'Fun' met de Webercarburateur op een CVT

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2021 21:04 #1041392 door V300 register
'Fun' met de Webercarburateur op een CVT is gemaakt door V300 register
Ik word hier zooo moe van...
Begin vorige week de carburateurvoet (4 M8 bouten) vastgezet omdat ik het luchtfilterhuis heen en weer kon draaien (beetje als een trucker dus).
En nee, het luchtfilterhuis zit goed vast bovenop de carb en het carbdeksel zit ook goed vast...
Resultante was: bokken/stoten/op en neergaand toerental en neiging tot afslaan.
Na het vastdraaien van de moeren liep ie weer goed en zonder genoemde problemen.
Vandaag -nog geen week later- hetzelfde ge#eik weer (weer het beweegbare luchtfilterhuis en de overig genoemde klachten).
De 4 moeren zijn Nyloc-moeren, maar blijken TOCH los te komen.
Waarschijnlijk kan die nylon (of plastic) inzet niet tegen de warmte op deze plek.
Heeft iemand een betere oplossing (vastlassen lijkt me onhandig ivm. toekomstige revisies) om te verhinderen dat ik dat ding naar de schroot breng...

Noot: ik vraag me af hoe al die oude aow-mannetjes die de doelgroep van deze cvt's waren dat hebben volgehouden: die zullen toch niet elke week bij Garage Beun & Zn. de voetbouten hebben laten vastdraaien?!

Groet van
rustybuster

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2021 21:35 #1041393 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
Dat vastlassen is ook al eens in mij opgekomen ;)
Geloof me, ik heb al flink staan vloeken bij die dingen, en voor mij ook echt een raadsel hoe ze het destijds hebben kunnen bedenken, en volhouden inderdaad :p

Maar kom eens langs in Bleiswijk, heb nog wel één troef achter de hand wat kan helpen. (Althans het werkt op mijn testauto)
Heb hier ook een freesbank staan om de voet goed te kunnen vlakken en eventueel spruitstuk.
Kan ik ook gelijk de rest nakijken. Want er kunnen nog meer problemen met deze carburateurs zijn.
Deze week nog tijd, vanaf volgende week begint m'n werk weer.

Heb er onlangs eentje gehad die benzine bleef druppelen uit de venturi van de eerste trap bij stationair lopen.
Dan krijg je hetzelfde belabberde effect. Geen idee hoe dat kan, die carburateurs schrijf ik dan ook af en gaan voor onderdelen.
Inmiddels daar 2 van liggen die dat hebben.

Stuur maar een PB voor m'n gegevens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2021 23:28 #1041395 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
De draad einden vervangen door exemplaren met aan een kant normaal spoed M8x 1,25 en de ander de andere kant met fijn spoed M8 x 1mm, trilt minder snel los dit systeem gebruikte Opel met de carb's op de CIH motoren
Of wat ook een oplossing is wat Loctite borgmiddel die een hoge temperatuur kan verdragen [ loctite steam thread sealant 570 ]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2021 13:42 #1041403 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
Even een tussengeworpen bericht:
ik vond een leuk filmpje wat misschien wel toont waarom die 4 bouten elke keer loskomen:

www.boltscience.com/images/junkervideo.mp4

rustybuster

EDIT: Loctite 570 wordt door Henkel toch niet echt aangeprezen omdat het hoge temperatuur bestendig zou zijn....
(maar misschien begrijp ik het datablad niet goed)

tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/243%2...guage=EN&plant=WERCS

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2021 22:29 #1041408 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT

rustybuster;n417420 schreef : ik vond een leuk filmpje wat misschien wel toont waarom die 4 bouten elke keer loskomen:

www.boltscience.com/images/junkervideo.mp4
tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/243%2...guage=EN&plant=WERCS


Interessante uitleg. Alleen net ff jammer dat de oplossing niet wordt gedeeld...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2021 10:28 #1041418 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
Huh??
Ik heb het filmpje niet gemaakt en de Henkel-info niet geschreven hoor...

Uit het filmpje deduceer ik dat je moet verhinderen dat de pasvlakken van de flens horizontaal over elkaar kunnen schuiven.
Misschien zijn een paar strak passende paspennen een oplossing, of een opstaande rand op het ene vlak die de rand van het andere vlak strak omsluit.
Ik kan hier zelf niks proberen, want de auto is mijn daily en ik heb geen andere 'knutselexemplaren' zoals enigen hier.
Vandaar...

rustybuster

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2021 12:52 #1041419 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
veer- of kartelringen gebruiken of borgmoer maar dan de type die wat geknepen is niet de Nyloc-moeren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2021 10:21 #1041670 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
Meest simpele methode: 2 moeren boven elkaar. Eerst de onderste vastzetten dan de bovenste vast zetten op de eerste moer. Draadeind moet natuurlijk wel lang genoeg zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2021 23:49 #1041671 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
nyloc moeren vallen in dezelfde categorie als dubbele moeren en veerringen. het werkt niet, althans; niet op onderdelen die constant onderhevig zijn aan trilling en beweging.
met een nyloc moer voorkom je enkel dat na het loslopen van de verbinding, de moer van je draadeind valt. met dubbele moeren kun je nooit genoeg voorspanning creëren waardoor de 2e moer beter zou borgen dan de eerste.

een kant van een tapeind een kleinere spoed klinkt wel leuk, maar je vermakkelijkt hiermee ook een hoger aanhaalmoment waardoor die carburateur voet van peperkoekaluminium nóg makkelijker kromtrekt.

er zijn 3 technieken die wél werken
* borgen met het juiste type borgmiddel(loctite 262 is heel bruikbaar in dit geval)
* overstappen naar flensmoeren
* overstappen op geknepen moeren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2021 23:52 #1041672 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 'Fun' met de Webercarburateur op een CVT
ik ben eigenlijk wel een soort teleurgesteld :snif:, na het lezen van de topictitel had ik een of ander tuning onderwerp verwacht :humor:;D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD