Motor doet t soms niet lekker
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2017 11:17 #634549
door V300 register
Motor doet t soms niet lekker is gemaakt door V300 register
Allereest een kleine introductie; ik ben 23 jaar en heb ergens vorig jaar een volvo 340 GL gekocht. Zag hem staan en werd er eigelijk meteen al verlieft op! Wat aan zitten klussen maar kwam niet ver(ik klus nooit). Dit jaar wou ik hem verkopen aangezien ik dus niet echt een klusser ben en dus ook een totale newbie ben. Toch ervoor gekozen hem te behouden! Maarja.. nog wel een aantal probleempjes die ik zo 123 niet begrijp.
De auto start moeilijk, mijn vader zei dat dit normaal is maar het leek me sterk dat ik iedere keer de choke aan moet zetten, gas pendaal in moet trappen en dan pas na de 3e keer start ie. Vervolgens loopt ie als een zonnetje maar al gauw na een klein uurtje word de motor te warm en gaat ie bokken op lage snelheid. Sterker nog soms gaat ie zelfs dan weer moeilijk starten, dit is echt een probleem wat ik opgelost wil hebben.. ik durf vaak niet eens buiten de stad te komen, in het begin liep al erg slecht stationaire hij viel steeds uit bij stoplichten etc. Uiteindelijk het luchtfilter vervangen en dat hielp al heel veel maar we zijn er nog lang niet.
EDIT; Ik zie dus dat ik al gepost had.. ook maar is mn geheugen laten nakijken dus haha. Ik kan zo 123 niet mijn vorige posts zien maar zijn ze gerelateerd aan deze dan mijn excuses!
De auto start moeilijk, mijn vader zei dat dit normaal is maar het leek me sterk dat ik iedere keer de choke aan moet zetten, gas pendaal in moet trappen en dan pas na de 3e keer start ie. Vervolgens loopt ie als een zonnetje maar al gauw na een klein uurtje word de motor te warm en gaat ie bokken op lage snelheid. Sterker nog soms gaat ie zelfs dan weer moeilijk starten, dit is echt een probleem wat ik opgelost wil hebben.. ik durf vaak niet eens buiten de stad te komen, in het begin liep al erg slecht stationaire hij viel steeds uit bij stoplichten etc. Uiteindelijk het luchtfilter vervangen en dat hielp al heel veel maar we zijn er nog lang niet.
EDIT; Ik zie dus dat ik al gepost had.. ook maar is mn geheugen laten nakijken dus haha. Ik kan zo 123 niet mijn vorige posts zien maar zijn ze gerelateerd aan deze dan mijn excuses!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2017 17:28 #971946
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Motor doet t soms niet lekker
Welkom op het forum.
Starten van de auto, als de motor koud is, doe ik als volgt:
1 een paar keer op het gaspedaal duwen,
2 choke helemaal uittrekken, ook in de zomer,
3 starten zonder gas te geven en als de motor aanslaat wat gas bijgeven en choke iets induwen
Te warm worden kan diverse oorzaken hebben,
1 te weinig koelvloeistof,
2 radiateur die vuil is [van binnen als ook van buiten],
3 koelkanalen in de motor niet helemaal schoon.
oplossing
1 bij vullen
2 radiateur van buiten, vanaf de motor zijde schoonspoelen,
van binnen, doorspoelen tot er weer helder water uitkomt als je daar mee klaar ben kan je dan gelijk de motor en de verwarmingsradieteur spoelen dan heb je punt 3 ook gehad
Starten van de auto, als de motor koud is, doe ik als volgt:
1 een paar keer op het gaspedaal duwen,
2 choke helemaal uittrekken, ook in de zomer,
3 starten zonder gas te geven en als de motor aanslaat wat gas bijgeven en choke iets induwen
Te warm worden kan diverse oorzaken hebben,
1 te weinig koelvloeistof,
2 radiateur die vuil is [van binnen als ook van buiten],
3 koelkanalen in de motor niet helemaal schoon.
oplossing
1 bij vullen
2 radiateur van buiten, vanaf de motor zijde schoonspoelen,
van binnen, doorspoelen tot er weer helder water uitkomt als je daar mee klaar ben kan je dan gelijk de motor en de verwarmingsradieteur spoelen dan heb je punt 3 ook gehad
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2017 23:56 #971949
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Motor doet t soms niet lekker
Deze symptomen heb ik bij een 1700 mee gemaakt. Oa. de vlotter was toen lek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-08-2017 17:50 #971952
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor doet t soms niet lekker
Koud moeilijk starten heb ik nog nooit last van gehad, choke vol uit en hij slaat eigenlijk altijd direct aan, zomer en winter. Warm kan een iets ander verhaal zijn, zeker 's zomers heeft hij na een lange rit, en dan tussen een kwartier en een uurtje stilstaan, best wel last van vapor lock. Even gaspedaal vol intrappen en doorstarten werkt altijd, maar helemaal lekker voelt dat niet. Voor warm moeilijk lopen zit je met de niet af te stellen Renix ontsteking (mits die verder in orde is) direct bij de afstelling of staat van de carburateur. En eventueel nog verkeerde (te strakke) klepspeling. Ik zou eerst eens langs een ouderwetse garage gaan en de boel volgens het boekje af laten stellen (als je het zelf niet kunt) voor je verder gaat zoeken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-08-2017 21:11 #971964
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor doet t soms niet lekker
Phytas,
Allereerst complimenten dat je de auto gehouden hebt!
Eerst even dit. Koud starten altijd met de choke volledig uitgetrokken, en daarna terugduwen tot hij nog stationair blijft lopen. Is de auto nog warm dan start je niet met de choke maar met een klein beetje gas.
Afgaande op je omschrijving (warmlopen, bokken etc) vraag ik me af of de afstelling niet veel en veel te arm staat. Ik zag dat je eerder problemen had met het stationair lopen icm kraken van je automaat bij schakelen. Wat is er toen precies gedaan om het probleem op te lossen?
Luchtfilter vervangen is al een goede eerste stap. Bougies, kabels, rotor en verdelerkap zullen ook wel vernieuwd mogen worden.
Allereerst complimenten dat je de auto gehouden hebt!
Eerst even dit. Koud starten altijd met de choke volledig uitgetrokken, en daarna terugduwen tot hij nog stationair blijft lopen. Is de auto nog warm dan start je niet met de choke maar met een klein beetje gas.
Afgaande op je omschrijving (warmlopen, bokken etc) vraag ik me af of de afstelling niet veel en veel te arm staat. Ik zag dat je eerder problemen had met het stationair lopen icm kraken van je automaat bij schakelen. Wat is er toen precies gedaan om het probleem op te lossen?
Luchtfilter vervangen is al een goede eerste stap. Bougies, kabels, rotor en verdelerkap zullen ook wel vernieuwd mogen worden.
Moderators: Mark Smeets