Help Hij stopte ineens

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2006 19:28 #625237 door V300 register
Help Hij stopte ineens is gemaakt door V300 register
Ik rij (sorry, reed) een 340 Gl 5 deurs uit 85. Had gehoopt nog een tijdje vooruit te kunnen, want hij reed best lekker.

Ja, hij stotterde wel eens bij het stoplicht, en stationair was een beetje onregelmatig, maar geen grote problemen.

Totdat ik gister na het sporten naar huis reed, en hij er spontaan (zonder enige waarschuwing) mee ophield.

Nu heb ik in al mijn wijsheid de motorkap opengedaan, en even gekeken.........

Je snapt het wel....... toen kwam 'ie niet verder.

Het zag er op het oog allemaal best oke uit.

Oke, luchtslang van filter naar blok was ingescheurd, maar goed dat kon het toch niet zijn.
Andere kant een behoorlijk ruim zittende slang los gehaald (slang liep van luchtfilterhuis richting vooruit naar een verdeelstuk).

AH, deze zat vol met PRUT (wit/bruin/zwart). Dat moet het zijn.
Slangetjes gevolgd (en geleegd) tot aan een of ander filtertje die direct op het blok zit.

Jammer maar helaas.

Accu is goed. Startmotor draait. Ik weet het effe niet meer. Ben ook maar een simpel magazijnmannetje.

Iemand meer ideeen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2006 19:31 #654202 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help Hij stopte ineens
En toen gingen we op zoek naar een Volvo club....

Met een beetje zoeken op het forum weet je dat je eerst de nodige dingen moet vervangen. Dan heb ik het over de onsteking, filters enz enz enz. Het kan iets simpels zijn zoals een verstopt benzinefilter tot aan een ... Controleer dat allemaal eerst eens.

Succes

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2006 23:21 #654203 door V300 register
Die club volgde ik al even, maar had me nog niet aangemeld. Heb dit overigens wel gelijk gedaan.

Heb vanmiddag nog even lekker languit over het blok gelegen, en 'we' denken aan of een kapotte brandstofpomp, of de puntjes.
Dus morgen eerst even meten.

Heb ook al leuke dingen gezien hier. Vooral doorgaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2006 04:11 #654204 door V300 register
Die slang klinkt als de carterventilatieslang.
Het filter zit waarschijnlijk min of meer op het blok, en het filter bestaat meestal uit een stuk kunststof met een heleboel gaatjes, dat aan de motorblok-kant afgerond is en ongeveer in het daarvoor bestemde gat, in het onderblok, net onder het inlaatspruitstuk past, terwijl aan de bovenkant van het filter de slang richting luchtfilter er net op past. Mogelijk loopt er ook nog een dun slangetje van net boven het filter naar het inlaatspruitstuk.

Het betreffende filter raakt nogal eens verstopt, meestal zelfs.
Zou geen reden moeten zijn voor slecht cq. niet lopen, maar als de hele slang dicht zat kan ik me dat stiekum toch wel voorstellen.
Mogelijk heeft een injectiemotor daar veel minder last van dan een carb-motor.

Advies : spoel die slang goed schoon, met bijvoorbeeld afgewerkte olie of wasbenzine die al te vaak is gebruikt.
Het filter zelf kun je t best een dag in schone wasbenzine laten liggen, en alle gaatjes die dan nog niet open zijn ff met een naald schoonmaken.

Alles schoon en open terugmonteren, versleten slangen desnoods vervangen.

Kapotte brandstofpomp nog ff niet vanuitgaan, zeker omdat het hier om een carb-motor gaat.
Ontsteking ("puntjes") is makkelijk te controleren : ff ontstekingshuis er vanaf halen en de rotor checken op corrosie. En als je'm toch loshaalt is vervangen ook niet zoveel duurder. Kweenie wat t kost, maar ik schat 12,50 euro. Bougie's en kabels vervangen hoeft ook niet, maar kan eveneens geen kwaad, ik schat dat dat alles bijeen 30 euro kost.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2006 08:39 #654205 door V300 register
hoi luc, de carterventilatie die jij omschrijft zit op een 2 liter.

aangezien het een 340 is, moet het wel een 1.4 of 1.7 zijn.

voor de 1.7 gaat het verhaal wel deels op.

maar carterontluchting, zo verstopt dat heel de motor niet meer start?? lijkt me erg stug!

of de ontsteking in orde is kun je trouwens eenvoudig testen he Norman,
de bobinekabel zo wegleggen dat het uiteinde binnen een cm van een massapunt komt; en dan de startmotor even laten draaien. als het goed is zie je nu duidelijk de vonken overspringen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2006 15:58 #654206 door V300 register
Ja, iemand hier op de zaak had het geweldige idee om een spijker in de bougiekabel te doen (i.p.v. een bougie), aangezien ik even geen bougiesleutel kon vinden.
Als ik hem dam op het blok zou leggen, zou je moeten zien of hij vonkte.
Deze methode had ik wel gehoord met een bougie op je blok, maar nog nooit met een spijker.

Werkte dus waarschijnlijk ook niet.

Dat schijnt iets voor blondines te zijn (sorry als ik dames gekwetst heb.)

Straks nog maar een keer proberen.
En ook gelijk maar naar mijn punten kijken. Vervangen is dus toch niet zo duur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2006 18:14 #654207 door V300 register
het is makkelijker om de middelste kabel van de verdeler los te halen, dan heb je meteen metaal.

als je geen vonk gezien hebt met de spijker, zou daar best het probleem eens kunnen zitten!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2006 18:30 #654208 door V300 register
Dus niet van je bougie aftrekken, maar van je verdelerkap afschroeven?

Ik heb niets kunnen zien aan de kap, maar men zegt dat een klein scheurtje al voldoende is om hem te slopen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2006 18:31 #654209 door V300 register
Oh, en het is inderdaad een 1.7

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2006 18:55 #654210 door V300 register
of een lekke keerring eronder...
Bij startproblemen moet je altijd een paar dingen nakijken: ten eerste hoe het met de benzinetoevoer zit...probeer ff te starten en draai er een bougie uit..als het met de peut in orde zit zal de bougie lekker nat zijn en goed ruiken.

Ontsteking is punt 2 dat je nodig hebt.. even voorzichtig een bougie tegen een stuk kaal staal op de carrosserie leggen (een bout bijv.) en starten...als ie vonkt weet je dat dat ook nog werkt. een spijker in je bougiekabel werkt volgens mij niet...je hebt namelijk een luchtspleet nodig om een vonk te trekken, anders gaat de stroom langs de makkelijkste weg, dus gewoon door het staal heen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC