Vervangen olie secundaire bak/differentieel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 19:23 #634776 door V300 register
Vervangen olie secundaire bak/differentieel is gemaakt door V300 register
Heren,

Ik wil binnenkort weer even onder de auto om wat onderhoud te plegen. Begin dit jaar heb ik de olie in het differentieel laten bijvullen met Kroon Gearlube GL-4. Volgens mij kan er wel weer wat bij.

De vorige eigenaar van mijn auto vertelde mij nadrukkelijk "Nooit de olie van de secundaire bak vervangen, alleen bijvullen!".

Is dit echt zo, en zo ja, waarom raadde hij mij aan de olie niet te verversen, maar enkel alleen bij te vullen?

Kan ik in de primaire bak dezelfde olie doen als in het differentieel? En hoeveel gaat daar ongeveer in?

Edit: Ik heb al het één en ander uit het instructieboekje kunnen halen; primair en secundair beide GL4 of GL5, 0,55 en 1 liter

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2017 20:28 #973354 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel
Zo te lezen heb je geen vraagbaak voor de Volvo want hier in staat wat je moet doen qua vervangen, verversen of afstellen.

Als jij mij via een PM door geeft welk bj en je e-mail adres dan stuur ik je een digitaal vraagbaak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 20:42 #973355 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel
Ik dacht dat je op de site van Kroon olie kunt vinden welke olien je auto benodigd heeft.
Kenteken of model invullen van je auto dacht ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 20:44 #973356 door V300 register

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 20:49 #973357 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel

hengel;248085 schreef : www.kroon-oil.com/nl/zoeken/#!/query:Volvo%20340/

Inderdaad.
Automatische transmissi:Controleer elke 10.000 km/ 6 maanden, ververs elke 40.000 km/ 24 maanden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 22:18 #973358 door V300 register
Wel opletten met de site van Kroon. Vaak klopt het advies gewoonweg niet...

Zo heb ik een 2-takt schakelbrommer gehad waar volgens Kroon 10W40 volsynthetische motorolie voor motorfietsen in de versnellingsbak moest, deze was veel te dik waardoor de koppeling niet meer vrij kwam. Mijn Harley moet volgens Kroon 5W30 voor dieselmotoren hebben geloof ik, Terwijl Harley Davidson speciale 20W50 voorschrijft.

Mijn advies: ga niet zo zeer op een advies af. Kijk bij voorkeur in het instructieboekje, anders in een wel werkplaatshandboek. Dat advies is betrouwbaarder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 22:29 #973360 door V300 register
Ik dacht dat vervangen niet eens mogelijk was omdat vuldoppen halverwege aan zijkant zitten. Alles onder niveau van de vuldop kan er dus niet uit omdat het een gesloten systeem is. Maar ik kan me vergissen.
Ik heb overigens voor de variobak 18W40.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 22:43 #973361 door V300 register

2 Fast 4 U;248083 schreef : Zo te lezen heb je geen vraagbaak voor de Volvo want hier in staat wat je moet doen qua vervangen, verversen of afstellen.

Als jij mij via een PM door geeft welk bj en je e-mail adres dan stuur ik je een digitaal vraagbaak

Ik heb een vraagbaak uit de Kluwer Technische Boeken reeks. Ik kan in deze vraagbaak echter geen type/hoeveelheid olie vinden. Wel in het instructieboekje ;)

General Custom;248088 schreef : Wel opletten met de site van Kroon. Vaak klopt het advies gewoonweg niet...

Mijn advies: ga niet zo zeer op een advies af. Kijk bij voorkeur in het instructieboekje, anders in een wel werkplaatshandboek. Dat advies is betrouwbaarder.

Dat is wel waar ik met mijn vraag naartoe wil. Je hebt tientallen, zo niet honderden sites, waar je op basis van je kenteken een lijstje van onderdelen kan vinden. Maar een boel daarvan is ook gewoon 'universele' informatie. Niet iets waar ik altijd op zou vertrouwen.

Maar goed, dan de vraag; kun je de olie in de primaire en secundaire bak simpelweg vervangen, deels of helemaal niet?
Wat raden jullie aan, gewoon bijvullen of 'zoveel mogelijk' vervangen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 22:47 #973362 door V300 register
Zoals je op mijn Facebook kunt zien heb ik mijn Volvo ingeruild. Dat houd dus in dat ik een paar boeken over heb. Met andere woorden, je mag ze hebben Louis. Kom maar halen.
Voor de rest van het publiek: Er staat binnenkort bij het Autohuis in Meppel een goede 360 GLE. Wanneer je er nu heen gaat / belt kan je hem waarschijnlijk voor €500,- ophalen.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 23:04 #973363 door V300 register
Dit schrijft de vraagbaak voor

Bijlagen:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC