Vervangen olie secundaire bak/differentieel
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Verder zitten er in de primaire en secundaire poelies een kleine hoeveelheid ATF om de inwendige delen te smeren.
Voor zover ik in de beschikbare documentatie kan opmaken is verversen geadviseerd om de 40.000 kilometer of elke 2 jaar.
Met dat laatste was ik niet bekend en ik vraag me bij deze ook hardop af of dat wel echt noodzakelijk is.
Ik zie de primaire en secundaire tandwielkasten meer als een gewone versnellingsbak waarbij je de olie sporadisch of bij problemen pas ververst.
@Bart, van die greenbooks heb ik er destijds een zooi ingescand, ik kan daar tot op heden geen relevante informatie uit halen vwb een eventuele ververs termijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb de 340 nu net een jaar en er ruim 12.000 mee gereden. En aangezien ik geen onderhoudshistorie bij de auto heb lijkt verversen niet zo'n slecht idee.
Het heeft geen haast, maar ga het eerdaags wel een keer aanpakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eipmiw;248090 schreef : Ik dacht dat vervangen niet eens mogelijk was omdat vuldoppen halverwege aan zijkant zitten. Alles onder niveau van de vuldop kan er dus niet uit omdat het een gesloten systeem is. Maar ik kan me vergissen
inderdaad Wim :yeah:. Er zitten aan beide tandwielkasten 3 pluggen:
- bovenop: de ventilatie plug (een bijna dichte dop met een klein gaatje erin, voor de compensatie van uitzetting en krimp door de temperatuur
- aan de zijkant: de peilplug / vulopening
- onderaan: de magnetische aftapplug
Advies is voor V300 series: Gewoon de beste olie (80W90 GL5 specificatie) gebruiken.
Voor DAF is het advies anders, daarbij zijn er nog modellen met bronzen lagerbus in de primaire kast. Daar mag je alleen GL4 gebruiken (of in ieder geval geen loodhoudende toevoegingen). Er zijn verhalen bekend van mensen die na korte tijd bronskleurige olie konden aftappen en een andere bak konden gaan zoeken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik vind er niets van terug in de vraagbaak
hopelijk zijn er hier mensen met meer ervaring op dit gebied
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- zit bij de primaire transmissie midden achterop (exact aan de andere kant waar de ingaande as de primaire in gaat)
- zit bij de secundaire transmissie rechts, tussen de aandrijfas en de poelie (de plug recht onder de aandrijfas is de aftapplug).
Als de olie (net) niet over het randje heen komt zit er voldoende in. Nog beter: verversen, als het toch al jaren niet is aangeraakt. WHoeveelheden staan hierboven in de plaatjes vermeld (0,55 l primaire, 1,0 l secundaire). De 80W90 olie zit meestal bij een garage wel op de tap, zo heb ik het destijds op een sleuteldag bijgevuld (heel handig want met die spuitmond kom je er tenminste goed bij).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.