motor 340 slaat onvoorspelbaar af, probleem in elektriek?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2015 08:20 #633835 door V300 register
ook ik heb last van een berucht probleem, de motor van mijn 340 dl 1,4 ?90 slaat op onvoorspelbare momenten tijdens het rijden af. soms moet ik 6 tot 10 keer herstarten om nog een klein stukje te rijden.
zo ongeveer alles (muv accu, zekeringenkastje, reserveband) onder de motorkap is intussen nagelopen, schoongemaakt, uit elkaar geweest. onderdelen vernieuwd, pakkingen, carburateur is schoongemaakt, kleppen gesteld, nieuwe bougies, rotor, verdeelkap, bougiekabels, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, radiateur, slangen, voetpakkingen en zo.
veel was nog nooit nagelopen of vervangen dus dat was langzamerhand ook wel nodig.

maar het probleem is daarmee niet opgelost.
soms kan hij behoorlijk nadieselen en hij bokt af en toe.
tijdens het rijden, gas loslaten, remmen, bij lage snelheid maar niet altijd stopt de motor of moet ik zeggen valt de motor uit. warm of koud maakt niks uit. ik krijg dan een rij rode lampjes, maar met herstart loopt de motor onmiddellijk. om daarna spontaan op een moment weer af te slaan.
als wegenwacht of garage in de buurt zijn of tijdens een behoorlijke proefrit gedraagt de auto zich prima. zodra ik alleen in de auto zit begint de ellende weer.

intussen weet ik dat de sproeier en startmotor op zekering 10 staan en die zou ik kunnen vervangen.
maar de startmotor functioneert onmiddellijk na de uitval.
waar tussen zekering en sproeier (?) zouden nog probleempunten kunnen zitten?
en heb ik nog een aandachtspunt overgeslagen?

zijn er nog onderdelen voor mijn sproeier (kleppen?) te koop?

en waar op de website of het forum staan de technische tekeningen/handleiding voor dit type 340?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2015 09:47 #958997 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic motor 340 slaat onvoorspelbaar af, probleem in elektriek?
Lijkt inderdaad op een probleem met de stationairsproeier, deze staat niet in je lijstje van vervangen onderdelen. Heb je hem al eens grondig nagekeken?

Foto uit Wouter's uitegebreide handleiding:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6261

Deze zou op bepaalde momenten onder invloed van schokken/hitte intern kunnen kortsluiten en de auto zonder naft zetten (of blijven hangen bij contact uit en zorgen voor nadieselen)
Haal er hem eens uit, maak de sproeier goed schoon, test de werking met 12V rechtstreeks van de batterij en zet hem dan weer goed vast, liefst met een nieuwe o-ring.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2015 20:45 #959051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic motor 340 slaat onvoorspelbaar af, probleem in elektriek?
Als het ook op de snelweg bij 120 gebeurt, zou het ook de beruchte draad
van het contactslot naar de zekeringenkast onder het dashboard aan de
bijrijderskant kunnen zijn. Of het relais. Dat is 1 van de kleine Wehrle relais
die onder de klokkenwinkel achter je stuur zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2015 17:17 #959061 door V300 register
dank je voor jullie meedenken.
de garage denkt dat het in de bobine zit want de contactpunten van de verdeelkap en rotor, beide afgelopen weken vernieuwd, waren intussen behoorlijk aangeslagen.
zijn er nog bobines voor een 340 1,4 uit 1990?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2015 08:10 #959166 door V300 register
weet intussen dat het een renix ontsteking 210462 is (en waar nog te koop) maar het is de vraag of dat echt de boosdoener is.
sleutel zelf alleen aan de kruiwagen op mijn volkstuin maar leer snel bij. en kan voor de garage zoeken en uitzoeken.
al vraagbaak t/m 1991 en haynes gescoord dus documentatiemateriaal is intussen op orde.

afgelopen week een gave, ik bedoel roestloze witte 340 1,4 gl bouwjaar 1990 ongeveer zelfde maand als de mijne gekocht,
heb nu dus donorauto voor keienvanger en enzovoorts voor de komende tien jaar.
carosserie-delen en diverse onderdelen gaan in de verkoop.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC