Aandrijfas slaat van versnellingsbak af
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-04-2020 21:23 #635374
door V300 register
Aandrijfas slaat van versnellingsbak af is gemaakt door V300 register
Vandaag was het weer heerlijk weer en met de huidige situatie leek het me lekker om eens een stukje en de buurt te gaan rijden met een van de 300's.
Maar dat ging even anders dan gepland. Ik had de auto een kleine 2 weken geleden in de garage gezet en niets meer mee gedaan. Nu reed ik de straat uit en hoorde ik een knal, de aandrijfas van de as van de versnellingsbak (M47).
Oke... raar. Weer erop gezet.
1km verder weer
toen er weer opgezet
5km verder
toen WEER...
Toen schoot de moed mij wel even in de schoenen. Snel naar de garage gegaan en de auto even hoger opgekrikt met assteuntjes. Nu kon ik er goed onder. Toen heb ik de klemmen echt goed aan kunnen draaien. Hoe vast moeten ze eigenlijk?
Hierna even een half uurtje door Rotterdam/Capelle gereden met nog een stukje snelweg. Geen klachten meer. Ook heb ik voor de rit gekeken en gevoeld hoe ver de aandrijfas op de versnellingsbak zat, hier kon net mijn wijsvinger tussen. Bij terugkomst was het nog het zelfde.
3 keer scheepsrecht of zal het meer ellende zijn/worden...
Maar dat ging even anders dan gepland. Ik had de auto een kleine 2 weken geleden in de garage gezet en niets meer mee gedaan. Nu reed ik de straat uit en hoorde ik een knal, de aandrijfas van de as van de versnellingsbak (M47).
Oke... raar. Weer erop gezet.
1km verder weer
toen er weer opgezet
5km verder
toen WEER...
Toen schoot de moed mij wel even in de schoenen. Snel naar de garage gegaan en de auto even hoger opgekrikt met assteuntjes. Nu kon ik er goed onder. Toen heb ik de klemmen echt goed aan kunnen draaien. Hoe vast moeten ze eigenlijk?
Hierna even een half uurtje door Rotterdam/Capelle gereden met nog een stukje snelweg. Geen klachten meer. Ook heb ik voor de rit gekeken en gevoeld hoe ver de aandrijfas op de versnellingsbak zat, hier kon net mijn wijsvinger tussen. Bij terugkomst was het nog het zelfde.
3 keer scheepsrecht of zal het meer ellende zijn/worden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-04-2020 07:11 #984493
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijfas slaat van versnellingsbak af
Ik heb gehoord dat het inderdaad best precies komt hoe vast de boutjes zitten. Het koppel weet ik zo helaas niet.
Ook is het verstandig om de boutjes preventief te vervangen.
Ook is het verstandig om de boutjes preventief te vervangen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-04-2020 10:17 #984495
door V300 register
Ik denk heel de koppelingen vervangen, ik heb er nu geen vertrouwen meer in.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
10-04-2020 17:50 #984496
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aandrijfas slaat van versnellingsbak af
dat is een beetje overbodig.
aanlegvlakken van de homokineet, de boutjes en het schroefdraad in de flensjes van de versnellingsbak goed ontvetten; boutjes monteren (aanhaalmoment is 38nm) en gaan met die banaan.
toevallig recent de assen gedemonteerd?
aanlegvlakken van de homokineet, de boutjes en het schroefdraad in de flensjes van de versnellingsbak goed ontvetten; boutjes monteren (aanhaalmoment is 38nm) en gaan met die banaan.
toevallig recent de assen gedemonteerd?
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
10-04-2020 19:02 #984497
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Aandrijfas slaat van versnellingsbak af
Volgens mij ontstaat hier wat verwarring.
Het gaat hier denk ik om de aluminium cardanas.
En niet om de aandrijfassen.
Het gaat hier denk ik om de aluminium cardanas.
En niet om de aandrijfassen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-04-2020 23:05 #984498
door V300 register
Ah, ja. Klopt helemaal. Cardanas.
kleine 200 kilometer verder, ritje IJmuiden en geen problemen meer. Wat is het aanhaalmoment van de boutjes voor de cardanas?
kleine 200 kilometer verder, ritje IJmuiden en geen problemen meer. Wat is het aanhaalmoment van de boutjes voor de cardanas?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-04-2020 08:44 #984499
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aandrijfas slaat van versnellingsbak af
Zie het nu ook, had eroverheen gelezen en ik heb zelf nog wel eens dat er een halfas onder de auto los lag te bungelen; dit gebeurt vooral als er homokineetvet op de flensjes gekomen is
Aanhaalmoment voor die boutjes is ook 35/38nm, glee de aandrijfas goed over de splines? En zijn je motorsteunen nog heel? Beiden kunnen een oorzaak zijn van het herhaaldelijk van de splines schuiven van de cardanas
Aanhaalmoment voor die boutjes is ook 35/38nm, glee de aandrijfas goed over de splines? En zijn je motorsteunen nog heel? Beiden kunnen een oorzaak zijn van het herhaaldelijk van de splines schuiven van de cardanas
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-04-2020 21:39 #984510
door V300 register
Ja, gleed er wel goed overheen. Met een paar tikken van een hamer. Motorsteun rechtsachter zitten en paar kleine scheurtjes in. Ik heb wel op de planning staan om ze allemaal te vervangen maar moet even kijken voor wat voor.
Moderators: Mark Smeets