Bout poulie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2021 18:18 #1041036 door V300 register
Bout poulie is gemaakt door V300 register
Ik had de voorste keering ooit eens vervangen, en heb daar een nieuwe rekbout ingedaan. Besteld bij volvo300onderdelen. Zag er hetzelfde uit, echter was zeker 0.5 cm korter. Is dat een probleem? Want ze zeggen dat je beter de oude bouten niet nogmaals moet gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2021 19:34 #1041037 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bout poulie
Die bouten kun je best nog een keer gebruiken.
Toevallig vandaag een koppakking vervangen. Kopbouten gewoon hergebruikt, ik ondervind daar in ieder geval nooit problemen mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2021 19:37 #1041038 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bout poulie
oke doe ik dat. Ja ze zeggen dat ze af kunnen breken door rekken ofzo iets. Op de oude bout staat 4f 10.9 op de nieuwe ff 8.8. Ja kopbouten is wel een andere bout dan de bout van de krukas. Aanhalen is niet met graden en zo toch? Gewoon op 82 NM of iets in die trant (zal het opzoeken) vastzetten.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2021 22:30 #1041043 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Bout poulie
De oude bout is van 10.9 staal en de nieuwe bout is van 8.8 staal en is dus niet geschikt.
10.9 is bestand tegen afschuif krachten en de 8.8 tegen rek krachten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2021 08:42 #1041044 door V300 register
Dus 8.8 is fout? Ja het orginele zakje zoals daar op de foto stond zat er ook niet om dus wellicht is de verkeerde bout opgestuurd. Zal hem wel mailen. Ik vermoed dat hij zal zeggen dat het wel goed is...

Zie trouwens geen rek in de oude bout zitten. Ik weet niet hoe nauwkeurig je daar voor moet kijken, maar op fotos van internet zag je het meteen.

Op internet kan ik natuurlijk wel andere 10.9 bouten kopen. Maar ja welke schroefdraad? Ook is de kleur blank of zwart en niet koper.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2021 20:18 #1041054 door V300 register
Gewoon weer de bout teruggedraaid de oude, niks aan de hand. Wel heb ik 6 maanden geleden toen ik de olie keering vervangen heb de binnenkant beschadigd. Op 1 punt, krasje van hooguit 2 mm, niet scherp wel met de vinger voelbaar. (echte kleine krasjes zijn namelijk niet) Hoe erg is dat? Op internet staat van alles. Van dat je keerring dan korter meegaat en eerder gaat lekken, tot je blok dan in de soep loopt... Dus daar wordt je niet echt wijzer van. Niet op de as zelf, maar op de zijkant waar die in zit. Volgens mij is dat het distributie deksel?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2021 11:34 #1041083 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bout poulie

2 Fast 4 U;n417060 schreef : De oude bout is van 10.9 staal en de nieuwe bout is van 8.8 staal en is dus niet geschikt.
10.9 is bestand tegen afschuif krachten en de 8.8 tegen rek krachten

dat is geen vergelijk. 10.9 heeft een hogere treksterkte als 8.8, heeft weinig van doen met afschuif / rek belasting.
bovendien is de toepassing bij de krukaspoelie gebaseerd op rek en is daar 0 afschuif

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2021 17:54 #1041088 door V300 register
Volgens volvo340onderdelen is 8.8 origineel. Dat bij mij 10.9 erin zit zegt natuurlijk ook niks. Dat kan immers al vervangen zijn ooit . Heb hem iets boven de 80 nm vast gedraaid. Als het goed is, is dat genoeg.

En volgens mij is die kras omdat hij niet zit op de as ook niet zo erg. Wel kan een kras wel flinke olielekkage veroorzaken omdat de keering de olie daar niet tegen houd. Dat is even afwachten of en in welke mate dat het geval zal zijn. Echter kan de kras er ook al opgezeten hebben zat ik me achteraf te bedenken. Hij lekte namelijk al als een natte dwijl. De keerring zelf was ook compleet uitgedroogd.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2021 12:55 #1041226 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bout poulie
Origineel hoort er een 10.9 bout in

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2021 16:03 #1041309 door V300 register
Heb inderdaad gezien dat er bij andere ook 10.9 inzit dus ik ga die 8.8 eruit halen. Heb nu ook nieuwe bouten, 25 stuks. Alles goed, behalve dat ze niet geel verzinkt zijn. (spoed, lengte kwaliteit hetzelfde) die van mij zijn exact hetzelfde alleen gewoon verzinkt. Maar geel verzinkt is ook eerst verzinkt en daarna nog extra behandeling tegen roest dus ik denk dat dit niet veel uitmaakt...

Desnoods gooi ik er over 5 jaar een nieuwe bout in. Heb er toch genoeg....

Leuk dat ik deze bout nergens kon krijgen, zelfs niet bij een grote boutengroothandel. Die overigens wel een tip had, en zo kwam ik uit op een groothandel voor tractor onderdelen, die de bout wel had...

Die vond het maar een kleine bout voor een krukas. Tja, kleine tractor....

Wat ik niet snap... Waarom moet een 10.9 bout volgens de vraagbaak op 80 nm of de nieuwe vraagbaak zelfs 75nm vastgedraaid worden... Dat is niet echt conform een 10.9 bout van die dikte. Dan zit je meer op 110 nm.... Voor een 8.8 bout is dezelfde aanhaalmoment wel normaal.

Zie op internet staan dat die gele bouten eerst verzinkt zijn en daarna behandeld zijn met chroom 6. Dus ook niet meer echt aan te komen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC