343 afstellen
- V300 register
- Verbannen
Ik heb hier een 343 met een 4e motor
en een Weber 32 dir 83 carburateur.
Nu vroeg ik me af hoeveel voor ontsteking ik deze moet afstellen.
In de 70 e jaren was de benzine ook iets anders van samenstelling.
Moet ik dan wat meer voorontsteking hebben?
Wie heeft er ook een 343 ? en hoe heb je hem afgesteld?
Groeten Ron
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Een b14.4e heeft een elektronische Renix ontsteking, waar niets aan af te stellen valt, is deze mee over gebouwd ?
Zo ja. wat is het id. nummer van deze Renix ?
Gaat het om een CVT of MT ?
Welke klachten heb je eventueel ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een aantal jaar gelden is er een andere motor in gezet
een type b14. 4E
wel is alles hetzelfde gebleven.
Maar vorig jaar is er een 123 ignigion op gezet.
als de motor eenmaal draait, gaat het wel prima.
Hij start wat moeilijk.
Maar waar ik benieuwd naar ben is, moet ik nu 3 graden of 6 graden voorontsteking hebben?
deze info van 3 of 6 heb ik uit de vraagbaak.
Boekje is ook van 1979, en daarin staat dat er 2 types ontstekingen zijn van Ducelier.
De ene heeft 3 graden de ander 6 graden voor ontsteking nodig.
Maar omdat ik de originele ontsteking niet heb, kan ik zo niet achterhalen hoe het nu moet.
En ook omdat de 32 DIR 83 carburateur en de juiste ontsteking
samen gaan, maak dat verschil voor het afstellen van de basis.
In die tijd van 1979 had je iets andere benzine samenstellingen als wat er nu is.
Wat ik bij de andere oude auto clubs lees is dat de voorontsteking dan nog wat vroeger mag.
alle tips welkom.
alvast bedankt
Groeten van Ron
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb geloof ik ook eens ergens gelezen dat die 123-ignition ontstekingen niet voor een 340 1.4 of 1.7 (wel 2.0) te krijgen zijn? Dat het dichtst in de buurt een curve voor een Daf met 1.1 Cleon blok zou zitten?
Of kun je dit zelf nog aanpassen naar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een renix ontsteking is natuurlijk super, Maar....
Als ik er een renix op wil hebben moet ik die aanschaffen en de bijbehorende carburateur en ook de bak en vliegwiel vervangen
Dan moet er geld bij.
Als ik nu alles goed afstel met de juiste gegevens dan tuft hij de zomer weer door
Bij de daf worden idd ook 123 ignigion gebruikt ook bij de 1400 ombouw
Groeten van Ron
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Bij het gebruik van euro 95 kan bij de MT-4 bijlage toeren (ca 1500) en sterk accelereren pingelen optreden . De CVT vang dit op, door altijd boven de 1800 toeren te draaien .
Vanaf modeljaar 1987 is de Renix zo aangepast, dat bij lagere toeren de ontsteking heel iets wordt verlaat. Volgens mij moet de 123 te programmeren zijn voor een B14.4E vanaf modeljaar 1987.
Kom je er niet uit, dan kan je overwegen om de 343 bij Speedcentre ,
www.speedcentre.nl , af te laten stellen.
Jaap aldaar heeft heel veel ervaring met 123 , en kan deze ook instant zelf programmeren.
Een afstelrun kost iets van 175 euro , als je 1000 liter benzine per jaar tankt, en ze wordt 10 % zuiniger, heb dit bedrag na ??n jaar al bijna terug verdiend .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
wellicht dat het met de huidige brandstoffen geen probleem meer is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mn de statische/stationair 6 graden voorontsteking bij de renix met B14.4E
Als ik dit vergelijk met wat in de vraagbaak staat van de 79 modellen met puntjes en B14.1E weet ik in ieder geval nu wat een goede basis is.
Als hij dan verder goed rijd, is het prima.
Wat mij ook opviel is dat het merkteken op de poelie ten opzicht van het vaste merkpunt wat vaag is.
dwz het schommelt nogal heen en weer.
Zou de veer van de ketting spanner/geleider slecht zijn?
Bij meer toeren is dit wel beter.
Ik tankte soms wel ongelode super, maar een paar maanden geleden is er een BP gekomen, die dit niet meer levert.
dus ga het ook met 95 doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvo1991renault;235852 schreef : Ik tankte soms wel ongelode super, maar een paar maanden geleden is er een BP gekomen, die dit niet meer levert.
dus ga het ook met 95 doen.
Ultimate is euro 98 bij BP, een van de weinige tankstations die dit nog levert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.