Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-02-2016 22:30 #633964
door V300 register
Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt is gemaakt door V300 register
Beste mensen,
Sinds enkele dagen heb ik dit forum al diverse malen geraadpleegd, wat een informatie staat hier op zeg.
Mijn naam is Rinus en ik ben sinds een week eigenaar van een 343 uit 1988 met 66.000 km op de teller. Ik heb diverse oldtimers gehad (vooral Mercedes) en laatst met een BMW 120D gereden. Omdat ik het 'echte' rijden miste en (te)weinig kilometers reed om de 118 euro wegenbelasting per maand te rechtvaardigen heb ik besloten weer een oldtimer te gaan rijden.
Sinds vorige week rijd ik dus Volvo.
Toen ik de auto kocht had ik helaas niet de mogelijk om op de grote weg te rijden, ik kocht de auto dus een beetje op de blauwe ogen van de vorige eigenaar. Toen ik vorige week met de auto naar mijn werk ging viel hij uit toen ik de snelweg af kwam. Ook ging hij slecht in zijn D, zeker met koude motor. Met behulp van dit forum kwam ik er achter dat de EMVK verkeerd was aangesloten. Het vacuum was aangesloten op de atmosferische uitgang die normaal op het luchtfilter is aangesloten. Vandaar dat hij dus veel toeren maakte, niet goed koppelde en niet lekker liep (door valse lucht). Gelukkig was dit eenvoudig te verhelpen.
Nu dient zich een nieuw probleem voor! De auto loopt heel slecht stationair. Met de choke blijft hij net lopen. Als ik nu voor een stoplicht o.i.d. moet stoppen valt ie uit en moet ik mijn best doen om weer weg te komen.
Het gekke is: ik heb even flink gas gegeven (in neutraal) en toen was het probleem even weg en liep hij stationair prima. Echter na enkele kilometers was het probleem terug. Het probleem is ontstaan nadat ik stukje 120 km/h op de snelweg heb gereden, toen ik toen het gas onderin trapte stotterde 'ie een beetje. Als ik nu het gas loslaat en net voor stilstand weer gas geef 'hikt' ie! Ik denk dat het iets met de brandstof toevoer is, maar heb geen idee wat.
Hopelijk kan iemand mij tips geven.
Alvast dank.
Rinus
Sinds enkele dagen heb ik dit forum al diverse malen geraadpleegd, wat een informatie staat hier op zeg.
Mijn naam is Rinus en ik ben sinds een week eigenaar van een 343 uit 1988 met 66.000 km op de teller. Ik heb diverse oldtimers gehad (vooral Mercedes) en laatst met een BMW 120D gereden. Omdat ik het 'echte' rijden miste en (te)weinig kilometers reed om de 118 euro wegenbelasting per maand te rechtvaardigen heb ik besloten weer een oldtimer te gaan rijden.
Sinds vorige week rijd ik dus Volvo.
Toen ik de auto kocht had ik helaas niet de mogelijk om op de grote weg te rijden, ik kocht de auto dus een beetje op de blauwe ogen van de vorige eigenaar. Toen ik vorige week met de auto naar mijn werk ging viel hij uit toen ik de snelweg af kwam. Ook ging hij slecht in zijn D, zeker met koude motor. Met behulp van dit forum kwam ik er achter dat de EMVK verkeerd was aangesloten. Het vacuum was aangesloten op de atmosferische uitgang die normaal op het luchtfilter is aangesloten. Vandaar dat hij dus veel toeren maakte, niet goed koppelde en niet lekker liep (door valse lucht). Gelukkig was dit eenvoudig te verhelpen.
Nu dient zich een nieuw probleem voor! De auto loopt heel slecht stationair. Met de choke blijft hij net lopen. Als ik nu voor een stoplicht o.i.d. moet stoppen valt ie uit en moet ik mijn best doen om weer weg te komen.
Het gekke is: ik heb even flink gas gegeven (in neutraal) en toen was het probleem even weg en liep hij stationair prima. Echter na enkele kilometers was het probleem terug. Het probleem is ontstaan nadat ik stukje 120 km/h op de snelweg heb gereden, toen ik toen het gas onderin trapte stotterde 'ie een beetje. Als ik nu het gas loslaat en net voor stilstand weer gas geef 'hikt' ie! Ik denk dat het iets met de brandstof toevoer is, maar heb geen idee wat.
Hopelijk kan iemand mij tips geven.
Alvast dank.
Rinus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-02-2016 23:02 #963179
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Stationairsproeier defect?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-02-2016 23:05 #963180
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Daar las ik zojuist inderdaad meer over, die ga ik morgen eens testen. Dank voor je tip!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
22-02-2016 08:13 #963181
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Ik denk eerder een losgetrilde carburateur / vacuumlek bij de voet van de carburateur / losgetrild deksel van de carburateur.
Komt heel vaak voor.
Komt heel vaak voor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2016 10:53 #963184
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
stationaire sproeier doorblazen eventueel ook kanaal waar die op aangesloten zit , er wil nog wel es wat losse aanslag in zitten, ook stekker en kabel aansluiting van de stekker op de sproeier controleren op breuk en of te veel corrosie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2016 11:24 #963185
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Als de stationairsproeier het niet doet slaat hij direct af, ook met choke. Ik verwacht eerder vacu?mproblemen: zie suggesties van Floris of vacuumslangen. Eerst de basics checken voor je zaken aan de carburateur gaat afstellen in ieder geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2016 12:20 #963186
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Dank voor jullie reacties! De caburateur zat inderdaad niet goed vast, hij loopt nu weer prima. De stationairproeier heb ik voor de zekerheid ook maar even schoongemaakt.
Wellicht kunnen jullie mij ook met de volgende vraag helpen:
mijn EMVK werkt niet altijd naar behoren. Op de groene draad voor de opschakelkant staat niet altijd spanning. Dit hoort wel zo te zijn toch? De massa schakelt overigens wel altijd bij 1700 rpm. Wat zou dit kunnen zijn?
De bergremkant werkt ook niet goed. De bruine draad van de kickdown schakelaar ziet er ook een beetje gesmolten uit. Klopt het dat de bergrem pas weer werkt bij 1700 rpm? Dat is nu wel het geval.
Ik snap ook niet goed waarom de schakelaars voor de bergrem allemaal verbreek schakelaars in serie zijn. Er moet toch spanning op de spoel komen staan als een van de drie schakelaars geactiveerd wordt (dus maak contact parallel lijkt me logischer)?
Wellicht kunnen jullie mij ook met de volgende vraag helpen:
mijn EMVK werkt niet altijd naar behoren. Op de groene draad voor de opschakelkant staat niet altijd spanning. Dit hoort wel zo te zijn toch? De massa schakelt overigens wel altijd bij 1700 rpm. Wat zou dit kunnen zijn?
De bergremkant werkt ook niet goed. De bruine draad van de kickdown schakelaar ziet er ook een beetje gesmolten uit. Klopt het dat de bergrem pas weer werkt bij 1700 rpm? Dat is nu wel het geval.
Ik snap ook niet goed waarom de schakelaars voor de bergrem allemaal verbreek schakelaars in serie zijn. Er moet toch spanning op de spoel komen staan als een van de drie schakelaars geactiveerd wordt (dus maak contact parallel lijkt me logischer)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2016 14:29 #963188
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Denk dat je veel informatie vindt bij de Vario-diagnoserubriek op de website
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2016 15:43 #963189
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
Daar heb ik al gekeken Tjeerd. Maar ik kan daar niet vinden of de groene draad aan de opschakelzijde een continue + is of niet. In mijn geval schakelt namelijk de massa bij 1800 toeren.
Klopt onderstaande voor het EMVK?
Normaal - beide spoelen niet bekrachtigd
Boven 1800 toeren - opschakelspoel bekrachtigd
Remmen, kickdown, bergrem - terugschakelspoel bekrachtigd, opschakelspoel valt af (als ie boven 1800 toeren draait)
Klopt onderstaande voor het EMVK?
Normaal - beide spoelen niet bekrachtigd
Boven 1800 toeren - opschakelspoel bekrachtigd
Remmen, kickdown, bergrem - terugschakelspoel bekrachtigd, opschakelspoel valt af (als ie boven 1800 toeren draait)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
22-02-2016 20:07 #963195
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mijn nieuwe 340 loopt niet stationair en hikt
De opschakelkant van de EMVK = massa geschakeld, dat heb je dus heel goed uitgeplozen
En jouw stellingen over de bekrachtiging van de beide zijdes van de EMVK kloppen als een zwerende vinger, je bent duidelijk al aardig op de hoogte van ??n en ander!
de verbreek schakelaars zorgen ervoor dat de opschakelkant van het relais niet meer bekrachtigd wordt, daarmee wordt automatisch de 'bergrem' geactiveerd.
De bergrem werkt dus als alles in orde is altijd, ongeacht het toerental, alleen het effect ervan neemt af naarmate de snelheid toeneemt omdat de krachten die op de riemen komen te staan i.c.m met de centrifugaal gewichten in de primaire poelies het dan 'winnen' van het 'bergrem' vacu?m
En jouw stellingen over de bekrachtiging van de beide zijdes van de EMVK kloppen als een zwerende vinger, je bent duidelijk al aardig op de hoogte van ??n en ander!
de verbreek schakelaars zorgen ervoor dat de opschakelkant van het relais niet meer bekrachtigd wordt, daarmee wordt automatisch de 'bergrem' geactiveerd.
De bergrem werkt dus als alles in orde is altijd, ongeacht het toerental, alleen het effect ervan neemt af naarmate de snelheid toeneemt omdat de krachten die op de riemen komen te staan i.c.m met de centrifugaal gewichten in de primaire poelies het dan 'winnen' van het 'bergrem' vacu?m
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets