Hortend en stortend op kruissnelheid

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2020 10:09 #635427 door V300 register
Hortend en stortend op kruissnelheid is gemaakt door V300 register
Hallo mede volvo liefhebbers,
Ik had al even gezocht tussen de bestaande berichten, maar kon zo niks vinden.
Ik heb het probleem, volgens mij net als zovelen, dat mijn b14.4s ergens valse lucht zuigt. De carburateur is gereviseerd, de flens en voet zijn gevlakt en er zit een nieuwe spruitstukpakking op. Mogelijk trekt het nog een klein beetje valse lucht maar voor een oude auto niks raars.
Desondanks stoot de motor heel erg als ik bijvoorbeeld 50 rijd. Stationair en bij optrekken loopt de motor prachtig. Nou heb ik wel eens vernomen dat ook de rembekrachtiger, het membraan daarvan, lek zou kunnen zijn. Is dat realistisch of zeggen jullie nee er is wat anders wat je eerst moet controleren.
Ik ga er vanuit dat de auto goed is afgesteld omdat deze echt mooi loopt, alleen op kruissnelheid stoot deze behoorlijk, het "voelt" echt als valse lucht maar met de remmenreiniger behalen we geen resultaat meer.
Wie weet raad :wtf2:
Alvast bedankt :yesyes:
Groetjes Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2020 16:12 #988231 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Hortend en stortend op kruissnelheid
Betreft dit een vario? Schakeld die verder prima op?

Als de rembekrachtiger lek is, zou je dit meteen moeten merken.
Zet de motor uit, wacht een tijdje. Trap dan een paar keer op de rem.
Is het vacuüm er nog??? Of is dit weggelekt...... mits het terugslagklepje nog werk, die gaan ook nog wel eens stuk.

Of wellicht de brandstofpomp, die heeft niet genoeg capaciteit meer en krijgt de auto op hogere snelheden niet genoeg benzine > of een verstopping in het filter van de tankvlotter.
Ook al eens gehad.


Hoe is de staat van de ontsteking? Verdelerkap bougies etc?

Heb een tijdje terug een 1.7 gehad, die hetzelfde euvel had.
De ene keer goed rijden en de andere keer horten en stoten.
Bleek het pinnetje van de verdelerkap die bovenop de rotor zit muurvast te zitten in de behuizing waardoor deze niet goed contact meer maakte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2020 09:25 #988239 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hortend en stortend op kruissnelheid
Hoi Steven,
Het is geen vario. Het terugslagklepje zit die in/aan een leiding in de motorruimte?
Brandstofpomp had ik eigenlijk niet aan gedacht, omdat die met gas geven wel mooi loopt, maar het klinkt inderdaad erg logisch wat je zegt. Zit er ook een pomp in de tank? Of alleen eentje aan het blok?
Bougies en kabels zijn nieuw. Dat zegt natuurlijk niks haha. Verdelerkap ook, maar dat is een imitatie die niet helemaal lekker past. Zijn er nog originele te koop? Want deze komt van dafhobby, omdat ze geen originele meer hadden.
Ik heb weer wat om na te kijken, thanks!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2020 09:25 #988240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hortend en stortend op kruissnelheid
Hoi Steven,
Het is geen vario. Het terugslagklepje zit die in/aan een leiding in de motorruimte?
Brandstofpomp had ik eigenlijk niet aan gedacht, omdat die met gas geven wel mooi loopt, maar het klinkt inderdaad erg logisch wat je zegt. Zit er ook een pomp in de tank? Of alleen eentje aan het blok?
Bougies en kabels zijn nieuw. Dat zegt natuurlijk niks haha. Verdelerkap ook, maar dat is een imitatie die niet helemaal lekker past. Zijn er nog originele te koop? Want deze komt van dafhobby, omdat ze geen originele meer hadden.
Ik heb weer wat om na te kijken, thanks!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2020 09:02 #988246 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Hortend en stortend op kruissnelheid
Brandstofpomp zit alleen aan het blok.
Je kunt het ronde dekseltje in de kofferruimte losschroeven en vanuit daar de tankvlotter eruit halen. Daar zit onderop een filtertje die verstopt kan zitten. Deze kun je doorblazen.

Verder kun je het beste bij een automaterialenzaak een verdelerkap bestellen.
Ik zelf gebruik altijd de volgende:
Verdelerkap: Bremi 8393P en een rotor van 10mm

Terugslagklepje zit halverwege de kunstof slang die vanaf je spruitstuk komt. Afhankelijk van welk jaar jouw auto is. Daar zit tevens een klein rubberslangetje tussen die de kunstof slang verbind met het spruitstuk. Die drogen vaak ernstig uit door de hitte. Met valse lucht als gevolg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2020 16:12 #988248 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Hortend en stortend op kruissnelheid

Gerben;258471 schreef : ...... Nou heb ik wel eens vernomen dat ook de rembekrachtiger, het membraan daarvan, lek zou kunnen zijn. ...


Dat is makkelijk te controleren, voor het starten de rem in drukken en dan starten, als de rempedaal onder het starten verder naar beneden zakt is de rembekrachtiger in orde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2020 19:03 #988250 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hortend en stortend op kruissnelheid

Gerben;258471 schreef : Ik ga er vanuit dat de auto goed is afgesteld omdat deze echt mooi loopt


Je schrijft dat de carburateur is gereviseerd. Zijn daarbij ook de kanaaltjes doorgeblazen en de sproeiers EN de mengbuizen schoongemaakt?

Op een B14.4S-motor zit een Pulsair-systeem. Dat moet bij afstellen van de carburateur afgedopt (dus uitgeschakeld) zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD