Slecht koud starten
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-12-2017 13:33 #634774
door V300 register
Slecht koud starten is gemaakt door V300 register
Raar probleem met m'n 1400: sinds een paar weken is hij koud amper meer te starten.
Slaat niet aan, pas na vaak gaspedaal op en neer te trappen springt hij na vele pogingen met moeite aan.
Dan blijft hij in principe lopen (hetzij met af en toe straaltje gas), maar slaat direct af zodra ik hem van P in D zet.
De eerste kilometers daarna houdt hij verschrikkelijk in, daarna is het afgelopen en rijdt hij als een zonnetje. Met warme motor starten lopen.
Als ik hem een uur of 2 stil heb staan start hij koud nog gewoon goed, duurt het langer dan hetzelfde probleem weer.
Kan niet bedenken waar dit aan ligt, vooral omdat hij warm dus gewoon perfect loopt.
Bougies vervangen, kabels, luchtfilter, ontstekingsunit, allemaal geen effect.
Brandstofverbruik is normaal, en choke heeft amper effect op starten.
Heb het deze zomer ook een keer gehad, aantal dagen lang en toen was het specifiek met warme motor. Toen sproeiertjes schoongemaakt enz, geen effect totdat het ineens weer over was.
Slaat niet aan, pas na vaak gaspedaal op en neer te trappen springt hij na vele pogingen met moeite aan.
Dan blijft hij in principe lopen (hetzij met af en toe straaltje gas), maar slaat direct af zodra ik hem van P in D zet.
De eerste kilometers daarna houdt hij verschrikkelijk in, daarna is het afgelopen en rijdt hij als een zonnetje. Met warme motor starten lopen.
Als ik hem een uur of 2 stil heb staan start hij koud nog gewoon goed, duurt het langer dan hetzelfde probleem weer.
Kan niet bedenken waar dit aan ligt, vooral omdat hij warm dus gewoon perfect loopt.
Bougies vervangen, kabels, luchtfilter, ontstekingsunit, allemaal geen effect.
Brandstofverbruik is normaal, en choke heeft amper effect op starten.
Heb het deze zomer ook een keer gehad, aantal dagen lang en toen was het specifiek met warme motor. Toen sproeiertjes schoongemaakt enz, geen effect totdat het ineens weer over was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-12-2017 13:50 #973314
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht koud starten
dan moet er bijna wel iets aan de hand zijn met je chokemechanisme. Als je de bovenplaat van het luchtfilter los neemt kun je helemaal bovenin de carburateur een as zien zitten door de 2 gaten. 1 van de 2 gaten is deze as voorzien van een afsluiter (dat is de chokeklep, en het is normaal dat er maar 1 zit. De choke werkt alleen op de eerste trap van de carburateur.)
Je kunt controleren of deze klep wel netjes dicht getrokken wordt als je de chokeknop uittrekt.
Je kunt controleren of deze klep wel netjes dicht getrokken wordt als je de chokeknop uittrekt.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-12-2017 20:56 #973328
door V300 register
Nou ik ben je eeuwig dankbaar Wouter!
Het haakje van de chokekabel was uit het oogje van de hefboom aan de as geschoten.
Ik had dus gewoon GEEN choke. Stom dat ik dat alle keren dat ik hem open had liggen niet gezien heb.
Maar ja, ik zat ook echt in sproeier of vlotter of (vocht in) ontsteking te zoeken. En als je hem openhaalt staat de choke er 9 vd 10x niet op, dus lijkt het te kloppen.
Hij rijdt en start weer als een nieuwe! Hele zorg minder met dit baggerweer.
Dat zo'n klein haakje zoveel gevloek op z'n naam kan hebben... :no_comment:
Het haakje van de chokekabel was uit het oogje van de hefboom aan de as geschoten.
Ik had dus gewoon GEEN choke. Stom dat ik dat alle keren dat ik hem open had liggen niet gezien heb.
Maar ja, ik zat ook echt in sproeier of vlotter of (vocht in) ontsteking te zoeken. En als je hem openhaalt staat de choke er 9 vd 10x niet op, dus lijkt het te kloppen.
Hij rijdt en start weer als een nieuwe! Hele zorg minder met dit baggerweer.
Dat zo'n klein haakje zoveel gevloek op z'n naam kan hebben... :no_comment:
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
22-12-2017 07:55 #973343
door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Slecht koud starten
...toch mooi dat 'ie dan ondanks het euvel altijd nog wel deed :+
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2017 00:18 #973366
door V300 register
Ja daar sta ik ook versteld van, ideaal was anders maar met wat gas geven gewoon lopen.
Old Volvo's never die
Old Volvo's never die
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-12-2017 13:07 #973413
door V300 register
ja dat kan kloppen, door steeds pulsend wat gas te geven zorg je dat de acceleratiepomp telkens een spuitje benzine in de inlaat spuit. Daarom wist ik ook dat als de motor dan wél start het wel bijna zeker aan de choke moest liggen.
Fijn dat het opgelost is in ieder geval!
Volvo344;248096 schreef : Ja daar sta ik ook versteld van, ideaal was anders maar met wat gas geven gewoon lopen.
Old Volvo's never die
ja dat kan kloppen, door steeds pulsend wat gas te geven zorg je dat de acceleratiepomp telkens een spuitje benzine in de inlaat spuit. Daarom wist ik ook dat als de motor dan wél start het wel bijna zeker aan de choke moest liggen.
Fijn dat het opgelost is in ieder geval!
Moderators: Mark Smeets