Pakkingen carburateur en inlaatspruitstuk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2019 12:28 #635172 door V300 register
Pakkingen carburateur en inlaatspruitstuk is gemaakt door V300 register
Laatst heb ik mijn carburateur met een revisiesetje van born built beauties gereviseerd. (zie ook forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11360 ) Ik heb daarbij twee van deze pakkingen gebruikt 3267284-C www.born-built-beauties.eu/html/volvo_34...elen.html#carburator .
Die zitten tussen het inlaatspruitstuk en de isoleerflens en eentje tussen de isoleerflens en de carb.
Ik begin nu alleen te twijfelen, omdat de pakkingen die ik eraf haalde een stuk steviger/wat dikker waren dan deze dunnere papieren varianten.
Mijn vraag dus, maakt dit wat uit of had ik beter de oude terug kunnen plaatsen? (deze www.volvo340onderdelen.nl/nl/voetpakking...r-3267284-nieuw.html lijken meer op de originele)
Hij loopt in principe goed daarop, afgezien van het feit dat er wat valse lucht bij de pakking tussen inlaatspruitstuk en motor is.
Tweede vraag dus:

Op de site van volvo340onderdelen staat deze voor 8,50;
www.volvo340onderdelen.nl/nl/spruitstukp...-nieuw-volvo-66.html

Op algemene auto sites zoals deze, staat bv ook deze met een kloppend oem nummer:
www.autodoc.nl/ajusa/2088127

Alleen dan voor 1/5 van de prijs..

Maakt dat jullie inziens wat uit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2019 17:39 #982445 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Pakkingen carburateur en inlaatspruitstuk
Spruitstukpakkingen zijn meestal rond de 7 euro.
Ik bestel die altijd bij dafhobby.

Wat je carburateur betreft, dunne papieren pakkingen gaan prima, mits je de carburateur ook gevlakt hebt, en ook overeen komen met het gat in de flens.
Heb ook pakkingen gehad waarbij het gat veel breder was, en dus mindergoed afdicht, ik knip ze meestal zelf uit los pakking papier.
Vaak zie je voor de onderste flens gewapende pakkingen (met metaal ertussen) hier heb ik over het algemeen slechte ervaringen mee.
Voor montage alles goed schoon opschuren met korrel 400 of nog fijner en dan gewoon papieren pakkingen.

En let er op dat je de carburateur niet te vast aandraaid, gewoon handvast, of net ietsjes vaster.
Ze trekken al heel gauw krom, en als je hem net monteerd, na zo'n 500km nog even natrekken.
Daarna om de 5000km.
Want je zult zien dat ze altijd lostrillen op den duur, dit geld ook voor de vlotterdeksel.

Daarnaast scheurt die isolatie flens heel vaak, nou eigenlijk altijd.
Tot nu toe heb ik er nog niet eentje in m'n handen gehad waar geen scheurtjes in zaten, en dan heb ik het over de onderste met het ovalen gat.

De gene tussen de warmteplaat en carb, zijn vaak nog wel goed.

Probleem is echter dat deze niet meer te krijgen zijn.
Degene van BBB wijkt af en heb ik meerdere malen geen succes mee gehad.
Simpelweg omdat het gat te groot is, dan zou deze alleen op de buitenste rand af moeten dichten.

Ik maak ze daarom maar zelf.

Zie ook mijn topic over het hele carburateur verhaal en valse lucht om het goed op te lossen:
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=254096&postcount=112

Wat het spruitstuk betreft, kijk met de achterkant van een schuifmaat bijvoorkeur of de inlaat porten verder uitsteken dan de uitlaatporten.
In de meeste gevallen is dat zo en hoef je alleen de boel op te schuren, anders frezen zoals ik heb gedaan (link hierboven) maar daar met je dan wel net de mogelijkheid voor hebben.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2019 21:21 #982446 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Pakkingen carburateur en inlaatspruitstuk
steven, waar maak je isolatieflens van? zou trespa ook willen daar heb ik gennoeg van

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2019 21:24 #982447 door Steven340
Dit maak ik uit POM ook wel Polyacetaal / Delrin, dat is bestand tegen hoge temperaturen zonder vervorming en is erg maatvast.
Om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met trespa

Voordeel van POM is ook dat het geen bramen achterlaat, wat erop zit trek je er zo vanaf zonder dat het de rest meetrekt of wat dan ook, en een erg mooie afwerking heeft,
in mijn geval met een beitel in een kotterkop kan ik een heel mooi glad oppervlak maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2019 22:01 #982448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Pakkingen carburateur en inlaatspruitstuk
Interessant topic. Ik volg dit draadje even op de voet.

Heb onlangs een 1985 340 gekocht voor de vriendin die nog wat last heeft van valse lucht verschijnselen. Alle brakke leidingen vervangen, alles aangedraaid wat los zat van de carburateur en spruitstuk, alle valse lucht diagnoses doorlopen, maar wil nog steeds niet fatsoenlijk stationair lopen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2019 00:42 #982450 door V300 register
Bedankt, veel bruikbare tips! Die papieren pakkingen hadden inderdaad een wat smallere rand dan de flens onderin. Toch maar even goed in de gaten houden dan of die daar geen valse lucht gaat krijgen, of misschien beter preventief vervangen door zelfgeknipte als ik dan toch de spruitstukpakking ga doen.
Wel vervelend want om te testen moet alles weer in elkaar en ontdek je ergens een lekje moet alles er weer af :') Die flens was bij mij trouwens toch wel heel dacht ik, maar daar begin ik na jou verhaal toch ook weer aan te twijfelen.
Ik heb nu de carburateur vastgezet met van die nylon moeren, al was dat wel vrij lastig vast te draaien aan de bestuurders kant vanwege krappe ruimte, dus dat wordt weer lachen als ze er weer af en weer op gaan moeten

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2019 08:08 #982451 door Steven340
Door de hitte die je daar zult krijgen zal je zien dat die nylon moeren weinig uitmaken.
Je kunt beter de originele moeren gebruiken (die zijn sleutel 12) en desnoods een veerringetje er onder doen.
Of loctite.

Ik zelf zet ze met gewone ringen en moeren vast, en draai ze om de 5000km even aan.

@ Louis, betreft dat een weber? of een enkeltraps solex.
In geval van een weber die trekken vaak krom bij de voet.
Zie je gauw genoeg als je de carburateur eraf hebt en met de achterkant van een schuifmaat (als rei) op de onderkant houdt.
Als deze vlak is scheelt dat al echt enorm.

In geval van een solex, daar heb ik nooit problemen mee gehad, een revisie kitje en nieuwe pakkingen zou voldoende moeten zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC