De antislinger constructie bij de CVT 14.4
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2022 14:53 #1042044
door V300 register
De antislinger constructie bij de CVT 14.4 is gemaakt door V300 register
Ik ontdekte onlangs in mijn Haynes een foto, waarbij aan de luchtfilterbehuizing van een CVT een 'oor' aanwezig is, met een gat erin om te bevestigen aan een vast punt.
Op de foto te zien dat dat 'oor' een geheel vormt met het huis van het luchtfilter.
Daar de schotel daarvan plastic is, ga ik er vanuit dat ook dat oor plastic is.
Ik las in het verleden wel dat de stabilisatie van het luchtfilter door deze constructie effectief was en helaas vanaf een bepaald bouwjaar niet meer toegepast werd.
Omdat ik van plastic niet zo'n hoge pet op heb, vraag ik me af hoe duurzaam de beschreven constructie is geweest....
(barsten, afscheuren etc.).
Heeft iemand hier gedachten over?
Groet,
rustybuster
Op de foto te zien dat dat 'oor' een geheel vormt met het huis van het luchtfilter.
Daar de schotel daarvan plastic is, ga ik er vanuit dat ook dat oor plastic is.
Ik las in het verleden wel dat de stabilisatie van het luchtfilter door deze constructie effectief was en helaas vanaf een bepaald bouwjaar niet meer toegepast werd.
Omdat ik van plastic niet zo'n hoge pet op heb, vraag ik me af hoe duurzaam de beschreven constructie is geweest....
(barsten, afscheuren etc.).
Heeft iemand hier gedachten over?
Groet,
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
07-05-2022 18:36 #1042045
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic De antislinger constructie bij de CVT 14.4
Ik een Haynes, maar totaal geen beeld bij wat je beschrijft. Wel benieuwd. Heb je een plaatje erbij (of een referentie naar Haynes hoofdstuk/plaatje nummer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2022 19:52 #1042046
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De antislinger constructie bij de CVT 14.4
Ik heb hier Haynes 715
de eerste is een tekening, de rest zijn fotos:
pag. 112 plaatje 3.5
pag. 113 plaatje 3.7
pag. 130 plaatje 14.1 B
plaatje 14.1 C
rustybuster
(het hoofdstuk is 'fuel system').
de eerste is een tekening, de rest zijn fotos:
pag. 112 plaatje 3.5
pag. 113 plaatje 3.7
pag. 130 plaatje 14.1 B
plaatje 14.1 C
rustybuster
(het hoofdstuk is 'fuel system').
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
07-05-2022 20:45 #1042047
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic De antislinger constructie bij de CVT 14.4
was duurzaam zat, volgens mij uiteindelijk oa vanwege kostenoogpunt laten vervallen (dergelijke constructie paste ook niet op de 1.7)
de "oor" zat nabij de achterkant van het blok, door een steuntje wat tegen de achterkant van de ciinderkop geschroefd zat. haalde de grootste amplitude uit de resonatie van het luchtfilterhuis waardoor het iig een stuk langer duurde voordat de zooi lostrilde. een betere oplossing was bijv een luchtfilterdeksel van aluminium ipv dat lompe staal of een fatsoenlijke steun uit het hart van de carburateur geweest maarja.
de "oor" zat nabij de achterkant van het blok, door een steuntje wat tegen de achterkant van de ciinderkop geschroefd zat. haalde de grootste amplitude uit de resonatie van het luchtfilterhuis waardoor het iig een stuk langer duurde voordat de zooi lostrilde. een betere oplossing was bijv een luchtfilterdeksel van aluminium ipv dat lompe staal of een fatsoenlijke steun uit het hart van de carburateur geweest maarja.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
08-05-2022 16:03 #1042049
door BartJu
Ah dank. In mijn Haynes 0715 is het blz 3.7, 3.9 en 3.17, maar de figuurnummers kloppen wel.
Zie wat jebedoeld.
Ook al eerdere topics over geschreven om dat middels een hoekijzertje tussen luchtfilterhuis en kleppendekselbout op te lossen.
Beantwoord door BartJu in topic De antislinger constructie bij de CVT 14.4
rustybuster;n418063 schreef : Ik heb hier Haynes 715
de eerste is een tekening, de rest zijn fotos:
pag. 112 plaatje 3.5
pag. 113 plaatje 3.7
pag. 130 plaatje 14.1 B
plaatje 14.1 C
rustybuster
(het hoofdstuk is 'fuel system').
Ah dank. In mijn Haynes 0715 is het blz 3.7, 3.9 en 3.17, maar de figuurnummers kloppen wel.
Zie wat jebedoeld.
Ook al eerdere topics over geschreven om dat middels een hoekijzertje tussen luchtfilterhuis en kleppendekselbout op te lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-05-2022 12:54 #1042053
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De antislinger constructie bij de CVT 14.4
@BartJu,
"Een hoekijzertje tussen luchtfilterhuis en ...."
de bedeling is dan het hoekijzertje met boutjes aan het plastic luchtfilterhuis te bevestigen?
Dat lijkt mij een stress-momentje voor het plastic te worden...., maar misschien was dit Born's superplastic?? :worship:
rustybuster
"Een hoekijzertje tussen luchtfilterhuis en ...."
de bedeling is dan het hoekijzertje met boutjes aan het plastic luchtfilterhuis te bevestigen?
Dat lijkt mij een stress-momentje voor het plastic te worden...., maar misschien was dit Born's superplastic?? :worship:
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
09-05-2022 21:20 #1042055
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic De antislinger constructie bij de CVT 14.4
Mmm, mischien is het hoekijzertje mijn interpretatie. Een minder stijf materiaal kan natturlijk ook, of een rubber stukje ertussen?
Anderzijds, het is feitelijk al een geheel, er zit geen (relative) beweging tussen kleppendeksel en luchtfilterhuis, afgezien van resoneren en trillen. Een (stijve) verbindening moet dus vooral trillen en resoneren opvangen toch? Wel flink stuk oppervlak omvatten alleen een schroefje erdoor trek je er idd zo door vrees ik.
Hier is het wel al eens benoemd, geen plaatjes (meer).
forum.v3c.nl/forum/techniek/motor-en-aan...?p=325336#post325336
Je bent hier trouwens al eens eerder naar aan het kijken geweest
forum.v3c.nl/forum/techniek/t...-1-4-effectief
Anderzijds, het is feitelijk al een geheel, er zit geen (relative) beweging tussen kleppendeksel en luchtfilterhuis, afgezien van resoneren en trillen. Een (stijve) verbindening moet dus vooral trillen en resoneren opvangen toch? Wel flink stuk oppervlak omvatten alleen een schroefje erdoor trek je er idd zo door vrees ik.
Hier is het wel al eens benoemd, geen plaatjes (meer).
forum.v3c.nl/forum/techniek/motor-en-aan...?p=325336#post325336
Je bent hier trouwens al eens eerder naar aan het kijken geweest
forum.v3c.nl/forum/techniek/t...-1-4-effectief
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets