Waar zit het massapunt
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2003 15:28 #624963
door V300 register
Waar zit het massapunt is gemaakt door V300 register
Weet iemand waar het massapunt van m'n 340 1.4 handbak zit? Ik heb het niet over de massakabel, maar over het punt waar alle electrische apparatuur en stekkertjes ed. geaard worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2003 15:38 #646569
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Waar zit het massapunt
iedere verbruiker (of groep verbruikers) heeft zn eigen massapunt naar het chassis.
dit is inherent aan het enkeldraads systeem wat in de meeste auto's gebruikt wordt. De draden zijn de plus, de rest van de auto de min.
dit is inherent aan het enkeldraads systeem wat in de meeste auto's gebruikt wordt. De draden zijn de plus, de rest van de auto de min.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2003 16:01 #646570
door V300 register
Dat snap ik, maar ik heb het probleem dat mijn achterlichten zwak branden, de lampjes van mijn achterruitverwarming en mistachterlicht spontaan branden en mijn knipperlichten allemaal tegelijk branden. Als de auto warm is doet alles het weer zoals het hoort. Lijkt me een typisch massaprobleem, en ik wil even checken of er niet ergens iets geoxydeerd is.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2003 18:31 #646571
door V300 register
Dirk,
dan zul je toch via de 1+1+1+1 = 4 methode de bron van de fout moeten gaan zoeken vrees ik.
alleen systematisch doormeten met een ohm/volt meter kan hier een eenduidige uitkomst geven, als ik het zo hoor...
Groetjes Wouter
dan zul je toch via de 1+1+1+1 = 4 methode de bron van de fout moeten gaan zoeken vrees ik.
alleen systematisch doormeten met een ohm/volt meter kan hier een eenduidige uitkomst geven, als ik het zo hoor...
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2003 19:47 #646572
door V300 register
Dirk
als de methode je niks zegt, ga dan even naar de dafsite www.dafclub.nl .
forum en dan naar technische tip daar kunje het vinden.
gr paul
als de methode je niks zegt, ga dan even naar de dafsite www.dafclub.nl .
forum en dan naar technische tip daar kunje het vinden.
gr paul
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2003 20:12 #646573
door V300 register
Okee, dat wordt dus een weekendje doormeten... Wel een goeie tip trouwens! Maar nu weet ik nog steeds niet waar ik de aardpunten van mijn verschillende gebruikersgroepen kan vinden! Ik heb problemen bij:
* Knipperlichten
* Achterlichten
* Controlelampjes van achterruitverwarming en mistachterlicht. Ik moet zeggen dat het lampje van de achterruitverwarming altijd heel zwakjes gloeit, dus daar rust de eerste verdenking op, toch?
* Knipperlichten
* Achterlichten
* Controlelampjes van achterruitverwarming en mistachterlicht. Ik moet zeggen dat het lampje van de achterruitverwarming altijd heel zwakjes gloeit, dus daar rust de eerste verdenking op, toch?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-11-2003 09:45 #646574
door V300 register
je bent lid, kijk eens op de technische pagina... daar staat een flinke berg (gescande)documenten, staat vast wel e.e.a. in..., en anders een handboek erbij :-)
Volgens mij moet je gewoon even de draden nalopen, dan kom je die punten vanzelf wel tegen. En overal waar je corrosie op vlakken tegenkomt bewerken met contaktspray, en als je harde kabels tegen komt (als in de huls hard, breekbaar) gelijk vervangen!
ER zijn in het verleden door gare kabels vliegtuigen neergestort, nu kan een auto dat wat moeilijk, maar toch...
Volgens mij moet je gewoon even de draden nalopen, dan kom je die punten vanzelf wel tegen. En overal waar je corrosie op vlakken tegenkomt bewerken met contaktspray, en als je harde kabels tegen komt (als in de huls hard, breekbaar) gelijk vervangen!
ER zijn in het verleden door gare kabels vliegtuigen neergestort, nu kan een auto dat wat moeilijk, maar toch...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2003 21:41 #646575
door V300 register
Dirk
als je gaat zoeken/meten denk er wel aan je werkt aan een Daf.
Daf is gek op doorlussen van verbindingen
(zeker bij de bedrijfswagens).
dus bekijk eerst goed het principe schema als je dat hebt.
suc6 paul
als je gaat zoeken/meten denk er wel aan je werkt aan een Daf.
Daf is gek op doorlussen van verbindingen
(zeker bij de bedrijfswagens).
dus bekijk eerst goed het principe schema als je dat hebt.
suc6 paul
Moderators: Mark Smeets