Startmotor/dynamo

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2015 12:19 #633874 door V300 register
Startmotor/dynamo is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb een klein probleem met mijn 340, af en toe wil deze niet starten, dwz ik draai de sleutel en niks, geen klik, niks. Eens in het halfjaar komt dat voor, ik verdraai dan de v-snaar een beetje en hij start.

De afgelopen paar dagen heeft hij het dagelijks, 's morgens als ik naar mijn werk ga, niks aan het handje, hij start. Wil ik aan het eind van de dag van mijn werk terug naar huis geeft hij startproblemen. Draaien aan de v-snaar hielp niet, maar na een collega te laten starten en een paar tikken op de dynamo sloeg hij over (ik dacht dat het de startmotor was, maar blijkbaar was het de dynamo).

Wat kan ik doen om het op te lossen? Verdwijnt dit gewoon weer of moet ik meer doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2015 18:19 #959453 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Startmotor/dynamo
Staat er in zo'n geval wel 12V op de startmotor? Ik gok van niet. In dat geval eerst maar eens de bedrading nalopen. Beginnen met de massakabel(s): loshalen, schoonmaken, zuurvrije vaseline op de contactvlakken en weer terugschroeven. Daarna ook de pluskabel.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-11-2015 18:28 #959454 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Startmotor/dynamo
Bendix die blijft hangen, startmotor eraf halen, delen schoonmaken en opnieuw van vet voorzien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2015 22:00 #959458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor/dynamo
Koolborstels van startmotor aan vernieuwing toe? Startmotor demonteren en kijken hoe ze er bij staan. In het verleden heb ik startproblemen gehad die enigszins lijken op het beschreven probleem. E?n koolborstel is een gesoldeerde uitvoering, de ander niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2015 08:17 #959459 door V300 register
Ter info, ik heb een paar weken geleden een Hella revisiemotor laten komen. Deze kostte ongeveer ?180, waarvan ik nog een kleine ?40 terug kreeg voor de oude. Voor ?140 start de auto dus weer als een nieuwe.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2015 07:45 #959477 door V300 register
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=19792&postcount=2

Dit dus?

Wat ik niet snap, de startmotor hapert, maar als ik de dynamo een tik geef slaat deze wel aan? Dit gaat tegen elke logica in haha, iemand die hier meer van weet?

Vanmorgen wou deze weer niet starten, motorkap open, reservewiel eruit gehaald, gestart en met een stok de dynamo een paar tikken gegeven, ik hoop dat niemand het heeft gezien want het zag er nogal raar uit :D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2015 10:02 #959478 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Startmotor/dynamo
De startmotor haalt zijn spanning direct van de accu, en de dynamo kan tijdens het starten ook niets 'betekenen'.
Het niet willen starten staat mijns inziens dan ook los van de werking van de dynamo, tenzij het lager van de dynamo poelie vast zit...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2015 10:25 #959479 door V300 register

Wouter76;238776 schreef : De startmotor haalt zijn spanning direct van de accu, en de dynamo kan tijdens het starten ook niets 'betekenen'.
Het niet willen starten staat mijns inziens dan ook los van de werking van de dynamo, tenzij het lager van de dynamo poelie vast zit...

Ik heb al vaker gehad dat ik de dynamo af en toe een slag moest draaien waarna hij wel startte (een paar keer per jaar), alleen de laatste paar dagen lukt dat ook niet meer en moest ik de dynamo een tik geven...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2015 12:17 #959480 door V300 register
Tik eens tegen de startmotor ipv tegen de dynamo.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2015 22:28 #959484 door V300 register
Als die weer niet wil starten, riemspanning even lossen en kijken of die dan wel start? Als die dan wel start dan kan het m.i. zeer wel mogelijk zijn dat Wouter76 zijn verhaal van vandaag van 10:02, waarin hij aangeeft in welke hoek je het probleem moet zoeken, een heel erg goede hint is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC