Spruitstuk vlakken

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2010 18:08 #630698 door V300 register
Spruitstuk vlakken is gemaakt door V300 register
Hoi volvo-liefhebbers :groovy:.

Zoals jullie misschien weten, liep ik al wat langer te hannesen met mijn Volvo 340 1.4 benzine handgeschakelde bak uit 1986. Hij liep soms behoorlijk onregelmatig als hij warm was en sloeg soms af. Inmiddels heb ik het probleem gevonden en heb jullie deskundige advies nodig.

Het spruitstuk onder de carburateur blijkt krom te zijn en moet worden gevlakt (vooral bij de 1700 en 2000 motoren schijnt dit vaker voor te komen). Doordat het krom is getrokken, trekt hij lucht aan, waardoor hij niet goed meer loopt. Een tijdje geleden had ik de pakkingen wat ingesmeerd en was het probleem over, maar het probleem kwam na 2 weken weer terug. Toen heb ik de pakkingen vervangen, hij lijkt nu weer goed te lopen...maar de vraag is voor hoe lang. Het lijkt er echt op dat het spruitstuk moet worden gevlakt.

Bij de garage zeiden ze tegen mij dat het vlakken ongeveer 250 euro gaat kosten. Dat heb ik er uiteraard graag voor over, ik ben immers een Volvo 340 liefhebber in hart en nieren. Echter, de monteur zei ook dat de kans groot is, dat het probleem na ongeveer een half jaar weer terug komt. Met andere woorden: als het probleem er is, dan is het eigenlijk "einde oefening" voor de auto. Dat laatste verbaasde mij nogal (ik redeneerde: gevlakt is toch gevlakt ???)

Nu sta ik dus voor een dilemma. Klopt het inderdaad dat het vlakken van het spruitstuk waarschijnlijk een tijdelijke oplossing is ? Ik kan het me eigenlijk moeilijk voorstellen. Hopelijk weten jullie meer en kunnen jullie een advies geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2010 21:08 #851478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spruitstuk vlakken
Het is ten eerste niet het spruitstuk dat krom is, maar 9 van de 10 is het de voet van de carburateur. Om die te vlakken is het wat moeilijk lijkt mij, maar het zou niet onmogelijk mogen zijn. Maar mss is het goedkoper om gewoon een nieuwe tweedehandse carburateur te zoeken of indien je spruitstuk echt krom is (wat ik ten zeerste betwijfel), gewoon een nieuw zoeken!
250 euro voor het vlakken is echt v??l te veel geld!

Ik heb laatst een kop laten vlakken van een 1.4 en toen was ik 25euro kwijt... Was wel in het zwart, maar ik denk dat je voor 50euro zeker klaar bent!

Ik denk dat het eerst belangrijk is dat je een juiste diagnose kan stellen en dan durf ik er best wat geld op inzetten dat het niet je spruitstuk is dat krom is, maar de voet van de carb!

Anjo of Wouter zullen je er ongetwijfeld nog veel meer over kunnen vertellen, want dat zijn de echte 1.4 kenners!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 21:18 #851482 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Spruitstuk vlakken
kromtrekken komt wel eens voor, maar vaker door een montagefout als de bouten loeivast gedraaid worden (vaak de paniekaanval als het ding net valse lucht aan begint te zuigen) dan door een constructieblunder

bij de 1.7 carbs is dat een beetje 50/50, omdat net zo vaak de bouten te strak aangedraaid worden (wat wil je met dat achterlijk lage aanhaalmoment) als de voet door de maatverschillen van de venturi's kromtrekt.


anyway, spruitstuk vlakken is easy en ik wil ze voor 250 euro gerust voor je vlakken;)
eerst demonteer je het in- en uitlaatspruitstuk als geheel, daarna haal je de carburateurbev tapeinden eraf, nippeltje voor de rembekrachtigerslang (inbussleutel 6) en als laatste de 3 bouten waarmee het inlaatspruitstuk aan het uitlaatspruitstuk vast zit (inbussleutel 6)

dan heb je dit:


nu met behulp van een glasplaat en een set voelermaatjes eerst meten wat er krom is en waar het krom is, dan weet je wat er gevlakt moet worden.
vermijd zoveel mogelijk het vlakken van de flenzen waarmee de spruitstukken aan de cylinderkop vastgebout zitten, door hoogteverschil van de spruitstukken onderling kun je hier anders alsnog luchtlekkage krijgen; schroef als je die kant moet vlakken eerst de beide spruitstukken weer aan elkaar (en uitlijnen zodat de boutsleuven aan weerszijden even breed zijn).

en dan kan je wat krom getrokken is gaan vlakken, dit kan bijv met een fijnkorrelig schuurpapier over een glasplaat gespannen waarna je het spruitstuk met 2 handen beetpakt en voorzichtig achtjes draait (dit geld ook voor de carburateurvoet).

na dit alles de hele shit monteren met nieuwe pakkingen en klaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2010 10:45 #851716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spruitstuk vlakken
Hoi allemaal :humor:.
Als ik het goed begrijp, is het dus geen structureel probleem. Daar ben ik blij mee. Wat wel een structureel probleem is, is het feit dat ik niet zo heel erg handig ben (dus dit zelf doen gaat niet lukken). Een garage wil dit dus wel doen voor 250 euro, maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen in. Zij hebben het immers niet bij het recht eind, want het probleem is wel gewoon goed te verhelpen, in tegenstelling tot hun verhaal.

De auto wil ik wel graag gerepareerd hebben, maar ik wil daar niet onnodig veel geld voor hoeven neertellen. Maar, volgens mij heb ik geen andere optie dan het toch maar te laten doen. Bovendien vraag ik me af of het spruitstuk of de voet krom is.

Intussen rijd ik al een week met de nieuwe pakkingen en doet het probleem zich dus nog niet voor. Misschien blijft-ie wel goed ! :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2010 11:24 #851718 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Spruitstuk vlakken
Hier hoef je helemaal niet handig voor te zijn hoor. Iedereen kan zijn eigen auto onderhouden. Het is niet moeilijker dan Lego of Meccano. Goed opletten wat je loshaalt, eventueel labelen zodat elk slangetje weer op het juiste nippeltje terecht komt. Als je het niet meer weet kun je het altijd hier vragen, er zitten hier genoeg mensen zonder echt leven die je vrijwel direct tips kunnen geven. :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-10-2010 18:51 #851735 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Spruitstuk vlakken
Het enige waarvan je zeker weet dat ze dat bij de garage heel goed kunnen is het geld uit je zak/portemonnee kloppen...

Er zijn hier op het forum denk ik genoeg mensen (ook binnen de club zelf) die niet zo superhandig zijn, ik schat mijzelf wat dat betreft ook niet zo hoog in, maar met een goede voorbereiding; (o.a hoe zitten zaken in elkaar en wat is belangrijk om goed op te letten), de juiste materialen en een beetje fatsoenlijk gereedschap (ben ik laatst ook weer achter gekomen :o) kun je al een hele hoop bereiken, zeker met zoals Jeroen hierboven al aangeeft relatief simpel in elkaar zittende auto's als de onze.

Mocht het je leuk lijken om lid te worden van de V3C dan kun je onder andere beschikken over veel technische documentatie waardoor het zelf klussen aan de auto al weer een stuk makkelijker word.

Het begint met ??n ding zelf doen, en voor je het weet repareer je al heel veel dingen zelf en doe je ook heel veel onderhoud al op eigen houtje!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2010 19:25 #851738 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Spruitstuk vlakken

Luma340;159292 schreef : Bovendien vraag ik me af of het spruitstuk of de voet krom is.


Dat kan je ook zien als je een stalen liniaal haaks op de voet van de carb zet en tegen het licht kijkt zie je tussen de liniaal en carb voet wat licht doorkomen dan is er wat aan de hand, het zelfde kan ook voor de spruitstuk gedaan worden, trouwens er zijn wel een paar hobby sleutelaars in Limburg :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2010 02:57 #851844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spruitstuk vlakken
"En als zelfs de doorwinterde sleutelaar 't niemer wit,
Dan pakt hij peur en kit" aldus een oude anekdote van oos Pa.

Ofwel, met vloeibare pakking kun je ook al een heel eind komen ;).

En anders gewoon een pakking tikken van flink dik materiaal......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2010 09:19 #851848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spruitstuk vlakken
Nou, als ik het zo hoor, dan moet het inderdaad wel te doen zijn voor minder dan 250 euro :w00t:. Vloeibare pakking is trouwens een goed idee !

Inmiddels heb ik meer dan 500 km met de nieuwe pakking gereden en hij rijdt nog altijd als een zonnetje. Gisteren ben ik van Limburg naar Gelderland gereden (een slordige 350 km) zonder problemen.
Het zou dus heel goed kunnen dat 't probleem al verholpen is :humor:.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2010 12:46 #851856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spruitstuk vlakken

Luma340;159426 schreef : Nou, als ik het zo hoor, dan moet het inderdaad wel te doen zijn voor minder dan 250 euro :w00t:. Vloeibare pakking is trouwens een goed idee !


Zorg dan wel dat je vloeibare pakking gebruikt die ook tegen benzine kan. Dat laatste blijkt nog weleens een heikel puntje te zijn....

Die ik gebruik is volgens mij: www.mamut.net/controls/shop/shops/3/defa...op&gid=41&subgid=143

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD