carburateur loopt langzaam leeg
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-07-2016 13:53 #634035
door V300 register
carburateur loopt langzaam leeg is gemaakt door V300 register
Als mijn auto een paar dagen stil gestaan heeft duurt het lang voordat hij aanslaat,als ik binnen een dag weer rijd start hij meteen.
Heb gisteren even een testje gedaan:luchtfilterhuis open en als ik dan gaskabel bedien komt er maar een keer benzine uit de acc sproeier.
Lijkt er dus op of de vlotterkamer leeg is.
Vraag is waar kan benzine heen? kan eigenlijk alleen via het deellasverrijkingssysteem of via de acceleratiepomp.
Maar in de laatste zat nog een beetje benzine.
De buitenkant van de carburateur is droog, er zou anders wat kleurstof achter moeten blijven en dat is niet te zien.
Iemand hier ervaring mee?
Heb gisteren even een testje gedaan:luchtfilterhuis open en als ik dan gaskabel bedien komt er maar een keer benzine uit de acc sproeier.
Lijkt er dus op of de vlotterkamer leeg is.
Vraag is waar kan benzine heen? kan eigenlijk alleen via het deellasverrijkingssysteem of via de acceleratiepomp.
Maar in de laatste zat nog een beetje benzine.
De buitenkant van de carburateur is droog, er zou anders wat kleurstof achter moeten blijven en dat is niet te zien.
Iemand hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-07-2016 14:14 #964233
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carburateur loopt langzaam leeg
Ik heb dit probleem ook al heel lang, ik rijd bijlange niet dagelijks met de auto en telkens als hij lang heeft stilgestaan, moet ik 10 seconden starten tot hij probeert aan te slaan, stoppen en opnieuw starten. Soms valt hij na een seconde dan toch nog uit, daarna is alles in orde.
Ik heb er altijd vanuit gegaan dat de benzine uit de vlotterkamer verdampt, voornamelijk langs het ontluchtingsgat en dat het even duurt voordat de brandstofpomp genoeg benzine kan opvoeren. Ik geloof dat Wouter76 nog geexperimenteerd heeft met een terugslagklep in de benzineleiding, maar weet niet goed hoe dit afgelopen is.
Ik heb trouwens mijn carb gereviseerd, nieuwe benzineleidingen en een nieuwe brandstofpomp.
Ik heb er altijd vanuit gegaan dat de benzine uit de vlotterkamer verdampt, voornamelijk langs het ontluchtingsgat en dat het even duurt voordat de brandstofpomp genoeg benzine kan opvoeren. Ik geloof dat Wouter76 nog geexperimenteerd heeft met een terugslagklep in de benzineleiding, maar weet niet goed hoe dit afgelopen is.
Ik heb trouwens mijn carb gereviseerd, nieuwe benzineleidingen en een nieuwe brandstofpomp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-07-2016 16:49 #964234
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carburateur loopt langzaam leeg
Even tijd nodig hebben om aan te slaan na lang stilstaan is ook wel carburateur eigen. Of beter gezegd, mechanische brandstofpomp eigen.
Benzine verdampt waardoor de vlotterkamer op den duur minder vol of leeg staat. Omdat de brandstofpomp pas begint te pompen wanneer de motor rond gaat, moet je na enige tijd stilstaan enkele seconden starten tot de brandstof weer omhoog gepompt is.
Een moderne auto met injectiesysteem gebruikt een elektronische brandstofpomp welke al begint te pompen wanneer je het contact aanzet. De brandstof is dus al opgevoerd voordat je start, waardoor dit ''probleem'' wordt opgevangen.
Daarnaast is de mengselverhouding van een injectie bij koude start natuurlijk ook een stuk beter dan van een carburateur met (hand)choke.
Het even aanslaan en vervolgens na een seconde weer uitvallen is overigens wel heel typisch voor de 340 1.4. Geen idee hoe dat komt. Sommigen zeggen dat het met de leeftijd van de carburateur te maken heeft, anderen zeggen dat het aan de moderne benzine ligt. Een duidelijk antwoord heb ik echter nog nooit gehoord...
Benzine verdampt waardoor de vlotterkamer op den duur minder vol of leeg staat. Omdat de brandstofpomp pas begint te pompen wanneer de motor rond gaat, moet je na enige tijd stilstaan enkele seconden starten tot de brandstof weer omhoog gepompt is.
Een moderne auto met injectiesysteem gebruikt een elektronische brandstofpomp welke al begint te pompen wanneer je het contact aanzet. De brandstof is dus al opgevoerd voordat je start, waardoor dit ''probleem'' wordt opgevangen.
Daarnaast is de mengselverhouding van een injectie bij koude start natuurlijk ook een stuk beter dan van een carburateur met (hand)choke.
Het even aanslaan en vervolgens na een seconde weer uitvallen is overigens wel heel typisch voor de 340 1.4. Geen idee hoe dat komt. Sommigen zeggen dat het met de leeftijd van de carburateur te maken heeft, anderen zeggen dat het aan de moderne benzine ligt. Een duidelijk antwoord heb ik echter nog nooit gehoord...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
19-07-2016 19:53 #964236
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic carburateur loopt langzaam leeg
zal denk ik ook aan het ontwerp van de carburateur liggen, niet zozeer aan het carburatieprincipe. Mijn 360's met constant-vacuum carburateur (zijstroom) hebben namelijk nergens last van. Ook na enkele weken stilstand (vaak een week of 4 aaneengesloten dat ik er niet mee rijd) start de motor onmiddellijk.
In beide gevallen zit er wel een nieuwe brandstofpomp op met een goede terugslagklep. Aan het benzinefilter ligt het niet, want ook mijn 345 zonder filter start onmiddellijk.
Ik heb wel eens gedacht dat het aan de isolatieflens lag tussen carburateur en blok, maar een van mijn auto's heeft die flens niet en ik merk daar niks van. Dus dat is het ook niet.
Maar bekijk het van de zonnige kant: goede reden om er een 2-liter in te hangen
In beide gevallen zit er wel een nieuwe brandstofpomp op met een goede terugslagklep. Aan het benzinefilter ligt het niet, want ook mijn 345 zonder filter start onmiddellijk.
Ik heb wel eens gedacht dat het aan de isolatieflens lag tussen carburateur en blok, maar een van mijn auto's heeft die flens niet en ik merk daar niks van. Dus dat is het ook niet.
Maar bekijk het van de zonnige kant: goede reden om er een 2-liter in te hangen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-07-2016 09:46 #964239
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carburateur loopt langzaam leeg
een constant-vacuum carburateur scheelt wel veel inderdaad. Dat heeft mijn motor ook en die start ook vrij snel.
Maar toch, als ik naar mijn brandstofpomploze brommer kijk, die start na 3 weken stilstand met 1 keer kickstarten. Dat ding heeft dan ook een constante aanvoer van benzine, ook als hij stilstaat. De tank en het kraantje zitten hoger dan de carburateur en blijft bij mij altijd open staan.
Je hebt een heel goed punt met de brandstofpomp Joost. Deze is eens vervangen bij mijn 1.7 en dat scheelde ook best veel, ondanks dat die nog een extra terugslagklepje boven de benzinetank hebben.
Nóg erger dan de 340 1.4 heeft mijn Camaro dat starten lang duurt en na een seconde afslaan en die toestanden. Qua constructie lijkt zo'n Rochester 4bbl geloof ik ook wel wat op de Weber van onze 340's (alleen dan in supersize natuurlijk).
Maar toch, als ik naar mijn brandstofpomploze brommer kijk, die start na 3 weken stilstand met 1 keer kickstarten. Dat ding heeft dan ook een constante aanvoer van benzine, ook als hij stilstaat. De tank en het kraantje zitten hoger dan de carburateur en blijft bij mij altijd open staan.
Je hebt een heel goed punt met de brandstofpomp Joost. Deze is eens vervangen bij mijn 1.7 en dat scheelde ook best veel, ondanks dat die nog een extra terugslagklepje boven de benzinetank hebben.
Nóg erger dan de 340 1.4 heeft mijn Camaro dat starten lang duurt en na een seconde afslaan en die toestanden. Qua constructie lijkt zo'n Rochester 4bbl geloof ik ook wel wat op de Weber van onze 340's (alleen dan in supersize natuurlijk).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-07-2016 23:23 #964251
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carburateur loopt langzaam leeg
uit bovenstaande blijkt dat verdamping van de benzine niet de enige oorzaak kan zijn.
Als ik mijn reserve carb bekijk dan zijn de laagste openingen in de vlotterkamer die van de acc pomp en van het deellast systeem .Het lek is erg klein dus via klein lek in membraan kan benzine weglekken naar het spruitstuk en daar alsnog verdampen.Of via klepje als die vervuild is?
Heb nu alles schoongemaakt en doorgeblazen gebruik de auto momenteel dagelijks
kan nu dus niet testen
Als ik mijn reserve carb bekijk dan zijn de laagste openingen in de vlotterkamer die van de acc pomp en van het deellast systeem .Het lek is erg klein dus via klein lek in membraan kan benzine weglekken naar het spruitstuk en daar alsnog verdampen.Of via klepje als die vervuild is?
Heb nu alles schoongemaakt en doorgeblazen gebruik de auto momenteel dagelijks
kan nu dus niet testen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-07-2016 23:33 #964254
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carburateur loopt langzaam leeg
De vlotterbakontluchting is stilstaand toch open, in verbinding met de buitenlucht? Dat is een redelijk groot gat, het staafje met rubber dicht dit pas af bij gas geven, op dat moment is er nog altijd een permanente ontluchting via de venturi en de luchtfilter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets