Overdruk in koelsysteem
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-03-2016 18:01 #633975
door V300 register
Overdruk in koelsysteem is gemaakt door V300 register
Hallo allen,
Sinds een paar maanden loopt telkens de koelvloeistof uit mijn expansievat, geen idee waar naartoe (dus regelmatig bijvullen) en toch wordt de druk te hoog. Namelijk: ik ben lekker aan het rijden ,motor blijft netjes op temp en dan ineens hoor je een doffe knal, slaat de temp meter naar uiterst rechts en begint het lampje te knipperen. Open de kap en het expansievat heeft alle koelvloeistof geloosd. Terwijl er niet teveel inzat dus dat is de reden niet. Ook geen stijgend oliepeil. Toch maar een andere motor ingelegd ivm misschien toch fout in de motor ( van een 87 naar een 88 was nog ff gedoe want die heeft geen renix maar alles werkt nu weer) deze ligt er nu drie weken in maar het probleem blijft nog steeds. Dit is geen rijden zo want je weet nooit wanneer het gebeurd. De symptomen zijn terwijl je rijd een heel langzaam oplopende temp meter, tot uiterst rechts terwijl de fan niet eens aanslaat. Terwijl als we motor starten, laten staan op oprit en warm laten draaien dan slaat op een moment de fan wel aan en is alles goed. Het lijkt dus door toeren te komen want ik reed laatst heel rustig, echt sloom dus met minimale toeren en alles bleef goed. Toen ging ik wat normaler rijden, temp werd hoger en toen ik bijna plank gas gaf en sportiever ging rijden toen ging de meter weer naar rechts. Maar dit is niet door harder werken want als je weer rustig gaat rijden blijft de meter uiterst rechtse staan en op een keer dus weer de "ontploffing" het probleem zit dus niet in De motor want deze is verwisseld. De oude motor bleek na uit elkaar halen ook nog prima te zijn dus het was sowieso niet de motor. Het zou misschien de dop va expansievat kunnen zijn die niet meer werkt waardoor teveel druk opbouw o.i.d. ? Of misschien zit de radiator wel verstopt? Maar deze laat met een tuinslang nog prima wAter door. Hij is wel gesoldeerd dus misschien zit een van de kanalen vol? Heeft iemand nog andere suggesties of het zelfde probleem? Ik kom er in ieder geval niet uit en het bezorgd me flink wat koppijn :confused:
Sinds een paar maanden loopt telkens de koelvloeistof uit mijn expansievat, geen idee waar naartoe (dus regelmatig bijvullen) en toch wordt de druk te hoog. Namelijk: ik ben lekker aan het rijden ,motor blijft netjes op temp en dan ineens hoor je een doffe knal, slaat de temp meter naar uiterst rechts en begint het lampje te knipperen. Open de kap en het expansievat heeft alle koelvloeistof geloosd. Terwijl er niet teveel inzat dus dat is de reden niet. Ook geen stijgend oliepeil. Toch maar een andere motor ingelegd ivm misschien toch fout in de motor ( van een 87 naar een 88 was nog ff gedoe want die heeft geen renix maar alles werkt nu weer) deze ligt er nu drie weken in maar het probleem blijft nog steeds. Dit is geen rijden zo want je weet nooit wanneer het gebeurd. De symptomen zijn terwijl je rijd een heel langzaam oplopende temp meter, tot uiterst rechts terwijl de fan niet eens aanslaat. Terwijl als we motor starten, laten staan op oprit en warm laten draaien dan slaat op een moment de fan wel aan en is alles goed. Het lijkt dus door toeren te komen want ik reed laatst heel rustig, echt sloom dus met minimale toeren en alles bleef goed. Toen ging ik wat normaler rijden, temp werd hoger en toen ik bijna plank gas gaf en sportiever ging rijden toen ging de meter weer naar rechts. Maar dit is niet door harder werken want als je weer rustig gaat rijden blijft de meter uiterst rechtse staan en op een keer dus weer de "ontploffing" het probleem zit dus niet in De motor want deze is verwisseld. De oude motor bleek na uit elkaar halen ook nog prima te zijn dus het was sowieso niet de motor. Het zou misschien de dop va expansievat kunnen zijn die niet meer werkt waardoor teveel druk opbouw o.i.d. ? Of misschien zit de radiator wel verstopt? Maar deze laat met een tuinslang nog prima wAter door. Hij is wel gesoldeerd dus misschien zit een van de kanalen vol? Heeft iemand nog andere suggesties of het zelfde probleem? Ik kom er in ieder geval niet uit en het bezorgd me flink wat koppijn :confused:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
06-03-2016 21:34 #963335
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Overdruk in koelsysteem
Dit heb ik nog nooit eerder gehoord, thermostaat werkt goed?
Ergens een slang verstopt? die naar je kachel radiator misschien? deze zijn wat dunner.
En anders een andere radiator proberen :hmmz2:
Ergens een slang verstopt? die naar je kachel radiator misschien? deze zijn wat dunner.
En anders een andere radiator proberen :hmmz2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-03-2016 21:45 #963337
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overdruk in koelsysteem
Die slang is wel een goede Ja, dat ga ik eens even controleren! Merci
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
06-03-2016 22:38 #963338
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Overdruk in koelsysteem
87 en 88 hebben allebei Renix ontsteking, mocht dat niet zo zijn dan is het een beunhazenmotortje.
wel vrij voorbarig om maar gelijk een andere motor erin te hangen... een lekke koppakking kunnen we zo wel uitsluiten, maar dat hadden we ook kunnen doen door te kijken of er kleine luchtbelletjes in het expansievat omhoog komen of een CO/HC meting te doen in het expansievat (de sonde die de garage gebruikt om uitlaatgassen te meten)
de slangen en aansluitingen van de kachel spelen geen rol, de kachel is parralel aangesloten op de motor, maw er is altijd circulatie in het blok.
er zijn nog wel zat andere mogelijke oorzaken, niet goed werkende thermostaat, defecte dop van het expansievat, slippende V-snaar, defecte waterpomp, verkeerde koelvloeistof etc..
wel vrij voorbarig om maar gelijk een andere motor erin te hangen... een lekke koppakking kunnen we zo wel uitsluiten, maar dat hadden we ook kunnen doen door te kijken of er kleine luchtbelletjes in het expansievat omhoog komen of een CO/HC meting te doen in het expansievat (de sonde die de garage gebruikt om uitlaatgassen te meten)
de slangen en aansluitingen van de kachel spelen geen rol, de kachel is parralel aangesloten op de motor, maw er is altijd circulatie in het blok.
er zijn nog wel zat andere mogelijke oorzaken, niet goed werkende thermostaat, defecte dop van het expansievat, slippende V-snaar, defecte waterpomp, verkeerde koelvloeistof etc..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-03-2016 23:19 #963339
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overdruk in koelsysteem
Er van uitgaande dat de motor is gewisseld incl waterpomp, snaren etc. en de radiateur goed is gespoeld ga ik er van uit dat je dop van het expansievat kapot is. Lijkt me ook een erg makkelijke om even te proberen te fixen.
Dat de temperatuurmeter oploopt lijkt me vanwege lucht in het systeem dat bij de temp.sensor komt. Anders springt ie niet ineens flink naar rechts maar geleidelijk.
Dat de temperatuurmeter oploopt lijkt me vanwege lucht in het systeem dat bij de temp.sensor komt. Anders springt ie niet ineens flink naar rechts maar geleidelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-03-2016 07:06 #963340
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overdruk in koelsysteem
Dat die andere motor voorbarig is snap ik dat je dat denkt, deze motor had in zn vorige leven bij mn oma nogal wat meegemaakt, rijden met nauwelijks olie, een bougie die erin gevallen was en een lek spruitstuk dus we wouden m sowieso al omwisselen en ja de motor is gewisseld met de waterpomp die er bij hoort, het spruitstuk hebben we echter overgezet, ik had namelijk een weber en de 88 had een solex met gebarsten spruitstuk :$ ik vind het dan raar dat deze geen renix heeft, er zitten nergens van die mooie gaatjes in de kop voor die aansluiting dus beun zou kunnen maar dan is het wel goed gedaan want de motor loopt ontzettend fijn.
Kun je aan de buitenkant eigenlijk zien/horen/ voelen als de waterpomp stuk is? De dop van het expansievat zal ik meteen even vervangen na een nieuwe besteld te hebben ?? en de temperatuur sensor, is dat degenen in het blok bij de waterpomp of degene in de radiateur? En zijn deze bijde de vervangen zonder pakking? Alvast bedankt voor de goede idee?n!
Kun je aan de buitenkant eigenlijk zien/horen/ voelen als de waterpomp stuk is? De dop van het expansievat zal ik meteen even vervangen na een nieuwe besteld te hebben ?? en de temperatuur sensor, is dat degenen in het blok bij de waterpomp of degene in de radiateur? En zijn deze bijde de vervangen zonder pakking? Alvast bedankt voor de goede idee?n!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
07-03-2016 08:09 #963341
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Overdruk in koelsysteem
Solex op een 88'er is ook niet hoe het hoort. Wat staat er op het motortypeplaatje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-03-2016 11:27 #963347
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overdruk in koelsysteem
Zelf heb ik ooit een kapot koelvloeistofreservoir gehad. Alles werkte prima, niks lekte, maar wanneer het systeem op druk kwam ging het reservoir aan de onderkant lekken door wat scheurtjes doordat dat plastic broos was geworden met de tijd. Reservoir vervangen en niks meer aan het handje.
Ook deze auto verloor meer koelvloeistof naarmate hij harder moest werken, dus misschien heb je er wat aan. Was trouwens wel een 1.7, maar dat koelsysteem verschilt wat dat betreft nauwelijks met een 1.4.
Ook deze auto verloor meer koelvloeistof naarmate hij harder moest werken, dus misschien heb je er wat aan. Was trouwens wel een 1.7, maar dat koelsysteem verschilt wat dat betreft nauwelijks met een 1.4.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-03-2016 17:52 #963349
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Overdruk in koelsysteem
Contactpunten, Solex en een gescheurd spruitstuk... klinkt als een vroege B14.3. Geleverd in 1982/1983.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-03-2016 19:16 #963351
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overdruk in koelsysteem
Ik zal zodadelijk eens op t plaatje kijken als ik thuis ben, op t kaartje wat er aan hing stond 1988. Maar ja dat hoeft ook niet waar te zijn natuurlijk :crazy1: ik zal ook eens een nieuw expansievat bestellen ,deze is inmiddels helemaal troebel je kunt er niks meer door zien dus dat is sowieso geen slecht idee haha, bedankt voor de tip! En dat ie van '82 is zou goed kunnen maar als die goed loopt vind ik het prima haha. Mijn weber met spruitstuk sluit mooi aan :yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets