Auto oververhit
- V300 register
- Verbannen
Vandaag na een stukje rijden begon de temperatuursensor rechtsonderin het display te knipperen. Ik dacht dat het het oliepijl was eerst, dus ik ben rustig naar huis gereden (ca. 3km), waar bij aankomst mijn motor enorm aan het sissen was en er rook uit de auto kwam zetten.
Het was hier een mooie zonnige dag, maar ik zag toch een natte plek op de plek waar ik m'n auto geparkeerd had. M.a.w. ik denk dat het koelvloeistofreservoir lek is.
3 vragen:
- Kan ik dit op een handige manier dichttapen of moet het reservoir vervangen worden?
- Is het te verwachten dat ik ernstige schade heb opgelopen, omdat de auto wel degelijk behoorlijk oververhit is geweest?
- Kan ik elke willekeurige koelvloeistof kopen om e.e.a. bij te vullen?
Alvast bedankt voor eventuele inzichten!
Dirk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- Oververhitting k?n meevallen, maar je kunt ook je kop kromtrekken en/of je koppakking eruit knallen, en dan heb je toch echt wel meer werk om de boel weer in orde te krijgen. Mijn advies zou zijn: niet rijden tot je weer goede koeling hebt.
- Ja, in principe is iedere 'normale' koelvloeistof prima.
- V300 register
- Verbannen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Succes met de reparatie!
- Laurens Post
- Nieuw lid
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
volvofiel;89390 schreef : Je kunt trouwens eenvoudig checken of de koppakking lek is: smurrie op de oliepeilstok en een dikke witte rookwolk uit de uitlaat bij warme motor.
?f een borrelend koelvloeistofexpansievaatje doordat de compressie van een cylinder/zuiger naar een koelkanaal lekt:+
- Laurens Post
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Betekent dit dat er ook "roze" koelvloeistof in kan? Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben? Ik heb verhalen gehoord over dat de roze koelvloeistof agressiever zou zijn en daardoor de onderdelen van de motor aan zou tasten.
Graag uw reactie
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Of dat zo is? Geen idee...