Olie diff en 5bak
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-04-2023 18:00 #1042550
door V300 register
Olie diff en 5bak is gemaakt door V300 register
In het Olving-werkplaatsboek wordt gesproken over de hoeveelheid olie voor de M47R-versnellingsbak, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen vóór (3,0 liter) en achter (2,7liter).
Bij de eindaandrijving wordt gesproken over 1,35 liter.
Naar mijn weten heeft de 5-bak maar 1 vulplug en 1 aftapplug, en heeft het diff ook 1 vulplug en 1 aftapplug. Beetje verwarrend, hoe moet ik dit interpreteren?
En welke olie kan ik het best gebruiken voor het diff en de 5-bak? Is de olie eventueel uitwisselbaar?
Bij de eindaandrijving wordt gesproken over 1,35 liter.
Naar mijn weten heeft de 5-bak maar 1 vulplug en 1 aftapplug, en heeft het diff ook 1 vulplug en 1 aftapplug. Beetje verwarrend, hoe moet ik dit interpreteren?
En welke olie kan ik het best gebruiken voor het diff en de 5-bak? Is de olie eventueel uitwisselbaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
16-04-2023 21:05 #1042554
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Olie diff en 5bak
Bak en diff hebben eigen vul en aftapplug
bak gaat ATF in en Diff 80W90 (GL4 / 5)
bak gaat ATF in en Diff 80W90 (GL4 / 5)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-04-2023 14:57 #1042558
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie diff en 5bak
Het klopt inderdaad, alle keren dat ik het oliepeil van bak en diff heb gecheckt ging het om een eigen vul- en aftapplug voor diff en bak. Afgelopen weekend ook nog gecheckt.
De Olving suggereert echter dat de 5-bak twee vulpluggen zou hebben, vandaar de verwarring. Heb daardoor even gedacht dat ik al die tijd vergeten ben om een vulplug te checken op voldoende olie. Was gelukkig dus niet zo.
Misschien dat de oudere 5-bakken nog wel twee vulpluggen hadden, of dat ze het over twee kamers hebben (voorkamer en achterkamer).
Ik vind de Olving zo langzamerhand op een aantal punten toch niet zo'n fijn werkplaatsboek. Te summier of te weinig plaatjes, of zelfs onjuiste informatie. Is de Haynes voor de 340 beter?
De Olving suggereert echter dat de 5-bak twee vulpluggen zou hebben, vandaar de verwarring. Heb daardoor even gedacht dat ik al die tijd vergeten ben om een vulplug te checken op voldoende olie. Was gelukkig dus niet zo.
Misschien dat de oudere 5-bakken nog wel twee vulpluggen hadden, of dat ze het over twee kamers hebben (voorkamer en achterkamer).
Ik vind de Olving zo langzamerhand op een aantal punten toch niet zo'n fijn werkplaatsboek. Te summier of te weinig plaatjes, of zelfs onjuiste informatie. Is de Haynes voor de 340 beter?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-04-2023 21:08 #1042561
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie diff en 5bak
Ik denk dat er met "voor" en "achter" wordt gesproken over de verschillende typen 5-bakken die gebruikt zijn. Voor zover ik weet heeft mijn 360 ('83) 1 van de vroegere waarbij in principe een 4-bak is gemonteerd maar er een extra stuk is geplaatst tussen de bak en de diff waar de 5e versnelling in is geplaatst. Je ziet ook duidelijk stuk "extra" zitten. Of misschien is de M47R wel gewoon zo ontworpen, dat durf ik niet te zeggen eerlijk gezegd. De bak en diff hebben inderdaad elk 1 aftapplug en 1 vulplug.
Ik weet wel dat de 5e versnelling iets hoger geplaatst is in de bak. Het is dus 't beste om de auto links zo ver (doch veilig!) mogelijk omhoog te krijgen en dan de bak te vullen. Zo krijg je iets meer olie in de bak waardoor ook de 5e versnelling beter gesmeerd blijft. Of dit in de praktijk echt effect heeft heb ik zelf niet getest maar het lijkt me alleen maar beter. Ik heb 't zelf ook altijd zo gedaan en 't werkt prima.
Voor de Diff wil je inderdaad 80W/90 GL4 of GL5 gebruiken. Qua bakolie wil je ATF type F (ook wel type Ford) gebruiken. Daar heb je "classic" versies van maar ik rijd al 'n paar jaar rond met de normale ATF-F zonder problemen.
Ik weet wel dat de 5e versnelling iets hoger geplaatst is in de bak. Het is dus 't beste om de auto links zo ver (doch veilig!) mogelijk omhoog te krijgen en dan de bak te vullen. Zo krijg je iets meer olie in de bak waardoor ook de 5e versnelling beter gesmeerd blijft. Of dit in de praktijk echt effect heeft heb ik zelf niet getest maar het lijkt me alleen maar beter. Ik heb 't zelf ook altijd zo gedaan en 't werkt prima.
Voor de Diff wil je inderdaad 80W/90 GL4 of GL5 gebruiken. Qua bakolie wil je ATF type F (ook wel type Ford) gebruiken. Daar heb je "classic" versies van maar ik rijd al 'n paar jaar rond met de normale ATF-F zonder problemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-04-2023 15:53 #1042581
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie diff en 5bak
Ik denk dat je gelijk hebt met die kamer-verdeling, en onderscheid oudere type 5-bakken (4+1). Olving lijkt te suggereren dat je voor- en achterkamer afzonderlijk zou kunnen vullen, maar dat is natuurlijk lastig met maar 1 vulplug.
Goeie tip om de auto links verder op te krikken. Ga ik de voldoende oliecheck doen.
Goeie tip om de auto links verder op te krikken. Ga ik de voldoende oliecheck doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets