Krukaspoelie

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 17:30 #624060 door Thomas de Wit (GAST)
Krukaspoelie is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Wie kan me vertellen hoe ik de krukaspoelie er af krijg? Ik denk dat hij op een of andere manier geborgd kan worden zodat de rest niet mee kan draaien. Er zitten op de poelie ook 3 gaatjes.

Wie kan me helpen?


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 17:58 #636044 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukaspoelie
Heb je een flexibele krukaspoelie met centrale bout?
Waarom moet de poelie er af?
Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 18:26 #636045 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Krukaspoelie
Ik ga de distributieriem vervangen. De Haynes manual zegt dat er zes bouten op de krukas zitten, maar er zit inderdaad 1 grote centrale.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 18:42 #636046 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukaspoelie
Hier heb je een totale beschrijving die een collega en ik gemaakt hebben. De motoren B200 en B230 met flexibele krukaspoelie (poelie met rubberen inlage) zijn identiek

home.planet.nl/~smit9315/Distributieriem_Ve rvangen.doc

Groet Timen


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2005 19:26 #636047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krukaspoelie
mooi document! zeer goed gedocumenteerd zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 19:26 #636048 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Krukaspoelie
Ah bedankt voor de beschrijving, de foto's zijn wel handig. Maar is er een alternatief voor die sleutel die jij zelf gemaakt hebt? Ik wil er vanavond nog aan beginnen namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 19:47 #636049 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukaspoelie
Je kunt een luchtsleutel gebruiken, maar die heb je natuurlijk op korte termijn niet.Trouwens de radiateur moet er dan uit.
Als je een ratel met een verlengstuk hebt, en je steekt een grote schroevendraaier door 1 van de 6 gleuven kan het ook wel lukken. Dit is natuurlijk wel de jbf methode. Sommigen zetten een sleutel vast op de centrale bout en starten de motor!. Je moet maar op het idee komen. Anderen halen de startmotor eruit en steken een (spaak) bandenlichter of iets dergelijks in het vliegwiel. Dit is voor mensen die een beetje werk niet uit de weg gaan. Er is maar 1 methode het beste, Volvo heeft daarvoor ook een soortgelijk gereedschap, wel duurder en ook nog moeilijk aan te komen.
Dus heb even geduld en doe het op de goede manier.

Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 23:14 #636050 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Krukaspoelie
Ik moet even kijken wat voor manier ik toepas. Ik denk iets tussen de gleuven vastzetten, maar niet zomaar een schroevendraaier die ergens tegen aan klemt. Even over nadenken dus.... Maar de bout moet vast op 250 Nm. Dat is meer dan 2 keer zo vast als een wielbout, is dit niet wat overdreven? De poelie is ook nog eens geborgt ook op het krukasriemwiel.

P.s. de auto in de versnelling zetten, en aan de krukas draaien zal je koppeling waarschijnlijk niet vinden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2005 23:43 #636051 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukaspoelie
De auto in de versnelling zetten en dan proberen de krukaspoeliebout los of vast te draaien zou ik niet doen. Het is te hopen dat de koppeling dan slipt, want anders komen er veel te grote krachten op de krukas. En zoals jij ook al schrijft 250 Nm is geen kleinigheid. Hoeveel energie is er nog nodig om het volgens de regels der kunst te doen? Voordeel van de tegenhouder is dat er geen krachten op de krukas komen. Bijkomend voordeel is dat je ook het nokkenastandriemwiel er mee kan tegenhouden. Handig als je de keerring wilt vernieuwen.
Trouwens hoe stel je je klepspeling? Daar heb ik ook een handig gereedschap voor!

Groet Timen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2005 11:35 #636052 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Krukaspoelie
Zijn er dingen in de handel voor het losmaken van dit soort poelies? Ik weet anders toch niet hoe ik het moet gaan doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD