Vapour lock ?
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Minder
Meer
30-01-2020 13:22 #635346
door Laszlo Mogyorossy
Vapour lock ? is gemaakt door Laszlo Mogyorossy
340 CVT, B14.4E. Rij ermee naar de supermarkt, 10 km verderop. Bij terugkomst loopt de auto enkele minuten haperig . Carburateur gereinigd en afgesteld, nieuwe benzine pomp en schoon filter. Start prima en loopt zowel tijdens opwarmen als op temperatuur goed. Zou het , met dit weer ook, vapour lock kunnen zijn ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
30-01-2020 15:38 #984095
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Vapour lock ?
Met deze temperaturen zou dat wel een beetje raar zijn.
Maar nou is het wel zo dat deze type carburateurs over het algemeen wat aan de te warme kant worden.
Heb momenteel een 340 bij een garage staan, die eigenaar van de garage vertelde me dat het regelmatig voorkwam bij die 340's en dat al die carburateurs een warmte probleem hebben. Zeg niet dat ik hem meteen geloof maar die man zit toch al bijna 40 jaar in het vak en heeft heel veel Volvo 340's onder handen gehad.
Vaak zijn het grens gevallen waaraan je het net niet merkt.
M'n zus rijdt ook een 340 en die heeft daar ook last van. (bij heel warm weer)
Maar na een kilometer is het licht bokken dan weer over en rijdt hij verder normaal. Valse lucht uitgesloten.
Loopt verder als een zonnetje.
Je kunt eens kijken als je de motor een tijdje laat draaien en afzet en dan de deksel van het luchtfilter haalt en bovenin de carburateur kijkt of je belletjes ziet bij de emulsiebuisjes.
Dan weet je of de benzine staat te koken of niet.
En dan weet je zeker dat het vapour lock is.
Bij de auto van m'n zus borreld het wel in ieder geval. Dat heb ik al eens gezien. Maar meestal alleen met heel warm weer. En als je dan goed luisterd hoor je het zelfs borrelen.
Heb inmiddels een nieuw isolatie blok ontwikkeld wat de temperatuur van de carburateur ten goede komt.
Deze blijft zo'n 10 graden kouder dan origineel (nu rond de 75 graden) en werkt nu na zo'n 8000km nog altijd perfect op mijn auto. Ook onder het vriespunt prima starten en lopen.
Dit ga ik eerdaags nog op 2 andere auto's toepassen, als dat net zo goed blijkt te werken wil ik ze wel in productie nemen. En dat zou dit probleem ook moeten oplossen.
Maar voor nu nog in de ontwikkel fase.
Zal ergens rond de VKB worden op z'n vroegst.
Bij die van m'n zus wil ik de carburateur er nu ook niet afhalen, die loopt nu mooi en ze zijn verschrikkelijk gevoelig voor valse lucht.
(Vandaar ook de 4 extra boutjes in het midden in het spruitstuk.)
Maar nou is het wel zo dat deze type carburateurs over het algemeen wat aan de te warme kant worden.
Heb momenteel een 340 bij een garage staan, die eigenaar van de garage vertelde me dat het regelmatig voorkwam bij die 340's en dat al die carburateurs een warmte probleem hebben. Zeg niet dat ik hem meteen geloof maar die man zit toch al bijna 40 jaar in het vak en heeft heel veel Volvo 340's onder handen gehad.
Vaak zijn het grens gevallen waaraan je het net niet merkt.
M'n zus rijdt ook een 340 en die heeft daar ook last van. (bij heel warm weer)
Maar na een kilometer is het licht bokken dan weer over en rijdt hij verder normaal. Valse lucht uitgesloten.
Loopt verder als een zonnetje.
Je kunt eens kijken als je de motor een tijdje laat draaien en afzet en dan de deksel van het luchtfilter haalt en bovenin de carburateur kijkt of je belletjes ziet bij de emulsiebuisjes.
Dan weet je of de benzine staat te koken of niet.
En dan weet je zeker dat het vapour lock is.
Bij de auto van m'n zus borreld het wel in ieder geval. Dat heb ik al eens gezien. Maar meestal alleen met heel warm weer. En als je dan goed luisterd hoor je het zelfs borrelen.
Heb inmiddels een nieuw isolatie blok ontwikkeld wat de temperatuur van de carburateur ten goede komt.
Deze blijft zo'n 10 graden kouder dan origineel (nu rond de 75 graden) en werkt nu na zo'n 8000km nog altijd perfect op mijn auto. Ook onder het vriespunt prima starten en lopen.
Dit ga ik eerdaags nog op 2 andere auto's toepassen, als dat net zo goed blijkt te werken wil ik ze wel in productie nemen. En dat zou dit probleem ook moeten oplossen.
Maar voor nu nog in de ontwikkel fase.
Zal ergens rond de VKB worden op z'n vroegst.
Bij die van m'n zus wil ik de carburateur er nu ook niet afhalen, die loopt nu mooi en ze zijn verschrikkelijk gevoelig voor valse lucht.
(Vandaar ook de 4 extra boutjes in het midden in het spruitstuk.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets