Na beurt niet stationair meer.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2016 22:33 #634260 door V300 register
Na beurt niet stationair meer. is gemaakt door V300 register
Hoi,

Nadat ik wat onderhoud gepleegd heb loopt de motor niet lekker meer.
Hij blijft niet lekker stationair lopen en valt regelmatig uit.
Ook als hij hoger in z'n toeren draait blijft hij niet constant draaien.
Daarnaast pruttelt de uitlaat regelmatig bij gas los laten.

Wat ik heb gedaan:
- olie vervangen 15w40
- bougies vervangen
- deksel pakking vervangen
- oliefilter vervangen
- carterplug pakking vervangen

Nadat ik hem starte en niet lekker leek te lopen heb ik de oude bougies terug gezet. Dit loste het probleem niet op.

Kan iemand mij in de goede richting wijzigen?

Zou het een andere olie kunnen zijn?
Misschien doordat de pakking iets dikker is?
Andere olie dan die er in zat?

Heb geen idee. Hoor graag wat jullie denken.

Groeten Dick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2016 23:05 #964250 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Na beurt niet stationair meer.
heb je de bougiekabels weer precies zoals ze zaten terug gezet, dus in de goede volgorde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2016 23:29 #964252 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Na beurt niet stationair meer.
^Inderdaad, heb ik ook al eens voorgehad!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2016 07:32 #964256 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Na beurt niet stationair meer.
Heb ze één voor één over gezet dus zouden nog goed moeten zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2016 09:18 #964261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Na beurt niet stationair meer.
Klinkt inderdaad wel typisch voor een verkeerde volgorde van bougiekabels.
Als het dat niet is, doen alle bougies wel mee? Zou ook niet de eerste keer zijn dat een bougiekabel breekt op het moment dat je hem van de bougie af trekt.

Los daarvan, even de tip om ook verdelerkap en rotor te vervangen als je de auto een beurt geeft. Dan heb je alle slijtagedelen te pakken.
Bougiekabels hoeven niet zo vaak, pas als ze poreus worden of kapot gaan. In de praktijk vervang je ze meestal als het vieze vodjes van 20 jaar oud zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2016 10:03 #964262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Na beurt niet stationair meer.
Bougie kabels heb ik klaar liggen om te vervangen maar wilde eerst weten dat de bougies goed werkte dus voor nu nog de zelfde kabels er op gelaten. Om zo veel mogelijk uit te sluiten.

Zal vanavond eens kijken of alle bougies het wel goed doen.

Het vreemde is dat de motor vandaag weer wel redelijk goed draait. Misschien toch een kapotte kabel. Die door wat beweging toch weer is gaan werken of zo.

De rotor en verdelerkap heb ik afgelopen week al vervangen. Daar liep hij toen nog goed op dus die zijn ook in orde.

Bedankt zo vast voor alle de suggesties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2016 17:23 #964267 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Na beurt niet stationair meer.
Stationair sproeier verstopt? Vuiltje in carb?

Of valse lucht? Even los van die hele onderhoudsbeurt, kan stom toeval zijn dat op hetzelfde moment ineens een ander probleem is opgetreden.

Wat ook wel eens helpt is de motor even goed laten "werken", remmen en plankgas, weer remmen enz..... brand het vanbinnen ook weer lekker schoon.
Anders krijg je ook een hoop koolstof aanslag en troep op je zuigers.

Had namelijk precies hetzelfde probleem met de 340 van een vriend van me.
Net een carb. gereviseerd, meteen een grotebeurt gegeven dus je zou zeggen dat er niets mis mee kan zijn, auto gestart, lopen als een natte krant.
Ook met het afstellen op gehoor bleef hij niet lekker lopen. Toen wezen rijden, flink gas gegeven en toen ik tot stilstand kwam liep hij als een zonnetje.
Stond toen alleen wat aan de rijke kant dus verder "gefinetuned" en tot op heden niets mis meer mee.

Maar in mijn geval kon dat ook wat kalk in de kanaaltjes zijn van de carb. van het water uit de ultrasoon reiniger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2016 17:42 #964268 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Na beurt niet stationair meer.
heb je de bougies goed afgesteld? [0.60 ± 0.05 mm] Ik stel ze op 0.55.
De bougie's die je koopt hebben een elektrode afstand van 0.70 en dat is net iets teveel.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2016 20:48 #964269 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Na beurt niet stationair meer.
Was toch 0,8mm :wtf2:

Volvo 300 Serie bougies
Voorgeschreven types (100% functioneel gelijk aan Volvo originelen)
Inh Van Tot Motorcode Bijzonderheden NGK nr El. Afst.
1.4 1976 1978 B14.0 BP6H-VG 0,6 mm
1.4 1979 1983 B14.1, B14.2, B14.3 Contactpunten BP5E 0,7 mm
1.4 1984 1986 B14.3, B14.4 Renix BPR5E 0,7 mm
1.4 1987 ? B14.4 ZGR5B 0,8 mm
1.7 1985 1986 B172K Compressie 10:1 BPR6E 0,7 mm
1.7 1987 ? B172K Compressie 9.5:1 ZGR5B 0,8 mm
2.0 1980 1983 B19A Contactpunten BP5E 0,7 mm
2.0 1980 1984 B19E BPR6E 0,7 mm
2.0 1984 ? B19A Renix BPR5E 0,7 mm
2.0 1985 ? B200K / KD / KE / KO / KS BPR5E 0,7 mm
2.0 1985 ? B200EA / EE / EO / ES / F BPR6E 0,7 mm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2016 21:25 #964271 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Na beurt niet stationair meer.
Vandaag de nieuwe bougies weer terug gezet en de kabels vervangen.
Hij loopt nu net zo als met de oude bougies. Heb de afstand niet ingesteld (wist niet dat dat kon). Maar zal ze er morgen nog eens uit halen en proberen af te stellen.

De uitlaat knettert soms nog wel eens bij gas los. Hoop dat dit dan ook opgelost is.

Kwam er wel achter dat m'n waterpomp enorm veel koelvloeistof verloor. Uit een van de 2 gaatjes bleek. Ben bang dat die dus ook vervangen moet gaan worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD