Accu laad niet bij
- V300 register
- Verbannen
Heb al een tijdje dat m'n accu lampje brand. Eerst ging deze soms aan en soms uit. Vandaag ging hij helemaal niet meer uit. En op een gegeven moment wilde de auto helemaal niet meer starten, nadat de motor stil had gezet. Na even wachten 1 uurtje of zo nog een keer geprobeerd toen starte hij wel.
Hierna de accu nagemeten maar de spanning was rond de 12v terwijl de auto draaide. Nadat ik de motor uit zette liep de spanning iets op. Had dus het idee dat de accu niet bijgeladen werd. Net een nieuwe dynamo er in gezet maar nu loopt de accu nog steeds leeg.
Is nu de accu stuk of is er iets anders aan de hand?
Wat zou ik kunnen proberen om er achter te komen.
Groeten Dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik zal dit morgen nog eens verder uitzoeken. Maar het voltage loopt naar beneden als de motor loopt.
Sluipverbruik verwacht ik niet. Aangezien hij na een tijdje nog gewoon start. Het was zelfs zo dat hij in het begin niet starte. En nadat ik hem even met rust liet hij het wel weer deed.
Het massa contact durf ik niet te zeggen. Weet niet precies hoe ik dat uit kan zoeken. Wat ik wel gemerkt heb is dat ik sinds een maand of 3 / 4 de ontsteking op de radio hoor. (Dus storing als je de auto start en geen storing zodra de motor uit staat.) Weet niet meer precies wanneer dit begonnen is.
Sowieso bedankt voor je reactie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Die zit aan beide uiteinden met ringtongetjes bevestigd. Kan het zijn dat die aan de
blokzijde los is of gescheurd of in ieder geval slecht contact maakt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Snap niet precies wat je hier bedoelt met D+ en B+ zag dit wel op de dynamo staan. Maar zal ik morgen nog even verder uitzoeken.powerflux;243010 schreef : Als je dynamolampje kapot is werkt de dynamo ook niet. Klinkt raar, maar waar. Brandt je dynamo /accu lampje wel als je de auto op contact hebt staan? Je kunt de D+ aansluiting op de dynamo aansluiten op de B+ als bypass om te kijken of je dynamo dan wel werkt als controle van de dynamo zelf.
Ik krijg in iedergeval geen 14v op dus er is sowieso iets mis. Maar de vraag is of het dan aan de accu ligt, de dynamo of iets anders.
Wat betreft die extra draden (blauw-rood) op de dynamo die zitten goed aangesloten op de dynamo. Maar waar ze uit komen moet ik even bekijken. Weet niet precies wat die doen. Maar zal ook dat morgen eens uitzoeken.
Bedankt zo vast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
dikketienes;243013 schreef : Snap niet precies wat je hier bedoelt met D+ en B+ zag dit wel op de dynamo staan. Maar zal ik morgen nog even verder uitzoeken.
Ik krijg in iedergeval geen 14v op dus er is sowieso iets mis. Maar de vraag is of het dan aan de accu ligt, de dynamo of iets anders.
Wat betreft die extra draden (blauw-rood) op de dynamo die zitten goed aangesloten op de dynamo. Maar waar ze uit komen moet ik even bekijken. Weet niet precies wat die doen. Maar zal ook dat morgen eens uitzoeken.
Bedankt zo vast.
Als eerste nog de vraag of je accu/dynamolampje brandt met de auto op contact. Niet lopend. Misschien lees ik er overheen? In dat geval excuses.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
powerflux;243015 schreef : Als eerste nog de vraag of je accu/dynamolampje brandt met de auto op contact. Niet lopend. Misschien lees ik er overheen? In dat geval excuses.
Floris, ik vrees dat het dynamo lampje niet 100% uitsluitsel geeft. Deze dynamo's hebben een aparte D+ aansluiting die geschakelde 12V recht vanaf het contact moet krijgen om de veldwikkeling te bekrachtigen. Deze heeft aardig wat stroom nodig dus is niet via een lampje geschakeld.
De aansluiting voor het lampje is apart en ik meen me te herinneren dat je deze twee zou kunnen verwisselen.
het is duidelijk dat er in dit circuit een fout zit. de draden zomaar omwisselen zou ik niet doen maar eerst even meten of de D+ aansluiting wel spanning krijgt als het contact aan staat.
Als de D+ gevoed wordt met een plus die wat stroom kan leveren zal de dynamo bij draaiende motor eigenlijk direct ca 14V gaan leveren. Bij een hele lege accu zoals je nu hebt zal de dynamo veel stroom gaan leveren aan de accu. Je zal de dynamoriem misschien wel een beetje horen kreunen/de motor gaat iets lagere toeren lopen omdat deze ineens flink geremd wordt. Als je weet waar je op moet letten zijn de tekenen heel duidelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.