Carburateur injectieconversie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2016 23:08 #634363 door V300 register
Carburateur injectieconversie is gemaakt door V300 register
Is het mogelijk om de 1.4 en 1.7 motoren om te bouwen naar injectie?
Wat komt er zoal bij kijken? Ik probeer een beetje inzicht te krijgen in benodigdheden, kosten, haalbaarheid etc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2017 12:45 #966970 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carburateur injectieconversie
Mogelijk, absoluut zonder twijfel. Maar of je het moet willen? Bij mijn weten is de 1.4 nooit met injectie geleverd dus je zit dan al snel aan een universele kit/throttle body injectie. Komen daar nog een hoop sensoren bij, en de vermogenswinst gaat minimaal zijn. Dan vind ik het een hoop geld voor iets makkelijker starten.

Enige echt grote voordeel/reden voor mij om het te overwegen zou zijn als je dan ook een lambda sensor achter je katalysator plaatst en zo een U9 aanduiding kan krijgen zodat je alle Europese milieuzones van dit moment weer in mag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-04-2017 09:32 #966982 door V300 register
Ik zou een 1.7 nemen om om te bouwen naar injectie.
Over de 1.7 multipoint-injectie uit de 400-serie is veel bekend want dat is al vaak gedaan. Er staat veel info op dit forum en op Volvo300Mania. Bovendien schijnt deze ombouw plug&play te zijn op rechtsgestuurde 340's. Echter, één addertje onder het gras. Bij een linksgestuurde auto moet het inlaatspruitstuk omgelast worden, anders zit de hoofdremcylinder geloof ik in de weg. Gebruik de zoekfunctie om meer te weten te komen, ook in Nederland is deze ombouw een aantal keer gedaan.

Iets waar ik zelf mee heb zitten spelen is een monopoint injectie uit een latere 440 1.8i. Ik heb de spullen zelfs ergens liggen. Het voordeel is dat je niks om hoeft te lassen en dat de techniek nog wat eenvoudiger is (monopoint-injectie is in principe gewoon een computergestuurde carburateur). Het nadeel is dat je nauwelijks vermogen zult winnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-04-2017 18:15 #967071 door V300 register
Het inlaatspruitstuk is bij alle 1.4 en 1.7 injectie conversies het grote struikelblok. De orientatie van de motor in het vooronder is anders, bij renaults met injectie liggen de blokken dwars voorin.

Ik zit er ook nog steeds aan te denken om hier ooit zelf mee aan de slag te gaan tbv mijn black beauty. De 32DIR carburateur vind ik qua 'driveability' gewoon niet zo fijn, zeker niet als je kijkt wat het ding verbruikt. Ook is bij de B14 de gasstroom door het inlaatspruitstuk zo ongunstig dat de buitenste 2 cilinders een merkbaar rijker mengsel krijgen dan de binnenste.

mijn doelstelling zou zijn:

- ongeveer 80 pk uit de 1397cc of ongeveer 60-65 uit een 1108cc.
- maximaal koppel tussen 2000-3500 rpm (geen korte throttlebodies dus...)
- zo zuinig mogelijk bij lage deellast

Het liefst zou ik sequentiele injectie en distributeurloze ontsteking willen hebben, dat biedt de beste controle over de verbranding (en dus volgens mij ook het mooiste resultaat)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2017 22:50 #967170 door V300 register
Ik heb een omgebouwde 1.7, rijdt heerlijk. Het is inderdaad betrekkelijk plug-and-play - op het inlaatspruitstuk na, en natuurlijk het uitzoekwerk van de kabelbomen en computer. In mijn geval was dat voor mij gedaan, zodat ik de daadwerkelijke motorwissel in mijn eentje en gewoon voor de deur heb kunnen doen. (B172K er uit, identiek basisblok B18EP er in)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC