Stationair slecht lopen en inhouden tijdens remmen
- V300 register
- Verbannen
-
Sinds een paar dagen rijdt m'n 340 anders dan voorheen, namelijk;
Wanneer ik motor warm heb gereden wil het wel een gebeuren dat hij slecht stationair loopt wanneer ik tot stilstand kom. Soms moet ik draaiende houden door de choke iets uit te trekken.
Starten en stationair lopen met koude motor en choke open is geen probleem
De kans dat hij zo belabberd loopt wil nog wel eens verschillen. Soms loopt ie wel gewoon keurig stationair, maar soms ook totaal niet... Het is wel zeer akelig wanneer het optreedt.
Twee filmpjes; de eerste wanneer ik net thuis kom (choke eerst open, later dicht, zie commentaar in video):
Nadat ik het contact heb omgedraaid en vervolgens de auto weer start (zonder choke, en ietsje gas) loopt ie weer prima stationair:
Wat ik ook merk, is dat de auto best wel afremt wanneer ik m'n voet van het gas afhaal en snelheid minder. Hij lijkt wat bokkerig af te remmen.
Wanneer ik optrek uit stilstand en het gas volledig indruk, wil hij nog wel eens wat 'hikken' (auto schudt heen en weer) tot dat ik lekker ongeveer 20 a 30 km/h rijd.
Ik heb vanmiddag de stationairsproeier er uitgedraaid, schoongemaakt en het solenoid getest. Tevens doorgeblazen met het solenoid onder spanning.
Met het contact omgedraaid hoor ik 'm klikken, en wanneer ik gas geef verliest ie z'n spanning (dat hoort zo, mag ik aannemen?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Dat hij slecht loopt heeft meestal te maken met valse lucht.
De carburateur staat erom bekend langzamerhand los te trillen.
Ook het in/uitlaat spruitstuk pakking wilt wel eens vergaan. Zelf al meerdere malen meegemaakt. O.a. met die van Simon uit Amsterdam.
Wat je kunt doen is als hij slecht loopt spuiten met remmenreiniger rond de carburateur voet en het inlaat spruitstuk. Als het toerental dan ineens omhoog gaat heb je daar een lek.
Dat je stationair sproeier geen contact maakt bij meer toeren kan kloppen, in dat geval heb je fuel-cutoff.
Normaal blijft de sproeir anders benzine doorlaten ook als je van een helling naar beneden rijdt, wat natuurlijk helemaal niet nodig is, verbruikt alleen maar meer zo. Bepaalde 340's hebben dit, in dit geval zit er ook een zwart doosje tegen het binnenscherm bij de ruitenwisser motor.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ygis67;243782 schreef : Het klinkt inderdaad als een defecte stationairsproeier. Hoe zijn je vacuümslangen?
Een deel van de slangen is volgens mij al eens ververvangen en ziet er op 't oog nog oké uit. Maar goed, zo'n kenner ben ik nog niet, dus om dat met enige garantie te kunnen zeggen..
cryowim;243783 schreef : Er hoort altijd spanning op de sproeier te staan als de motor loopt , behalve bij afremmen op de motor boven zeker toerental als je een fuel cutoff systeem hebt.
Steven340;243786 schreef : Als het een defecte stationair sproeier zou zijn, zou hij meteen helemaal afslaan, en uberhoubt niet stationair willen lopen.
Hij liep gisteren, in het eerste filmpje, voor het eerst weer deels stationair, al wat het heel laagtoerig en schokkerig. Dat was dus na de demontage en het testen van het solenoid. Dat werkt, als ik er spanning op zet kan ik er doorheen blazen, anders met geen mogelijkheid.
Steven340;243786 schreef : Dat hij slecht loopt heeft meestal te maken met valse lucht.
De carburateur staat erom bekend langzamerhand los te trillen.
Ook het in/uitlaat spruitstuk pakking wilt wel eens vergaan. Zelf al meerdere malen meegemaakt. O.a. met die van Simon uit Amsterdam.
Wat je kunt doen is als hij slecht loopt spuiten met remmenreiniger rond de carburateur voet en het inlaat spruitstuk. Als het toerental dan ineens omhoog gaat heb je daar een lek.
Dat je stationair sproeier geen contact maakt bij meer toeren kan kloppen, in dat geval heb je fuel-cutoff.
Normaal blijft de sproeir anders benzine doorlaten ook als je van een helling naar beneden rijdt, wat natuurlijk helemaal niet nodig is, verbruikt alleen maar meer zo. Bepaalde 340's hebben dit, in dit geval zit er ook een zwart doosje tegen het binnenscherm bij de ruitenwisser motor.
Dit zijn zeer handige tips, dank je wel!
Ygis67;243787 schreef : Ik woon in Meppel, niet ver weg dus. Als je een extra handje nodig bent hoor ik het wel.
Ik woon ook in Meppel, dus dat moet goed te doen zijn. Zal ik u een PM sturen, mocht ik er niet uitkomen?
Oh ja, is het mogelijk een stationairsproeier ultrasoon te reinigen? Het liefst natuurlijk onder spanning, zodat de poortjes open staan.
- V300 register
- Verbannen
-

- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Louis;243790 schreef : Oh ja, is het mogelijk een stationairsproeier ultrasoon te reinigen? Het liefst natuurlijk onder spanning, zodat de poortjes open staan.
Heb ik al eens geprobeerd, maar dan zonder spanning, deed het daarna nog maar heel even en de volgende dag niets meer.
Raad het je niet aan.
- V300 register
- Verbannen
-
Steven340;243800 schreef : Heb ik al eens geprobeerd, maar dan zonder spanning, deed het daarna nog maar heel even en de volgende dag niets meer.
Raad het je niet aan.
Ai, laat ik dat dan maar niet doen.
- V300 register
- Verbannen
-
forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...4&stc=1&d=1484301860