Verhoogd stationair, soms

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
24-04-2015 21:51 #633663 door BartJu
Verhoogd stationair, soms is gemaakt door BartJu
Het probleem (of niet):
Sinds het weer wat warmer is, loopt de motor soms wat hoger stationair.
Normaal loopt ie ca 900, nu iets boven de 1000 rpm. Hierbij is het motorvacuum (econometer) wel wat dieper dan normaal bij 900.

Even zijsprongetje:
De 340 heeft 'Zweedse' verlichting, die dus altijd aan staat, en de kachelblazer staat eigenlijk altijd op 1.
Nu, met meer licht en lekker weer, zet ik de verlichting vaak op standje half (uit dus) en de blower ook uit, raampje open.

Waarneming:
Wat nu opvalt is dat het toerental terug zakt naar normaal als ik de verlichting en/of blazer aanzet. Met de blazer kan het soms zelfs getrapt.
Het lijkt er dus op dat het wegvallen van de extra belasting qua electra dus de stationairtoeren verhoogd, maar ook het vacuum verlaagd.

Mijn vragen:
- is het normaal dat electra-vraag zo een effect heeft op stationair?
Net na het starten gaan de koplampen feller branden met hogere toeren. Normaal of niet?
- neemt het verbruik toe, door de verhoogde toeren? Of loopt ie met zelfde brandstof harder, wegens minder weerstand (electra)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2015 22:13 #957139 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Verhoogd stationair, soms
Bij mij loopt het stationair precies op 1000 bij alle elektra uit, zodra ik mijn verlichting aan zet zit ik op ongeveer 8 a 900 stationair.

Merk wel dat hij iets zuineger rijd zonder licht aan.

Heb er verder nooit op gelet of de koplampen feller gaan branden als ik wat gas bij geef.

Tja, gloeilampen vreten nu eenmaal stroom, moet de motor alleen maar harder van werken ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2015 10:34 #957142 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verhoogd stationair, soms
Bij mij branden de koplampen ook feller met een beetje gas bij. Dat het stationair toerental wat inzakt bij elektrische belasting is ook normaal, op onze auto's wordt hiervoor niet gecompenseerd door een IAC. Een toerental dat vreemde kuren vertoont, duidt wel eens op een vacuumlek, dit kan je misschien even snel controleren.

Hogere toeren zorgen inderdaad voor meer verbruik.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
25-04-2015 19:56 #957151 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Verhoogd stationair, soms
Dank voor antwoorden.
Ik vermoed juist geen vacuumlek, de econometer duikt juist dieper weg immers.
Eb dat die electra stroom, energie en dus benzine kost, dat snap ik.
Kennelijk is met de Zweedse verlichting aan en de blazer (bijna) altijd op 1 stationair op 900 gesteld. En is het me niet eerder opgevallen dat stationair wat omhoog gaat bij lager electra-vraag.
Bij kpoude motor loopt toerental niet zo op. Maar dan laadt ie wrs de accu weer bij, dus toch vraag.

Al met al, geen probleem dus en gewoon binnen het normale spectrum! Mooi!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2015 21:20 #957196 door V300 register
Als je stationair toerental te laag zet, dan draait de waterpomp ook minder snel rond.

Zelf zet ik stationair ook weer wat lager als de temperaturen stijgen. Het is normaal dat je met verlichting en blower aan zo'n 100 rpm minder draait. Elke motor heeft weer z'n eigen sweet spot, dus je zult een beetje moeten spelen met de stelschroef.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2015 17:07 #957207 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Verhoogd stationair, soms
Stationair gewoon altijd afstellen met verlichting aan, zit je altijd goed ;)
Tenminste zo doe ik het.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2015 17:42 #957210 door V300 register
Het is ook weer niet zo dat stationair toerental op 50 toeren precies komt natuurlijk. Ik richt altijd op 800 toeren, maar als het ergens tussen de 600 en 1000 zit dan is het op zich prima.

Wat me ineens te binnen schiet over het probleem van soms een verhoogd toerental, doet dat probleem zich voor als de auto flink heeft moeten werken?
Ik heb het namelijk met een brommer (waarmee je dus relatief vaak onder hoge belasting rijdt) ook wel eens. Als ik bij het stoplicht sta gaat hij even hoger in toeren, en na een tijdje gaat hij weer normaal lopen.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
28-04-2015 21:26 #957212 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Verhoogd stationair, soms
@Steven340:
Is nu ook zo, met lampen aan blower op 1, 900rpm.
Beiden uit, ca 1100rpm.
Prima dus.
Wat betreftaltijd goed: de 'koppeling' of aangrijppunt iets om rekening mee te houden, je wil niet te hoog zitten zodat je je koppeling opoffert aan kruip voor het stoplicht....
Maar koppeling komt pas erbij bij 1200 toch?

@GC:
Mwah, weet niet of het daarmee te maken heeft, stationair reageet heel voorspelbaar op electravraag.
Komt dat bij brommer door de luchtkoeling, wat hogere temp en daardoor wat meer peut-verdamping?

Al met al ga ik kijken of ie nog mooi loopt als ik m ietsje terugschroef, richten 800 met gebruikelijke electravragers aan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2015 21:31 #957213 door V300 register

BartJu;236326 schreef : @GC:
Komt dat bij brommer door de luchtkoeling, wat hogere temp en daardoor wat meer peut-verdamping?

Het is een vloeistofkoeler, maar wel 2-takt dus eigenlijk moeilijk te vergelijken. Was even een ingeving, lateraal denken. Ooit kom je dan wel eens een oorzaak tegen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC