Schrapend geluid op aandrijflijn 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2015 15:15 #633758 door V300 register
Schrapend geluid op aandrijflijn 340 is gemaakt door V300 register
So close, yet so far away!

Na een hoop extra werk en uitgaven is mijn 1983 Volvo 343 (manueel) dus voorzien van een B14.4E blok uit een gesloopte 340 variomatic. Bij aankoop lag hier een 1.1 met Solex carbu in wat toch wat teleurstellend was en aan het eind van zijn leven.

Na 50 kilometer hoorde ik bij het terugschakelen van 3de naar 2de een luide knal en bleek de kop van de aandrijfas aan het rubberen gedeelte doorgescheurd te zijn. Ergens wel begrijpelijk gezien de leeftijd en dat de auto redelijk uit een bos getrokken is waar hij al enkele jaren stond te rotten.

Andere as gekocht, de tanden zagen er niet zo fris meer uit maar het leek me nog wel te doen. Meteen ook bak en diff-olie ververst.
Na 10 kilometer kwam er een schrapend geluid uit en was het gedaan met rijden.
Geen schade aan de as ditmaal, vervolgens met behulp van wat persluchtgereedschap de as vaster aangedraaid.

Resultaat: rijd perfect, enkel bij het terugschakelen van 3de naar 2de en remmen op de motor komt er een schrapend geluid uit en voel ik trillingen door de pook en het chassis.

Echte garagist denkt dat de pook de aandrijfas zou raken, maar het lijkt me dat hier toch voldoende speling tussen is, of vergis ik mij daarin?

Echte garagist vreest ook dat er in de versnellingsbak een probleem zou kunnen zitten waardoor deze af en toe vast slaagt en dat de oorzaak van alles zou kunnen zijn.

Wat denken jullie?

Als iemand trouwens nood heeft aan een variomatic versnellingsbak met ongeveer 50000 kilometer op, laat maar weten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2015 18:53 #958080 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schrapend geluid op aandrijflijn 340
grote kans dat de gemonteerde .4E motor niet goed uitgelijnd is en dit je al de aandrijfas gekost heeft, de uitlijning en conditie van de achterste motorsteunen (deze zijn in hoogte verstelbaar) is essentieel voor de levensduur van de aandrijfas.

hierdoor kan inderdaad ook de versnellingspook de aandrijfas gaan raken; genoemde situaties zijn wanneer de motor anders tordeerd als normaal. dit kun je direct herkennen aan een streep glimmend aluminium ongeveer 30cm na het begin van de aandrijfas (waar de versnellingspook zit dus)

wat heb je trouwens met de voorste motorsteunbalk en stabilisatorstang gedaan; die van de donor 340 gebruikt of die van de 343?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2015 00:21 #958103 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schrapend geluid op aandrijflijn 340
Super, van die hoogteverstelling was ik me al niet bewust :-)
Dat klinkt als iets waar ik eens naar moet kijken.

Motorsteunbalk en stabilisatorstang zijn die van de donor geworden, ik denk dat deze mogelijk net zoals de 1.1 blok uit een Daf 66 kwamen gezien het verschil op positie van de steunpunten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2015 10:14 #958106 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schrapend geluid op aandrijflijn 340
nee dat is normaal bij een '83er, maar vroeg het me af omdat het schroefdraad waar aan de voorkant van de motor de rubbers aan geschroefd wordt anders is als bij de latere modellen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD