En toen stond ie stil

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2004 12:09 #624950 door V300 register
En toen stond ie stil is gemaakt door V300 register
Mijn Volvootje rijdt niet meer. Hij staat stil en is niet vooruit te krijgen!

Knarsentandend reden we weg. Oeps dat klinkt niet lekker. Effe rondje rijden en als ie warmer is houdt het misschien wel op. Was nog maar halverwege mn rondje en toen zei ie voor het groene stoplicht: 'Je doet t zelf maar!'. Ik dacht nog dat ie misschien verzopen was. Opnieuw starten, dat deed ie nog wel, maar rijden deed ie dus niet! Aan de kant geduwd en daarna vriendin gebeld. Zij heeft me gesleept naar de garage waar de auto donderdag toch al zijn moest om naar de vario te kijken. Tja.... de riem zal er wel af liggen denk ik. Ben reuze benieuwd wat het kosten plaatje zal zijn, maar vrees het ergste hoor. :'(

Iemand een idee? Kan eventueel iemand mij ook helpen, mocht het een te duur plaatje worden?

Martijne

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2004 13:09 #646703 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic En toen stond ie stil
ik blijf erbij dat t knarsen niks te maken heeft met de riemen.

zoals eerder aangegeven moet dit haast wel het differentieel/eind overbrenging zijn.

homokineten kan ook nog, zou fijn zijn.. die vervang je zo. Als het probleem echt in de tandwielkast zit moet die vervangen worden (geintegreerd met de achterste helft van de variomatic)
een andere secundaire heeft Jelle voor je, hem kennende voor een zeer scherpe prijs. lastig is dan alleen de montage.

succes er weer mee

Groeten Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 11:15 #646704 door V300 register
Nou de garage heeft gekeken....

De auto werd van zn tijdelijke standplaats weggehaalt en startte nogsteeds niet (gelukkig voor mij, anders had ik me zoooo dom gevoeld). Daarnaast kraakte die! Niet te geloven. De garage in en eerst de motorkap open. Alles nagekeken onder de kap. Luchtfilter, bougies en de verdelerkap. Die bleek vochtig te zijn. Droog en schoongemaakt en toen startte ie weer! Nou de achterkant nog.

Kap van de vario eraf (was trouwens volgens de monteur geen CVT, maar hij heeft ze ook niet dagelijks over de vloer, zei hij). Oliepijl van de vario was nogsteeds in orde. Zaten wel wat bouten wat losjes. Het gekraak bij het aanduwen werd opgelost door een klein beetje vaseline op de riemen te doen (die inderdaad er erg nieuw uitzagen, toch nog iets positiefs aan dit Naamloos Venootschap). Hij liep weer als een zonnetje (op de brug....). Ff rijden. Trekken deed ie voor geen meter (EMVK stekker zat er weer in), dat was ooit beter geweest, ook in de korte tijd dat ik eigenaar ben. Piepen aan de achterkant, later klapperen en krassen, maar hij reed!

Weer de brug op. Vacuümsysteem helemaal doorgemeten. Eerste stuk oke. Tweede stuk ook, uiteindelijke diagnose: vacuüm in het ding (vacuüm-kop, of zoiets?), vanaf de achterkant bekeken wat links zit naast de varioriem, donkerrood geval van een cm. of 8 breed (kan er wat naast zitten hoor), zou daar wegvallen. Advies: laten vervangen, maar waarschijnlijk volledige nieuwe variomatic er in zetten... De monteur keek bedenkelijk, maar ik was blij. Vertelde hem dat ik hier op de club had gezien dat die voor 100 euro aangeboden werden (toch????), dan is dat voor mij nog te doen, tenzij er nog goedkopere oplossingen zijn :-).

Vervolg in volgend bericht!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 11:15 #646705 door V300 register
Vervolg vorig bericht:

Verder zag het middenstuk van de uitlaat eruit alsof ie elk moment kan gaan doorroesten en vond ie dat de radiateur toch bedenkelijk eruit zag. Dat waren alle op en aanmerkingen van de monteur van de Volvo-dealer. Hij vertelde dat ze eigenlijk geen 340/360-ers in de garage krijgen. Denk dan ook dat jullie hier van de club meer verstand er van hebben dan hij, maar oke. Kon er wel mee rijden zei hij. Ook grote afstanden geen bezwaar. Heb er dus wel een ritje Damwoude voor over Jelle, als je mij kunt en wilt helpen in ieder geval.

Nou dat was het verhaal van mn auto. Voorlopig dus (nog) geen afscheid en we hebben dan ook taart gegeten op de goede afloop!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 11:32 #646706 door V300 register
Bedoelde de monteur een gescheurd membraam,
waardoor daar de onderdruk wegvalt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 13:05 #646707 door V300 register
Nee daar heeft ie t niet over gehad Francois. In de vario heb je 2 van die roestbruine/donkerrode ronde dingen die samendrukken met de de zilverkleurige/zwarte schijven waar de varioriemen over heen gaan. Ik weet echt de naam niet, helaas. In de linker daarvan was de vacuum druk niet of nauwelijks aanwezig. De slang die er naartoe ging zat niet goed vast, dus die had ie aangedraaid, maar het vacuüm bleef slecht. Zijn conclusie: dat daar het probleem zat. Maarrr hij heeft m niet open gehad hoor. Wel de kap van de vario eraf, maar verder niet. Inmiddels dus ruim 100 euro armer, en klapperen doet ie dus nogsteeds....... Je kon aan de onderkant wel zien dat ie tegen de bodem aan klappert. De linker riem, dus. Spanning aangedraaid, maar nogsteeds klapperen....... zucht..... moedeloos word ik er van. Als ik de bergrem voordat ik gas terug moet nemen inschakel klappert ie niet, dus dat doen we dan maar. Verder is de stekker van de EMVK er nogsteeds uit, want als ie erin zit maakt ie nog meer piepjes/krassen/klapperen. Lekker optrekken is er niet meer bij helaas, die kracht is ie kwijt.

Ik gaf hem aan wat er hier allemaal voor opties waren die deze klachten veroorzaken. Toen ik over het tachorelais begon keek ie me aan.... Eerlijk gezegd kreeg ik niet het idee met een man met kennis van doen te hebben hoor!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 13:50 #646708 door V300 register
Denk wel dat het dan een lek membraam is. Heb helaas geen Vario voor je, dan zou je Jack moeten vragen. Of gewoon de membramen vervangen.

En die radiateur die Jouke meegenomen heeft bij mij vandaan was juist een hele mooie! Zaten geen "zachte" stukken in de koelribben.

Uitlaat kan ik je wel aan helpen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 14:21 #646709 door V300 register
@Jelle,
De radiateur die ik van jou heb, is er niet in gezet. Het ging om de radiateur die er nog in zat! Die van jou ligt nog in de kofferbak, haha!

Over een week ga ik op vakantie naar Turkije. Voor die tijd ga ik niet meer aan t knutselen met de auto. Dus heb nog even de tijd om een vario te vinden, dan wel membramen. En natuurlijk een brug en iemand die me kan helpen. In het uiterste geval wacht ik er mee tot aan de sleuteldag in Denekamp. Wordt wel veel werk dan, want dan zou ik de radiateur toch ook willen vervangen en de uitlaat (middelste deel), het begin stuk van de benzine leiding (hoewel.... dat kan hier misschien ook voor het huis), rubbers van deur en klep en ik zal naar mn raammechanisme moeten kijken aan bestuurderskant, want die gaat t begeven lijkt t wel. Aardig lijstje, toch? Nu het schip met geld nog haha!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 14:48 #646710 door V300 register
Te gek voor woorden dat je bij een diagnose zelf
de mogelijke oorzaken moet opnoemen! En dan nog
100 Euro durven vragen ook. Welke Volvo-dealer
was dat, dan komt deze wat mij betreft voor de
Volvo 300 op de "black list". Ik heb wel enigszins
een idee waardoor dit komt: de kennis van de
werking van de CVT is daar helaas niet meer te
vinden, omdat de oudere werknemers al met pensioen
zijn. Ik ben er zelf ook niet in thuis, hoor, maar
deze gang van zaken maakt je inderdaad alleen maar
armer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2004 14:59 #646711 door V300 register
Ik vroeg nog aan hem of dit idd een CVT was of een Variomatic. Hij stelde dat dit geen CVT zou zijn.... De volgende keer niet weer hier heen dus :-(.

Net belde hij en zei dat ik beter af zou zijn als ik via onze club onderdelen zou gaan zoeken, want als het via hun zou moeten zou ik minstens 400 euro materiaal kwijt zijn en 250 euro aan uurloon!!!!! Tssss....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC