Lage CO maar hoog verbruik logisch

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2004 17:15 #624941 door V300 register
Lage CO maar hoog verbruik logisch is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik vraag me af: toen ik 'm twee jaar geleden kocht reed mijn 87-er 340DL CVT zo'n 1:11 a 1:12. Al een hele tijd haal ik niet meer dan 1:10. Ik dacht dat dat te maken had met een slechte afstelling van het CO % bij de APK vorig jaar.

Echter, bij de APK keuring afgelopen week werd slechts 0,37 vol.% CO gemeten. De verbranding is blijkbaar zeer volledig. Ik zou denken dat een lage CO ook betekent dat de carb. zuinig is afgesteld.

Of kan de auto misschien zuiniger worden afgesteld (waarbij de CO-% juist omhoog gaat)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2004 18:06 #646788 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lage CO maar hoog verbruik logisch
Een carburateur "zuinig" afstellen betekend niet zuinig rijden!! En wat af te stellen is bij een carburateur is het stationair systeem. Aan de hoofdafstelling kun je niets afstellen. Je stelt 'm zo af dat de motor licht in toeren daalt als je de rem intrapt. Feitelijk trekt ie dan valse lucht; het mengsel wordt dan armer en je merkt dan dat ie minder goed loopt. Als de carburateur door b.v. vervuiling ook bij hogere toerentallen een armer mengsel geeft betekent dat toch een hoger verbruik! Dit komt door een onvolledige verbranding en/of een hogere warmteontwikkeling. En warmte is een bijprodukt van de motor dat je niet nodig hebt.
Wist je dat de hoeveelheid energie uit de benzine maar ongeveer 30 procent aan de wielen gelevert wordt?? de rest is warmte, geluid, wrijving en wat ik nog vergeet...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2004 19:10 #646789 door V300 register
buiten de vervuiling die koen al noemde,

controleer vooral ook het vlotterniveau. dit dient hoogstwaarschijnlijk gecorrigeerd te worden. (staaf/boor van 7 mm nemen, werkt het makkelijkst voor de maat. niet gokken)

0,37 procent lijkt mij veel te laag.

MAAR.. waar is dat gemeten? bij het afstellen van de carburateur moet je CO meten via de plug voor de katalysator.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2004 20:50 #646790 door V300 register
0,37 leek mij ook al laag - het mag 1.5 zijn meen ik. Ik heb geen katalysator. Het is een 87-er 1.4 zonder kat.

Het CO percentage is gemeten door een sonde zo'n 25 cm achterin de uitlaat te stoppen.
(Ik heb zo'n garage waar je de keurmeester tijdens het keuren voor de voeten mag lopen en dat doe ik dan ook graag.)

Met de vraagbaak in de hand: is het mogelijk om de deksel van de carb eraf kan zonder de carb er helemaal uit te halen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2004 21:29 #646791 door V300 register
zonder kat maakt het niet uit. ik vroeg het omdat een '87er wel een kat kan hebben en dan scheelt het natuurlijk

deksel van de carburateur is NIET eenvoudig te verwijderen.

heel het ding loshalen (eerst 100x gasgeven om de vlotterkamer leeg te maken) is makkelijker

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2004 22:12 #646792 door V300 register
Heb ook een '87 cvt mijn verbruik is nogal afhankelijk van de gemiddelde ritlengte
Met vacantie veel beter dan in de stad.
Heb bij de vorige van 86 een lekke vlotter gehad
Dat geeft ook best wel een hoger verbruik kan alleen als je een messing vlotter hebt.
Zal proberen een exel bestandje mee te sturen
kun je zien wat mijn verbruik is
groeten, wim benzine verbruik 340 cvt
volvo1.xls (32.3 k)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2004 09:51 #646793 door V300 register
Ik zie het. Ik heb de carburateur 3/4 jaar geleden uiteen gehad, ik heb een messing vlotter, maar deze was goed dicht.

Hee, hoe krijg jij 54 liter in een 340? Mijn tank is maar 45 liter. Meer dan 43 liter heb ik nooit getankt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2004 13:17 #646794 door V300 register
klopt gebeurt als je de wagen uit leent en ze er voor 25 euro benzine ingooien,dan klopt mijn statistiek niet meer.
Wat kun je leuke grafiekjes maken met zo'n tabel nietwaar? vergelijk totaal benzine met de garagekosten die je maakt

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC