Ontsteking perikelen
- V300 register
- Verbannen
-
Na het vervangen van de koppeling van m'n 343 is het tijd geworden voor de ontsteking. Ook dit gedeelte heeft last van achterstallig onderhoud.
Inmiddels heb ik vervangen; de contactpunt, condensator, rotor, verdelerkap, bougiekabels en bougies.
Nu is het tijd om de boel eens goed af te stellen. En hoe doe je dat? Ik was vrij onbekend met het afstellen van een (auto-)contactpunt, maar wist wel dat er meer bij komt kijken dan bij een elektronische Renix ontsteking.
Allereerst begonnen met de contactpunt (elektrode-)afstand, deze moet rond de 0,4 a 0,5 mm zitten. Met deze afstand zou je een contacthoek (de hoek waarin de contactpunten met elkaar verbonden zijn) van 57 graden moeten hebben.
Volgens mijn contacthoekmeter (aangestoten op de primaire kant van de bobine) is deze bij mij nu ongeveer 50 graden, dus de contactpunten staan nu iets te ver open, en moet nog bijgesteld worden.
Naast alleen de contacthoek is de vervroeging van het tijdstip ook van belang. Wanneer de motor meer toeren maakt, dient het moment van ontbreken van de contactpunt vervroegd te worden (het kost immers tijd om een vonk te creëren).
Al snel kwam ik erachter dat de vacuümvervroeging niet meer werkt. Doordat het vacuümpotje lek was, werkte de vacuümvervroeging niet en zoog de carburateur valse lucht aan. Nieuw potje gekocht en gemonteerd.
Via het tandwieltje dat aan het membraan zit kun je de contacthoek afstellen in de beide standen van het membraan. Dit moet ik ook nog doen.
Als laatste is het tijdstip van de ontsteking belangrijk. Bij stationair toerental (800 rpm) zou het tijdstip op 6 graden voor het bovenste dode punt moeten zitten (BDP). Bij 2500 toeren moet het tijdstip rond 20 de graden BDP zijn.
Nu heb ik een stroboscoop lamp, en zie een kleine inkeping op de voorste poelie van m'n B14.1E blokje, maar ik vraag me af... waar moet ik de ontsteking en hoek van 6 graden nu aflezen, op de poelie aan de voorkant van het blok, of op het vliegwiel tussen blok en koppelingshuis?
De stroboscooplamp (tevens kun je er het toerental mee meten, de spanning en contacthoek)
Afgetekend bovenste dode punt op de v-snaar poelie (de inkeping in het wiel wit gemaakt en streepje op blok gezet)
Bovenste dode punt, bovenaf zich op het koppelingshuis.
Dit zegt het werkplaatshandboek. Is dat streepje dan de 6 graden voor ontsteking?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
achtereenvolgens 0, 6 en 10 graden voor BDP zien verschijnen. Ik heb dezelfde lamp.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat ik wel vreemd vind, ik kan dus niet de vooronsteking van 20 graden bij 2500 toeren aflezen... Dat is juist de ideale test om de vervroeging mee te testen.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
In onze auto's werd ook SEV Marchal onsteking gemonteerd (af-fabriek). De contacthoek daarvan wordt dynamisch (draaiende motor) afgesteld met behulp van een 3 mm inbussleutel, dat zal veel makkelijker gaan denk ik. Is de Ducllier ontsteking probleemloos om te bouwen naar SEV Marchal, met name Ducellier 525351 A van B 14.3E motor?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wat ik vreemd blijf vinden, is dat je bij de meeste auto's de vervroeging kan testen door gas te geven tot een bepaald aantal toeren en dan de vervroeging te meten op het vliegwiel, met de stroboscooplamp. Dit kan dus bij de B14 niet.
Spurt;251148 schreef : Ging de contacthoek afstellen bij jou in een keer of was het net zo een ge-emmer als bij mij?
Ik heb het contactpuntje geplaatst en de elektrode afstand op de gok ingesteld. Later gemeten met de voelermaat, en deze bleek ongeveer 0,40 a 0,45 mm te zijn. De contacthoek is nog iets te groot, dit moet ik nog steeds bij stellen.
De timing heb ik nu met de hand, op de gok, ingesteld. Na een stukje gereden te hebben viel het me op dat ie iets begon te pingelen bij veel gasgeven (vacuüm vervroeging te sterk ingesteld?), waarna ik 'm ietsje later heb gezet, waardoor hij niet meer pingelt.
Ik heb nu op de laatste 15 liter Euro98 precies 150 kilometer gereden, voornamelijk stadsverkeer. 1 op 10 is best netjes volgens mij, terwijl ik best een vlotte rijder ben.
Zo'n B14 klinkt heerlijk wanneer je optrekt :yeah:
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Heb dit laatst bij de 343 van Niene uitgezocht, betreft een B14.1E waarbij de vergroeging op 6 graden moet staan.
De puntjes op het vliegwel zijn voor speciale meetapparatuur (testkast) voor een sensor die in de vork geschoven kan worden bovenop het koppelingshuis.
Daarvan is het puntje die naast de graden streeptjes staan top-dead-center en lees je af bij het hoekje naast de vork. Zie deze schets ter verduidelijking, of zie de foto's hierboven met de pijl waar het ook goed op staat.
De streepjes daarnaast geven het volgende aan.
De eerste is 3 graden voor onsteking > dan 6 graden en tot slot 10 graden.
De B14.3E met enkeltraps solex carb. moet afgesteld worden op 10 graden.
De B14.1E zoals we hier hebben op 6 graden.
Dit heb ik extra gecontroleerd door op de voorste poelie zelf een merktegen te zetten.
Hier staat cilinder Nr. 1 (vliegwielzijde) op het bovenste dode punt.
Als je goed kijkt zie je ook de 3 streepjes, waarvan de 6 graden wit gemaakt is.
Daar moet in dit geval de stroboscoop lamp op flitsen.
Ik vind zelf dat dit niet duidelijk genoeg wordt omschreven in de vraagbaak.
Ook vaak te horen gekregen dat het ronde bolletje / nokje op het vliegwiel in het midden van de vork moet staan.
Die vork staat er dus los van, is puur een houder voor een magneet sensor voor een oude (volvo) testkast.