343 afstellen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2015 20:50 #633635 door V300 register
343 afstellen is gemaakt door V300 register
Hallo techneuten.

Ik heb hier een 343 met een 4e motor
en een Weber 32 dir 83 carburateur.
Nu vroeg ik me af hoeveel voor ontsteking ik deze moet afstellen.
In de 70 e jaren was de benzine ook iets anders van samenstelling.
Moet ik dan wat meer voorontsteking hebben?

Wie heeft er ook een 343 ? en hoe heb je hem afgesteld?

Groeten Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2015 22:31 #956710 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic 343 afstellen
Om redlijk antwoord te kunnen geven moet je echt met iets meer gegevens komen ;
Een b14.4e heeft een elektronische Renix ontsteking, waar niets aan af te stellen valt, is deze mee over gebouwd ?
Zo ja. wat is het id. nummer van deze Renix ?
Gaat het om een CVT of MT ?
Welke klachten heb je eventueel ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2015 19:46 #956723 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 afstellen
Bedankt voor uw reactie,

Een aantal jaar gelden is er een andere motor in gezet
een type b14. 4E
wel is alles hetzelfde gebleven.
Maar vorig jaar is er een 123 ignigion op gezet.
als de motor eenmaal draait, gaat het wel prima.
Hij start wat moeilijk.

Maar waar ik benieuwd naar ben is, moet ik nu 3 graden of 6 graden voorontsteking hebben?
deze info van 3 of 6 heb ik uit de vraagbaak.
Boekje is ook van 1979, en daarin staat dat er 2 types ontstekingen zijn van Ducelier.
De ene heeft 3 graden de ander 6 graden voor ontsteking nodig.
Maar omdat ik de originele ontsteking niet heb, kan ik zo niet achterhalen hoe het nu moet.
En ook omdat de 32 DIR 83 carburateur en de juiste ontsteking
samen gaan, maak dat verschil voor het afstellen van de basis.

In die tijd van 1979 had je iets andere benzine samenstellingen als wat er nu is.
Wat ik bij de andere oude auto clubs lees is dat de voorontsteking dan nog wat vroeger mag.

alle tips welkom.
alvast bedankt
Groeten van Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2015 20:08 #956724 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 afstellen
Ik moet zeggen dat ik er niet super veel verstand van heb, maar waarom niet een Renix-ontsteking monteren die bij de rest van dat B14.4E motorblok hoort? Dan heb je nooit meer gedoe met afstellen en heb je gewoon de ontstekingscurve die af-fabriek voor dat motorblok is bedoeld. (en als je je 123-ignition op marktplaats zet, houd je er waarschijnlijk nog geld aan over ook)

Ik heb geloof ik ook eens ergens gelezen dat die 123-ignition ontstekingen niet voor een 340 1.4 of 1.7 (wel 2.0) te krijgen zijn? Dat het dichtst in de buurt een curve voor een Daf met 1.1 Cleon blok zou zitten?
Of kun je dit zelf nog aanpassen naar
[img
wens met andere veertjes/gewichtjes zoals bijvoorbeeld bij een Amerikaanse HEI-ontsteking?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2015 21:01 #956725 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 afstellen
Ohja hij heeft een 4 versnelling bak

Een renix ontsteking is natuurlijk super, Maar....
Als ik er een renix op wil hebben moet ik die aanschaffen en de bijbehorende carburateur en ook de bak en vliegwiel vervangen
Dan moet er geld bij.

Als ik nu alles goed afstel met de juiste gegevens dan tuft hij de zomer weer door

Bij de daf worden idd ook 123 ignigion gebruikt ook bij de 1400 ombouw

Groeten van Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2015 22:41 #956726 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic 343 afstellen
Het ontstekings tijdstip wordt sterk be?nvloed door de nokkenas karakteristiek. Bij een 4E motor staat de Renix stationair/statisch op 6 graden voorontsteking.
Bij het gebruik van euro 95 kan bij de MT-4 bijlage toeren (ca 1500) en sterk accelereren pingelen optreden . De CVT vang dit op, door altijd boven de 1800 toeren te draaien .
Vanaf modeljaar 1987 is de Renix zo aangepast, dat bij lagere toeren de ontsteking heel iets wordt verlaat. Volgens mij moet de 123 te programmeren zijn voor een B14.4E vanaf modeljaar 1987.
Kom je er niet uit, dan kan je overwegen om de 343 bij Speedcentre ,
www.speedcentre.nl , af te laten stellen.
Jaap aldaar heeft heel veel ervaring met 123 , en kan deze ook instant zelf programmeren.
Een afstelrun kost iets van 175 euro , als je 1000 liter benzine per jaar tankt, en ze wordt 10 % zuiniger, heb dit bedrag na ??n jaar al bijna terug verdiend .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2015 16:07 #956727 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 343 afstellen
O dus kan de renix die ik er nu in heb zitten (afkomstig van een BlueLine CVT, dacht '88) maar beter laten zitten in plaats van de originele van modeljaar '85 ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2015 19:34 #956766 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 afstellen
ik moet zeggen dat toen mijn 343 nog een B14.4E en MT5 had ook de vroege .4E renix gemonteerd had, juist omdat die iets scherper ontsteekt bij lage toeren; rijd dus wat pittiger en pakt n?t iets feller op. toendertijd tankte ik standaard E95 en pingelen of iets wat daar op leek heb ik absoluut niet meegemaakt of ondervonden.

wellicht dat het met de huidige brandstoffen geen probleem meer is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2015 19:59 #956767 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 afstellen
Bedank voor alle reacties.
Mn de statische/stationair 6 graden voorontsteking bij de renix met B14.4E
Als ik dit vergelijk met wat in de vraagbaak staat van de 79 modellen met puntjes en B14.1E weet ik in ieder geval nu wat een goede basis is.
Als hij dan verder goed rijd, is het prima.

Wat mij ook opviel is dat het merkteken op de poelie ten opzicht van het vaste merkpunt wat vaag is.
dwz het schommelt nogal heen en weer.
Zou de veer van de ketting spanner/geleider slecht zijn?
Bij meer toeren is dit wel beter.

Ik tankte soms wel ongelode super, maar een paar maanden geleden is er een BP gekomen, die dit niet meer levert.
dus ga het ook met 95 doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2015 20:07 #956768 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 afstellen

volvo1991renault;235852 schreef : Ik tankte soms wel ongelode super, maar een paar maanden geleden is er een BP gekomen, die dit niet meer levert.
dus ga het ook met 95 doen

.


Ultimate is euro 98 bij BP, een van de weinige tankstations die dit nog levert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD