Carburateur reviseren
- V300 register
- Verbannen
Ben van plan om mijn carburateur 32 Dir 109 op te gaan knappen. Dus uit elkaar, schoonmaken en met een revisiekit van BCCP (W298) weer in elkaar zetten.
Ik heb al aandachtig de How-to van Wouter76 doorgelezen. Heel mooi en duidelijk beschreven (behalve het gedeelte met een aantal slangen, maar daar kom ik wel uit).
Nu is mijn vraag:
-Ben ik met deze kit van BCCP compleet?
-Zijn er nog andere onderdelen van de carburateur die ik kan vervangen? (of controleren, zoals de stationairsproeier)?
-Weet iemand nog goedkope ultrasoonreinigers te koop?
-Of nog andere goede tips?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Verder is een Greenbook van Volvo zelf wel een aanrader. Deze kun je hardcopy opsnorren op marktplaats, maar zijn vrij zeldzaam, of via het ledenmenu downloaden. Hierin staan schematische tekeningen. Samen met de how-to van Wouter kan het dan bijna niet meer misgaan.
Met de kit die jij hebt heb ik persoonlijk geen ervaring. Meestal bevat zo'n kit wel zo ongeveer alles behalve de vlotter en het zwarte isolatieblok onder de carburateur. 99 van de 100 keer zijn deze niet kapot, dus heb je ze ook niet nieuw nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zijn er verder nog onderdelen die ik kan controleren en/of vervangen, zoals bijvoorbeeld de stationairssproeier? Ik las in ??n van de commentaren van de HowTo een commentaar over de stationairsproeier, maar ik begrijp niet helemaal wat die bedoelde hoe je ze moet scheiden. Ik dacht namelijk dat zo'n sproeier gewoon 1 geheel was.
AvdAkker;151629 schreef : over de sproeiers en het gescheiden houden van;
de 105, 110, 104 en 109 hebben voor de 1e en 2e trap identieke emulsiebuizen (F20); alle oudere types niet.
afhankelijk van de fabrieksafstelling zijn bij die 4 types ook de remluchtsproeiers hetzelfde maar niet altijd!
wat bij elke carburateur wel verschillend is geweest zijn de 2 hoofdsproeiers.
anyway, elke emulsiebuis/sproeier gescheiden houden zodat je altijd dezelfde sproeier op de daarvoor bedoelde locatie weer terug kunt monteren is gewoonweg het makkelijkste.
let ook op de venturi's die je er met het vlotterdeksel eraf zo uit kunt pakken; ook deze zijn ietsje verschillend! (1etrap is 23mm venturidiameter; 2etrap is 24mm venturidiameter)
ik vind het ook altijd grappig dat bij een defecte stationairsproeier vaak zowel de solenoid als de feitelijke sproeier vervangen wordt; er is in de fabriek lukraak een sproeier in geknald waar de motor toen naar eisen op liep, het spreekt voor zich dat als je er een treft met een andere boring het motortje ineens wat anders stationair loopt. (moraal van het lul-verhaal; altijd alleen de defecte solenoid wisselen; en je oude sproeier overzetten)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.