dat er nog voldoende olie in zit.......
als je eerst alle olie eruit laat lopen weet je zeker dat er niet genoeg meer in zit ;-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets