Olieverbruik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2015 21:21 #633802 door V300 register
Olieverbruik is gemaakt door V300 register
Bij mijn B14.4E lijkt er sprake te zijn van olieverbruik. Althans geen lekkage gezien of olievlekken op de straat. Alhoewel het bij 1 bougiegat er wel olie is te zien.
In ieder geval al een paar keer olie moeten bijvullen.
Als er sprake is van olieverbruik, is het dan einde motorblok, of is er nog wel wat aan te doen?
Nu ben ik van plan om bij een ander B14 blokje de koppakking te vervangen, waarschijnlijk heeft ie een lekke koppakking. Bouwde teveel druk op in het koelsysteem, waardoor geregeld een koelslang scheurde.
Er staat me vaag iets van bij, dat dit blok ook wat olie verbruikte.
Als ik toch de kop er ga afhalen, kan ik dan meteen de staat van de rest van het blok checken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2015 07:55 #958513 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olieverbruik
Ja dat is heel schadelijk. Nee hoor dat ligt er maar net aan. Sterker nog motorfabrikanten bij nieuwe auto's zeggen vaak dat je mag gaan klagen als je auto meer dan 1 liter verbruikt per 1000 km. Een belachelijke regel want in dat geval is er echt wel iets aan de hand bij een nieuwe wagen, maar goed. En die oude auto's gebruiken soms ook wel veel olie hoor! Je zou een compressie test kunnen doen moet je een compressie meter kopen en in elk bougiegat draaien.

Koppaking zie je wel aan de olie of anders aan de koelvloeistof. Zolang daar geen smurie op te zien is valt het denk ik wel mee.

Ow ja wat is jou definitie van veel olie gebruik? Als het meer is dan 1 liter om 1000 km zou ik me pas bij zo,n oude auto eens zorgen gaan maken.... wanneer bovenste symptomen niet aanwezig zijn dan he.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2015 18:40 #958526 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Olieverbruik
Ik doe 1 liter op 5000 km, maar m'n hele blok zit dan ook onder die baggervette bende.

Een to do voor komende winter ;)
En komt bij mij zo goed als zeker bij de kleppendeksel vandaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2015 16:20 #958570 door V300 register
1 liter op 5000 lijkt me wat veel. Ik heb het niet zo bijgehouden hoeveel olieverbruik de mijne heeft.
Maar, mijn vraag is, als er sprake is van olieverbruik, is dat nog te verhelpen? andere kleppen, zetels oid?
Zoals gezegd, gaat bij mijn andere blok de kop er toch nog een keer af om de koppakking te vervangen, en evt de kop te vlakken.
Dus als ik het blok dan toch uit elkaar haal, wil ik het meteen zo goed mogelijk doen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2015 16:45 #958571 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Olieverbruik
als er sprake is van olieverbruik zul je eerst moeten uitzoeken WAAR het probleem zit!
In veel gevallen zijn het slechte klepseals.

Je kunt het wel testen m.b.v. een compressiemeting. Eerst "droog", dan een eetlepel olie op de zuigers (via het bougiegat) en weer meten. Als de compressie dan ineens veel hoger is, zijn de zuigerveren niet best meer. Vaak is er dan ook een verhoogde carterdruk.
Als het niet (veel) uitmaakt, zullen het de klepseals zijn. Vaak ook te herkennen aan een blauw pluimpje bij de warme start en een pluim bij gasgeven als je even op de motor hebt geremd (bijv. heuvelafwaarts).

Alles vooropgesteld dat je geen lekkage hebt, natuurlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2015 17:44 #958584 door V300 register
Blauw/grijs rookpluimpje bij warm starten komt heel bekend voor!
Bij het rijdende B14.4E blok zal ik de compressie gaan meten zonder en met lepel olie. Maar hoe kan ik de staat van mijn andere reeds uitgebouwd blok het beste testen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2015 19:01 #958590 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Olieverbruik
zoals in bericht nr 5 :)
of een blok wel/niet in de auto hangt maakt niet uit voor de test, die wordt er niet anders om.

trouwens, blauw = olie, grijs = iets anders (redelijk normaal)
(en zwart = te rijk)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC