Carburateur reviseren

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 06:20 #633583 door V300 register
Carburateur reviseren is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ben van plan om mijn carburateur 32 Dir 109 op te gaan knappen. Dus uit elkaar, schoonmaken en met een revisiekit van BCCP (W298) weer in elkaar zetten.
Ik heb al aandachtig de How-to van Wouter76 doorgelezen. Heel mooi en duidelijk beschreven (behalve het gedeelte met een aantal slangen, maar daar kom ik wel uit).
Nu is mijn vraag:
-Ben ik met deze kit van BCCP compleet?
-Zijn er nog andere onderdelen van de carburateur die ik kan vervangen? (of controleren, zoals de stationairsproeier)?
-Weet iemand nog goedkope ultrasoonreinigers te koop?
-Of nog andere goede tips?
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 08:53 #955752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carburateur reviseren
Een tip is om meteen de brandstofslangen (en vacu?mslangen indien nodig) een keer te vervangen. Na 20 jaar wil het beste hier wel vanaf zijn. Deze zitten echter niet in de revisiekit evenals de slangklemmen.

Verder is een Greenbook van Volvo zelf wel een aanrader. Deze kun je hardcopy opsnorren op marktplaats, maar zijn vrij zeldzaam, of via het ledenmenu downloaden. Hierin staan schematische tekeningen. Samen met de how-to van Wouter kan het dan bijna niet meer misgaan.

Met de kit die jij hebt heb ik persoonlijk geen ervaring. Meestal bevat zo'n kit wel zo ongeveer alles behalve de vlotter en het zwarte isolatieblok onder de carburateur. 99 van de 100 keer zijn deze niet kapot, dus heb je ze ook niet nieuw nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 11:24 #955755 door V300 register
Bestel via BBB ook een pakking voor de carburateurvoet bij, daar zit er geloof ik maar 1 van bij in zo'n kit, je hebt er 2 nodig.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 12:57 #955760 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Carburateur reviseren
Persoonlijk zou ik bij Born Built Beauties bestellen, heb je vrijwel zeker het goede en hij denkt met je mee over wat je nog meer kunt/moet meenemen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 17:34 #955769 door V300 register
Bedankt voor de info! Pakkingen + isolatieblok heb ik. Slangen heb ik ook nog. Welke slang had ook al weer die restrictie?
Zijn er verder nog onderdelen die ik kan controleren en/of vervangen, zoals bijvoorbeeld de stationairssproeier? Ik las in ??n van de commentaren van de HowTo een commentaar over de stationairsproeier, maar ik begrijp niet helemaal wat die bedoelde hoe je ze moet scheiden. Ik dacht namelijk dat zo'n sproeier gewoon 1 geheel was.

AvdAkker;151629 schreef : over de sproeiers en het gescheiden houden van;

de 105, 110, 104 en 109 hebben voor de 1e en 2e trap identieke emulsiebuizen (F20); alle oudere types niet.
afhankelijk van de fabrieksafstelling zijn bij die 4 types ook de remluchtsproeiers hetzelfde maar niet altijd!
wat bij elke carburateur wel verschillend is geweest zijn de 2 hoofdsproeiers.

anyway, elke emulsiebuis/sproeier gescheiden houden zodat je altijd dezelfde sproeier op de daarvoor bedoelde locatie weer terug kunt monteren is gewoonweg het makkelijkste.

let ook op de venturi's die je er met het vlotterdeksel eraf zo uit kunt pakken; ook deze zijn ietsje verschillend! (1etrap is 23mm venturidiameter; 2etrap is 24mm venturidiameter)

ik vind het ook altijd grappig dat bij een defecte stationairsproeier vaak zowel de solenoid als de feitelijke sproeier vervangen wordt; er is in de fabriek lukraak een sproeier in geknald waar de motor toen naar eisen op liep, het spreekt voor zich dat als je er een treft met een andere boring het motortje ineens wat anders stationair loopt. (moraal van het lul-verhaal; altijd alleen de defecte solenoid wisselen; en je oude sproeier overzetten)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC