Olie discussie automatrialenzaak
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-08-2021 10:26 #1041526
door V300 register
Olie discussie automatrialenzaak is gemaakt door V300 register
Hoi,
Gisteren naar de auto materialen zaak gegaan. Ik had al olie ververst met olie van 8 jaar geleden (altijd binnen gestaan, dus in theorie had dit geen kwaad moeten kunnen) maar dacht gooi er toch maar nieuwe in.
Ik naar de automaterialenzaak ja meneer u heeft een oldtimer. Daarvoor hebben we speciale 20w50 Castrol classic olie voor. Dat leek me dus niet zo slim, veel te dik, en daarbij kan de API kwalificatie van een dergelijke olie ook veel te laag zijn. Immers voor een auto van de jaren 50, 60 of 80? Scheelt nog al.
In elk geval vertelde ik volgens mij gaat de auto daarvan niet zo lekker lopen, of wellicht naar de knoppen. Hij wist wel zeker van niet, rustig aan rijden bij koude motor, kan geen kwaad. Is juist goed, omdat motor is ingelopen, andere marges ect. Ik denk dat het in theorie wellicht ook wel kan, maar ik ga er niet aan beginnen.
Ja meneer, in nieuwe olie zit bijna geen zink meer (vanwege kat) en fosfor. Dat kan u wagen naar de knoppen helpen. Ja 20w50 niet dan... ( dacht ik) Dat heeft een oude auto nodig om er een goede oliefilm die blijft hangen op te krijgen...
Wat wel klopt, ik heb in het boekje gekeken, en er kan een schrikbarend laag API olietje in. Kroon-Oil Classic Multigrade 15W-40 - 34537 | 1 L blik - Techniekwebshop.nl Ik ga deze niet erin doen hoor, maar volgens de API specificaties en het boekje zou sf/cc zou deze olie er gewoon in mogen. (maar ja dit is 15w40, en geen 20w50) API | Oil Categories
Overigens niet gedaan, ik heb uiteindelijk deze gekocht: SHELL Helix, HX3 550039926 Motorolie 15W-40, Inhoud: 4L, Mineraal olie (auto-onderdelen24.nl)
SL kwaliteit, veel hoger dan werd toe geschreven toen wagen gebouwd werd. Echter lager als de tegenwoordig gangbare SN kwaliteit. Ik heb dit gedaan, omdat ze zeggen dat er in SL olie meer zink en fosfaten zitten. 800 ppm ipv minder dan 400 ppm. Niet of ik weet dat het helpt, het idee zeg maar. Niet dat ik denk dat SN olie in een 340 (die heb je van shell zelfs mineraal 15w40 de HX5) veel kwaad kan. Volgens mij kun je in onze auto bijna elke olie gooien. Al leek mij die 20w50 niet zo slim...
Gisteren naar de auto materialen zaak gegaan. Ik had al olie ververst met olie van 8 jaar geleden (altijd binnen gestaan, dus in theorie had dit geen kwaad moeten kunnen) maar dacht gooi er toch maar nieuwe in.
Ik naar de automaterialenzaak ja meneer u heeft een oldtimer. Daarvoor hebben we speciale 20w50 Castrol classic olie voor. Dat leek me dus niet zo slim, veel te dik, en daarbij kan de API kwalificatie van een dergelijke olie ook veel te laag zijn. Immers voor een auto van de jaren 50, 60 of 80? Scheelt nog al.
In elk geval vertelde ik volgens mij gaat de auto daarvan niet zo lekker lopen, of wellicht naar de knoppen. Hij wist wel zeker van niet, rustig aan rijden bij koude motor, kan geen kwaad. Is juist goed, omdat motor is ingelopen, andere marges ect. Ik denk dat het in theorie wellicht ook wel kan, maar ik ga er niet aan beginnen.
Ja meneer, in nieuwe olie zit bijna geen zink meer (vanwege kat) en fosfor. Dat kan u wagen naar de knoppen helpen. Ja 20w50 niet dan... ( dacht ik) Dat heeft een oude auto nodig om er een goede oliefilm die blijft hangen op te krijgen...
Wat wel klopt, ik heb in het boekje gekeken, en er kan een schrikbarend laag API olietje in. Kroon-Oil Classic Multigrade 15W-40 - 34537 | 1 L blik - Techniekwebshop.nl Ik ga deze niet erin doen hoor, maar volgens de API specificaties en het boekje zou sf/cc zou deze olie er gewoon in mogen. (maar ja dit is 15w40, en geen 20w50) API | Oil Categories
Overigens niet gedaan, ik heb uiteindelijk deze gekocht: SHELL Helix, HX3 550039926 Motorolie 15W-40, Inhoud: 4L, Mineraal olie (auto-onderdelen24.nl)
SL kwaliteit, veel hoger dan werd toe geschreven toen wagen gebouwd werd. Echter lager als de tegenwoordig gangbare SN kwaliteit. Ik heb dit gedaan, omdat ze zeggen dat er in SL olie meer zink en fosfaten zitten. 800 ppm ipv minder dan 400 ppm. Niet of ik weet dat het helpt, het idee zeg maar. Niet dat ik denk dat SN olie in een 340 (die heb je van shell zelfs mineraal 15w40 de HX5) veel kwaad kan. Volgens mij kun je in onze auto bijna elke olie gooien. Al leek mij die 20w50 niet zo slim...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2021 11:29 #1041549
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie discussie automatrialenzaak
Ik gooi d'r al jaren de "gewone" 10W40 in van Kroon Ja het zijn oudere auto's en de samenstelling van de olie is flink veranderd in al die jaren, maar het is net wat je zegt: de lopen op bijna elk soort olie prima. In tegenstelling tot de moderne auto's waren de marges vroeger groter, zowel op gebied van motoronderdelen (lees: de afstand tussen te-smeren onderdelen zoals zuiger-cilinder) als op materiaal- en oliegebied. De standaarden zijn tegenwoordig dusdanig hoog dat er zelfs zat mensen zijn die de goeikoopste meuk van de Action er in gooien zonder dat het de motor een centje pijn doet. Tijdig wisselen (zo rond de 10-15k kilometers) en je zult weinig tot geen verschil merken in welke olie je gebruikt (mits je de juiste viscositeit aanhoudt).
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2021 12:34 #1041551
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Olie discussie automatrialenzaak
Ik heb altijd de
20W-50 multi grade classic
van MPM gebruikt in mijn vorige auto's, deze is speciaal ontwikkeld voor de oudere auto en qua prijs valt het best nog mee.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2021 12:56 #1041552
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Olie discussie automatrialenzaak
Castrol GTX 10W40 :y:
maar van de bouwmarkt gaat ook prima. Merk geen verschil.
wat Marty al zegt, je kunt er alles in pleuren, gaat prima.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2021 20:54 #1041553
door V300 register
Idem, Volvo raadt Castrol aan dus dat gooi ik ook erin.Steven340;n417569 schreef : Castrol GTX 10W40 :y:
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
23-08-2021 21:41 #1041554
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Olie discussie automatrialenzaak
Ik let vooral op de specs. Die merk-aanraders is vooral commercie.
Renault raadt Elf aan, die hebben commerciele banden, niet direct technische reden.
VW wordt in NL adviseert Continental banden en wordt ook zo geleverd omdat Pon van beiden importeur is. Zijn het goede banden? Ja, zijn het de enige goede onder een VW? Nee....
Hoedanook, specs: volgen. Merken? Niet per se nodig....
Renault raadt Elf aan, die hebben commerciele banden, niet direct technische reden.
VW wordt in NL adviseert Continental banden en wordt ook zo geleverd omdat Pon van beiden importeur is. Zijn het goede banden? Ja, zijn het de enige goede onder een VW? Nee....
Hoedanook, specs: volgen. Merken? Niet per se nodig....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-08-2021 22:26 #1041555
door V300 register
Bij Api staan die eerste letters voor benzine bijvoorbeeld SN en de twee letters die daarop volgen zijn de diesels specificaties. Als je echt doet wat de fabrikant bij een 340 voorschrijft zitten we allemaal fout. Volgens het boekje mochten te hoge diesel specificaties (ook voor benzine) niet. Dan zou nu geen enkele olie officieel meer mogen. Onzin, want iedereen rijd er nu al tientallen jaren op, op hogere specificaties als toen. Letterlijk staat er: gebruik SE-CC of SF-CC. SE-CD mag niet worden gebruikt. (alle nu gebruikte olieen zitten daar dik boven,... dat zou dan volgens het boekje zeker niet de bedoeling zijn) SE-CC is al in omloop sinds 1971.... Geen wonder dat bijna alles goed is. Zelfs die 20w-50 voldoet aan deze norm. Maar ik zou het niet gebruiken.
Moderators: Mark Smeets