Vervangen olie secundaire bak/differentieel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2017 23:16 #973364 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel
Ik kan eens in de greenbooks zoeken die volvodealers zelf gebruikten als je wilt. Ik heb er een hoop info over de variomatic tussen zitten volgens mij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2017 12:21 #973368 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel

Frankie;248093 schreef : Dit schrijft de vraagbaak voor

Dit zegt mijn instructieboekje

Ik ga denk ik gewoon kijken hoeveel olie ik eruit krijg, en vul het af met verse GL-4 van Kroon olie. ;)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-12-2017 12:57 #973369 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel
Primair 0,55 en secundair 1,0 liter 80W90.

Verder zitten er in de primaire en secundaire poelies een kleine hoeveelheid ATF om de inwendige delen te smeren.

Voor zover ik in de beschikbare documentatie kan opmaken is verversen geadviseerd om de 40.000 kilometer of elke 2 jaar.

Met dat laatste was ik niet bekend en ik vraag me bij deze ook hardop af of dat wel echt noodzakelijk is.

Ik zie de primaire en secundaire tandwielkasten meer als een gewone versnellingsbak waarbij je de olie sporadisch of bij problemen pas ververst.

@Bart, van die greenbooks heb ik er destijds een zooi ingescand, ik kan daar tot op heden geen relevante informatie uit halen vwb een eventuele ververs termijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2017 13:22 #973370 door V300 register
Dank voor je informatie :)

Ik heb de 340 nu net een jaar en er ruim 12.000 mee gereden. En aangezien ik geen onderhoudshistorie bij de auto heb lijkt verversen niet zo'n slecht idee.

Het heeft geen haast, maar ga het eerdaags wel een keer aanpakken. ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2017 17:15 #973372 door V300 register
Er bestaan ook apparaatjes die de olie er uit zuigen. Je mag die van mij wel lenen als je wilt.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2017 18:18 #973373 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Vervangen olie secundaire bak/differentieel
Hier uit de vraagbaak voor de 4 en 5 bak en de cvt

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2017 13:04 #973412 door V300 register

eipmiw;248090 schreef : Ik dacht dat vervangen niet eens mogelijk was omdat vuldoppen halverwege aan zijkant zitten. Alles onder niveau van de vuldop kan er dus niet uit omdat het een gesloten systeem is. Maar ik kan me vergissen

inderdaad Wim :yeah:. Er zitten aan beide tandwielkasten 3 pluggen:

- bovenop: de ventilatie plug (een bijna dichte dop met een klein gaatje erin, voor de compensatie van uitzetting en krimp door de temperatuur
- aan de zijkant: de peilplug / vulopening
- onderaan: de magnetische aftapplug

Advies is voor V300 series: Gewoon de beste olie (80W90 GL5 specificatie) gebruiken.

Voor DAF is het advies anders, daarbij zijn er nog modellen met bronzen lagerbus in de primaire kast. Daar mag je alleen GL4 gebruiken (of in ieder geval geen loodhoudende toevoegingen). Er zijn verhalen bekend van mensen die na korte tijd bronskleurige olie konden aftappen en een andere bak konden gaan zoeken...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2018 23:51 #976137 door V300 register
waar en hoe kan je de ATF olie controleren of bijvullen
ik vind er niets van terug in de vraagbaak

hopelijk zijn er hier mensen met meer ervaring op dit gebied

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2018 01:36 #976139 door V300 register
De plug om bij te vullen/te controleren:

- zit bij de primaire transmissie midden achterop (exact aan de andere kant waar de ingaande as de primaire in gaat)

- zit bij de secundaire transmissie rechts, tussen de aandrijfas en de poelie (de plug recht onder de aandrijfas is de aftapplug).

Als de olie (net) niet over het randje heen komt zit er voldoende in. Nog beter: verversen, als het toch al jaren niet is aangeraakt. WHoeveelheden staan hierboven in de plaatjes vermeld (0,55 l primaire, 1,0 l secundaire). De 80W90 olie zit meestal bij een garage wel op de tap, zo heb ik het destijds op een sleuteldag bijgevuld (heel handig want met die spuitmond kom je er tenminste goed bij).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2018 01:44 #976140 door V300 register
Er zit een schroefplug op de achterkant van de primair en de secundair. Die kun je openen met de handgreep van een dopsleutelset. Peilen van het olieniveau is lastig omdat er geen peilstok aanwezig is, die moet je zelf maken. Maak een soort boog (zoals in een pijl en boog) van buigzaam materiaal. Doe 1 uiteinde in de bak van de primair of secundair totdat het de bodem raakt. Haal het er weer uit en je hebt een indicatie hoeveel olie er nog in zit.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC