Carburateur reviseren, tips?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2018 00:02 #634998 door V300 register
Carburateur reviseren, tips? is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,


Mijn 340 1.4 met Weber DIR32 109 loopt heerlijk, pingelt nooit, start makkelijk in alle omstandigheden en komt probleemloos door de gasmeting bij de apk. Maar... De carburateur heeft duidelijk zijn beste tijd gehad. Één van de 3 draadeinden waarmee het luchtfilter vastzit is losgekomen (en wil niet meer terug vast), de twee helften van de carburateur trillen steeds vaker van elkaar los en de pakkingen hebben hun beste tijd gehad. Kortom, tijd voor wat aandacht en liefde. Uit een partijtje onderdelen heb ik een andere DIR32 109, die ik inmiddels uit elkaar heb gehaald en gereinigd. Ook heb ik via Born Built Beauties een revisiesetje gescoord. Tot zo ver niets bijzonders en ik heb er alle vertrouwen in dat ik met de bijgeleverde instructies de vervangende/gereviseerde carburateur netjes in elkaar kan zetten. Ik vroeg mij wel af, nu alles toch uit elkaar ligt, hebben jullie tips over het verbeteren van de algehele werking? Uit een oud Volvo service-bulletin heb ik geleerd dat een aanpassing aan de pakking tussen de twee carburateurhelften warme starts gemakkelijker moet maken (minder vapor lock), maar zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden? Daarnaast, heeft iemand advies om de carburateur zelf fatsoenlijk af te stellen, of kan ik hem beter acceptabel lopend maken en naar een garage gaan om hem met een CO meter beter te laten stellen? Alvast bedankt voor de input!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2018 06:25 #979855 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Carburateur reviseren, tips?
Over wat voor aanpassing aan de pakking hebben we het dan over?
Ben wel benieuwd :)

Wat afstellen betreft doe ik het altijd op gehoor, vaak bij de APK stellen ze hem veel te arm af, vaak bij 340's het geval die geen EGR, Pulsair of katalysator hebben.

Had hetzelfde bij m'n rode 343, liep veel te laag stationair omdat ze hem armer hadden afgesteld, maar dat dan ook niet compenseren met het stationair.
Duidelijk gevalletje, geen verstand van draai maar aan de CO schroef en klaar.
Liep ook wat onregelmatiger.

Basis afstelling CO: helemaal dichtdraaien, en 2 en een halve slag terug.
Vervolgens zoek ik zelf op waarbij hij het lekkerst loopt, en dan zo ver mogelijk naar de arme kant. Die grens moet je een beetje opzoeken.

Controleren bij een garage kan natuurlijk altijd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2018 17:59 #979856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carburateur reviseren, tips?
Toen ik 9 jaar geleden mijn vorige 340 had gekocht heb ik een bijna nieuwe carburateur kunnen scoren. Op een klusdag heb ik, op aanraden van Wouter Nieuwlaat, de pakking van de oude carburateur nagemaakt van flexibel karton. Dat karton wat ook wel op de achterkant van schrijfblokken zit. Daarna in 9 jaar en 100.000 km nooit meer carburateurproblemen gehad. Misschien dat je daar iets aan hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2018 19:13 #979858 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carburateur reviseren, tips?
Steven, het staat in dit document (dat ik gebruik als handleiding). www.volvo300mania.com/technical/B14_32DIR_v1.0.pdf


Even geleend van onze Britse vrienden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2018 20:17 #979860 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Carburateur reviseren, tips?

eipmiw;252278 schreef : Toen ik 9 jaar geleden mijn vorige 340 had gekocht heb ik een bijna nieuwe carburateur kunnen scoren. Op een klusdag heb ik, op aanraden van Wouter Nieuwlaat, de pakking van de oude carburateur nagemaakt van flexibel karton. Dat karton wat ook wel op de achterkant van schrijfblokken zit. Daarna in 9 jaar en 100.000 km nooit meer carburateurproblemen gehad. Misschien dat je daar iets aan hebt.


Ik gebruik zelf ook dikker pakking papier voor tussen de carb. en de verwarmingsplaat.
Dit zijn standaard altijd dunne papiertjes, die soms helemaal niet lekker afdichten.

De dikke pakkingen met staal erin voor tussen het spruitstuk en de verwarmingsplaat zijn nog goed leverbaar, want dat knippen is wel lastig met het staal erin, en wordt ook met een blikschaar lang niet zo netjes dan ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD