4-bak 5-bak wissel en veel nek en rugpijn
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2019 10:29 #635162
door V300 register
4-bak 5-bak wissel en veel nek en rugpijn is gemaakt door V300 register
De
340 VOLHOUDER
, wat een fijne auto. Na wat kleine dingen gedaan te hebben om valse lucht te verhelpen loopt hij veel beter en is ook een stuk zuiniger geworden. Ik heb er 1:13.5 mee gehaald. Dit is wel met net boven de 110km/u op de teller.
Omdat een 5e versnelling toch wel een groot aantal voordelen heeft, wat harder kunnen met minder lawaai, gunstiger verbruik en natuurlijk de hoofdreden: comfort. Ik heb lang gereden met een 5-bak en het voelt nu een beetje op de snelweg alsof ik continu met een kickdown van een vario aan het rijden ben.
Goed, lang verhaal kort; 5-bak er onder hangen! Van Bart er een overgenomen... maar... vol goede moed er onder gaan liggen en de 4-bak er onder vandaan gesloopt. Ging opzich prima.
Echter... Toen ik de 4 bak naast de 5 bak had kwam ik tot de conclusie dat dit volgensmij niet gaat passen. Ik heb altijd gedacht en anderen ook dat de 5bak van een 1.4 en 1.7 identiek is. Enkel de 360 natuurlijk anders.
Ook zit hier geen schroefdraad in voor de bouten.
Wie heeft hier meer ervaring mee? Ik hoor het graag. Wil wel weer een poging wagen maar dat moet het wel echt passen. Ik ben 2 meter lang en zo opgefrommeld (toch wel ruim 4 uur lang) onder de auto liggen kost mij mijn rug. Nu al 2 dagen herstellende :nono:
Omdat een 5e versnelling toch wel een groot aantal voordelen heeft, wat harder kunnen met minder lawaai, gunstiger verbruik en natuurlijk de hoofdreden: comfort. Ik heb lang gereden met een 5-bak en het voelt nu een beetje op de snelweg alsof ik continu met een kickdown van een vario aan het rijden ben.
Goed, lang verhaal kort; 5-bak er onder hangen! Van Bart er een overgenomen... maar... vol goede moed er onder gaan liggen en de 4-bak er onder vandaan gesloopt. Ging opzich prima.
Echter... Toen ik de 4 bak naast de 5 bak had kwam ik tot de conclusie dat dit volgensmij niet gaat passen. Ik heb altijd gedacht en anderen ook dat de 5bak van een 1.4 en 1.7 identiek is. Enkel de 360 natuurlijk anders.
Ook zit hier geen schroefdraad in voor de bouten.
Wie heeft hier meer ervaring mee? Ik hoor het graag. Wil wel weer een poging wagen maar dat moet het wel echt passen. Ik ben 2 meter lang en zo opgefrommeld (toch wel ruim 4 uur lang) onder de auto liggen kost mij mijn rug. Nu al 2 dagen herstellende :nono:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2019 11:45 #982281
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 4-bak 5-bak wissel en veel nek en rugpijn
De M47 5-bak is eigenlijk gewoon een M45 4-bak, maar dan met een vijfde versnelling eraan 'geplakt'. Vandaar dat de M47 langer is dan de M45.
Een één-op-één wissel is wel mogelijk, maar je moet dan ook de eindaandrijving mee omwisselen. De eindaandrijving die aan een M47 (vijfbak) zit is korter.
Dit is een M45 (vierbak) met eindaandrijving:
En de M47 bak met eindaandrijving:
Een één-op-één wissel is wel mogelijk, maar je moet dan ook de eindaandrijving mee omwisselen. De eindaandrijving die aan een M47 (vijfbak) zit is korter.
Dit is een M45 (vierbak) met eindaandrijving:
En de M47 bak met eindaandrijving:
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2019 23:19 #982286
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 4-bak 5-bak wissel en veel nek en rugpijn
Kijk. Dit dacht ik dus ook al.
Wie o wie heeft er een diff liggen voor een 5 bak? Of een complete? Ik ben best wel opzoek.
Wie o wie heeft er een diff liggen voor een 5 bak? Of een complete? Ik ben best wel opzoek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2019 23:39 #982287
door V300 register
Zorg eerst maar dat je nek- en rugklachten overgaan:)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-06-2019 01:23 #982288
door V300 register
Ik ben lang, maar nog wel jong! Tijgerbalsm doet wonderen voor de nek. Nog wat last van stijfheid maar gaat wel weer.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Minder
Meer
13-06-2019 17:49 #982297
door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic 4-bak 5-bak wissel en veel nek en rugpijn
haha, regelmatig halfe dagen onder de auto te prutsen. Koop een fijn monteursbed. Zorg voor een goede koplamp en kijk of je hooft ergens op kan steunen zodat je geen last van je nek krijgt.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-06-2019 19:17 #982300
door V300 register
Dit soort klussen kun je eigenlijk niet zonder brug of put doen. Afgelopen sleuteldag bij
Fred Oosterlaan zou ideaal geweest zijn.
Fred Oosterlaan zou ideaal geweest zijn.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Minder
Meer
14-06-2019 01:56 #982314
door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic 4-bak 5-bak wissel en veel nek en rugpijn
Ik doe alles zonder brug.
Heb de bak/diff na al keer of 3 verwisseld bij een aantal 360's
Ben al lang blij dat ik sinds een paar jaar niet meer op de natte grond hoef te liggen.
Heb de bak/diff na al keer of 3 verwisseld bij een aantal 360's
Ben al lang blij dat ik sinds een paar jaar niet meer op de natte grond hoef te liggen.
Moderators: Mark Smeets