Van benzine naar diesel ombouwen
- V300 register
- Verbannen
Ik heb enige tijd geleden een 340 diesel aangeboden gekregen. Koppeling kapot, en door het lange staan is de carosserie ook verrot. Wat moet je ermee, dacht ik toen...
Nu, een maand later...Beginnen de idee'tjes te spelen. Reden? De 83'er 340 GL heeft inmiddels een nieuwe motor gekregen, want de vorige motor tikte en blies olie...Met de nieuwe B14.4E was het olieblazen wel weg...Tikken had dit motortje ook! Daarnaast ging ook de automaat kapot, en dat terwijl ik al geen automaat liefhebber ben...
1 + 1 = 2 dacht ik toen
340 Diesel + bel. vrije 340 GL = bel. vrije 340 diesel!!
2 aspecten om rekening mee te houden
RDW
Uit communicatie met de RDW is gebleken dat ombouwen en keuren naar een ander typegoedkeur gewoon mogelijk is. Alleen: Het typegoedkeur van een 340 diesel loopt pas vanaf 85 ergens. niet vanaf 83. Daarover heb ik de RDW nog eens gemaild, maar volgens mij wist die medewerker het zelf ook niet. Een duidelijk antwoord kreeg ik niet.
De ombouw
De carosserie van een diesel is gelijk aan een 360. Daarin kan ik nog problemen tegen komen...
- Motor
De motor is gelijk aan een 1.7 benz. En de ophangpunten daarvan komen overeen met die van een 1.4 (mits je een nieuw type dwarsbalk hebt, die zit er al onder)
- Randdelen motor
Ik zag de diesel pas 2 weken geleden voor het eerst onder de kap. Geen idee of er randonderdelen zijn die ergens aan de carosserie zijn geschroefd ofzo. Heeft er iemand een foto?
- Kabelboom motorruimte
De 340 diesel heeft ongetwijfeld een andere kabelboom. Ik weet het niet precies, maar heeft zoiezo al bijv. geen ontsteking, en juist gloeibougies. De kabelboom is zo over te klikken. Enige wat niet overeen komt is de ruitenwissermotor volgens mij, en de knipperlichten voor zitten niet in de bumper maar op de schermen.
- Radiateur
Vroege 340's hebben smalle radiateurs. Nieuw type's hebben bredere maar dunnere radiateurs. Vraag is dus of de opbrengst van zo'n smalle groot genoeg is. Dat wil ik eerst uitproberen. Dan moet namelijk de carosserie verzaagd worden.
- Electrische fan
Vroege 340's hebben de fan op het motortje zitten. Diesel heeft een electrische fan voor de radiateur. Dat wordt ombouwen dus. Lijkt me niet zo'n punt.
- Tank
Diesel heeft een plastic zadeltank ala 360. Misschien kan ik de std. tank gebruiken, maar evt. wordt het ombouwen naar zo'n plastic tank. Probleem daarbij is alleen dat er volgens mij geen ophangpuntne voor de tank onder de bodem zitten, en geen gat bij de vlotter. Heeft de diesel een intank pomp, een externe pomp, of een mechanische op het blok??
- Versn. bak
Heeft de diesel zijn tank opgehangen met 1 dwarsbalk ala 360, of 2 ala 340? Ik vermoed het laatste, want volgens mij heeft een diesel ook gewoon een alu aandrijfas met rubbers ala 340. 360-stijl heb ik geen ophangpunten voor onder mn bodem
- Remtrommels
- Handremkabels
360's hebben langere, en andere montage punten voor de handremkabels. Ze moeten namelijk onder de bak door ipv. tegen de carosserie aan, dit komt door die zadeltank. Alleen hoe zit dit bij 340 diesels?
- uitlaat
Lijkt me niet zo'n probleem.
- voorpoten
Frank Rooijmans had het over de voorveren van de diesel, dat die anders waren. Maar wat is het verschil? Does anyone know? Frank zn inbox zit vol, dus kan niet terug PB'en
Al met al redelijk plug & play vermoed ik. Moet in een weekend een heel end te doen zijn. Lijkt me wel gaaf om een belastingvrjie diesel te hebebn!
Wat zeggen jullie van de ombouw? vergeet ik nog dingen? Dingen die jullie kunnen bevestigen oid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bij meer dan 40% vermogenstoename komt er nog een wegliggingstest bij. Die is nogal prijzig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
idd qua ophangpunten geen punt
- Randdelen motor
volgens mij niks ingewikkelds! diesel is nog simpeler dan benzine eigenlijk.
- Kabelboom motorruimte
ruitenwissermotor kun je altijd nog overzetten...
- Radiateur
de radiateur van een Diesel heeft ook kleinere koelkanalen; om een groter koelend vermogen te hebben. Radiateurs van een diesel worden daarom wel gebruikt voor high-power ombouwprojecten in 360.
dus mogelijk heb je daar wel een probleempje te pakken.
- Tank
de grote vraag is of je de metalen tank kunt gebruiken voor Diesel. Het zou kunnen dat deze niet dicht genoeg is op de naad (diesel kruipt nog meer dan benzine) dus persoonlijk zou ik wel 3x kijken of je toch niet de zadeltank mee over kunt zetten!!!
- Versn. bak
puntje wat je niet moet vergeten is de trillingsdemper op de ingaande as van de bak. Deze lijkt qua uiterlijk veel op de 1.7 maar heeft een andere karakteristiek.
- Handremkabels
lekker overbouwen van je donor
- uitlaat
einddemper van een diesel is open; zou hem dus overzetten of een sportpijp gebruiken.
- voorpoten
geen idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volvo 740TIC;70388 schreef : Bij de 760 16vT ombouw van een vriend (principe zelfde geval als voor jou met de diesel, geen typegoedkeuring) van me bleek na contact opgenomen te hebben met de rdw, dat als het vermogen binnen de 40% toename blijft, je hem wel moet laten herkeuren maar alleen een geluidstest/decibelmeting nodig is, geloof dat dat ongeveer 200-300 euro kost.
Bij meer dan 40% vermogenstoename komt er nog een wegliggingstest bij. Die is nogal prijzig.
maar hij bouwde denk ik niet volgens typegoedkeur om?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Keuringskosten: 45 euro
Ik ben er overigens nog mee bezig dit verder uit te zoeken. Helaas geeft de RDW nagenoeg niets prijs. Ergens logisch: anders zou elke hobbyist zoiets gaan doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.