10W40 of 15W40 voor 1.7
- V300 register
- Verbannen
En geldt dit voor alle 1.7-uitvoeringen? (voor of na 1987?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Gevoelsmatig zou ik voor 10W40 (Shell Helix) halfsyntheet gaan omdat die wat vaker in de aanbieding is (Tip: Mister Auto heeft deze vaak in de aanbieding)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Als je dunner of dikker olie gebruikt kan dit schadelijk zijn
De voorgeschreven olie 15W40 voldoet voor alle weersomstandigheden [temperaturen] in Nederland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En het desbetreffende tabelletje waar ik het over had (excuses dat ik eerder de cijfertjes verkeerd had) : 5W30 voor in de 340 sneeuwploeg, 10W30 in de 340 winterbak, 10W40 of 15W40 voor normaal gebruik, 20W40 voor de 340 beachbuggy en als je van achterhaalde olie houdt kun je zelfs nog proberen of je nog ergens SAE 30 of 40 monograde olie kunt vinden.
Even de kanttekening dat 10W30 en 10W40 vetgedrukt staan, waarschijnlijk omdat dat destijds de aanbeveling was in Nederland. 10W30 zou ik tegenwoordig echter niet meer gebruik omdat de zomers nu een stuk heter zijn dan in de jaren 80. Iets met een gat in de ozonlaag of Al Gore of ander populistisch geneuzel vandaag de dag. Tegenwoordig zouden 10W40 en 15W40 vetgedrukt staan.
Hier zit ook zeker veel in, in Facebookgroepen rond Amerikaanse auto's komt helaas met enige regelmaat voorbij dat er een blok schade heeft ondervonden. 20W50 olie in een Chevrolet-blok dat eigenlijk 5W30 moet hebben gaat meestal wel goed zolang het een normale straatauto betreft die niet op het circuit o.i.d. komt. Er zijn echter Fords (en vast nog wel meer merken/types) uit de jaren 70 waar standaard SAE 50 of 60 in moest. Tegenwoordig gebruikt men daar 20W50 voor en dat gaat goed. Echter zijn er mensen die dit niet weten en er ''gewoon'' 10W40 halfsyntheet in gieten omdat dat altijd goed zou zijn. Op die olie lopen die blokken kapot omdat de olie gewoon te dun is voor de speling tussen de verschillende onderdelen. Dit zijn dan wel motoren die er bekend om staan gevoelig te zijn voor het soort olie wat er in gaat. Voor onze auto's is dit verhaal dus een stuk minder van toepassing.Mij is ooit te horen gekomen dat de type olie die voorgeschreven is, niet zonder reden reden, namelijk tussen alle bewegende delen zit speling [hoe klein dan ook] deze speling wordt opgevuld met olie hoe kleiner de speling hoe dunner de olie of te wel hoe groter de speling hoe dikker de olie.
Als je dunner of dikker olie gebruikt kan dit schadelijk zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
edit: concreet staat er API SF of beter, mag ook (semi)synthetisch zijn mits deze voldoen aan minimaal de eisen van API SF. De huidige gangbare synthetische olie voldoen aan eisen die 6 of 7 stappen hoger zijn (API SL / API SM).
PS 5W40 volsynthetisch is bij de meeste garages de standaard olie waarmee ze beurtjes doen op auto's zonder specifieke eisen qua goedkeuringscodes. Dit doen we er dus ook in bij sleuteldagen. M.a.w. er zijn al een hoop auto's die hiermee rondrijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Zie reactie onderaan.
kassa.vara.nl/pagina/discussie-semi-of-h...ische-olie-100-nep-1
Ik kies dan voortaan ook altijd voor Vol syntetisch :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.