Bout poulie
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Toevallig vandaag een koppakking vervangen. Kopbouten gewoon hergebruikt, ik ondervind daar in ieder geval nooit problemen mee.
- V300 register
- Verbannen
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
10.9 is bestand tegen afschuif krachten en de 8.8 tegen rek krachten
- V300 register
- Verbannen
-
Zie trouwens geen rek in de oude bout zitten. Ik weet niet hoe nauwkeurig je daar voor moet kijken, maar op fotos van internet zag je het meteen.
Op internet kan ik natuurlijk wel andere 10.9 bouten kopen. Maar ja welke schroefdraad? Ook is de kleur blank of zwart en niet koper.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
2 Fast 4 U;n417060 schreef : De oude bout is van 10.9 staal en de nieuwe bout is van 8.8 staal en is dus niet geschikt.
10.9 is bestand tegen afschuif krachten en de 8.8 tegen rek krachten
dat is geen vergelijk. 10.9 heeft een hogere treksterkte als 8.8, heeft weinig van doen met afschuif / rek belasting.
bovendien is de toepassing bij de krukaspoelie gebaseerd op rek en is daar 0 afschuif
- V300 register
- Verbannen
-
En volgens mij is die kras omdat hij niet zit op de as ook niet zo erg. Wel kan een kras wel flinke olielekkage veroorzaken omdat de keering de olie daar niet tegen houd. Dat is even afwachten of en in welke mate dat het geval zal zijn. Echter kan de kras er ook al opgezeten hebben zat ik me achteraf te bedenken. Hij lekte namelijk al als een natte dwijl. De keerring zelf was ook compleet uitgedroogd.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Desnoods gooi ik er over 5 jaar een nieuwe bout in. Heb er toch genoeg....
Leuk dat ik deze bout nergens kon krijgen, zelfs niet bij een grote boutengroothandel. Die overigens wel een tip had, en zo kwam ik uit op een groothandel voor tractor onderdelen, die de bout wel had...
Die vond het maar een kleine bout voor een krukas. Tja, kleine tractor....
Wat ik niet snap... Waarom moet een 10.9 bout volgens de vraagbaak op 80 nm of de nieuwe vraagbaak zelfs 75nm vastgedraaid worden... Dat is niet echt conform een 10.9 bout van die dikte. Dan zit je meer op 110 nm.... Voor een 8.8 bout is dezelfde aanhaalmoment wel normaal.
Zie op internet staan dat die gele bouten eerst verzinkt zijn en daarna behandeld zijn met chroom 6. Dus ook niet meer echt aan te komen.