Tips and tricks vervangen uitlaatvoorpijp

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2005 13:18 #624922 door V300 register
Tips and tricks vervangen uitlaatvoorpijp is gemaakt door V300 register
Op dit moment klinkt ie als een rallywagen, erg spectaculair, maar niet de bedoeling...

Nu heb ik de benodigde onderdelen besteld, en de beste man van Brezan wist me te melden dat de reparatie niet zonder slag of stoot hoeft te gaan....Boutjes die afbreken e.d.

Wie heeft er nog tips and tricks voor het vervangen? Het gaat om de voorpijp van een 340 Winner uit '84, dat deel met die rare bocht erin dus, zonder demper.

Groet,

Jan Karel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2005 13:53 #646915 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Tips and tricks vervangen uitlaatvoorpijp
Ik heb hetzelfde gedaan bij mij 360. Het idee is hetzelfde in dit geval. Bij het uitlaatspruitstuk komt de oude pijp makkelijk los. Dit zijn 3 bouten als het goed is. Even inspuiten met WD-40 alvorens het demonteren. Daarna kun je ze losdraaien.

Het wordt echter moeilijker op het punt waar de voorpijp van de middenpijp los moet. Dit punt zit muurvast waarschijnlijk. Ik heb bij mij de oude voorpijp gewoon losgezaagd en daarna het resterende deel netjes uit de middenpijp gehaald. Het monteren van de nieuwe pijp is daarna niet zo moeilijk meer. Het spreekt voorzich. Niet vergeten een nieuwe pakking te kopen voor tussen het spruitestuk en de nieuwe voorpijp. Verder kun je de verbinding van voorpijp en middenpijp insmeren met uitlaatkit.

Heb je beschikking over een brug of smeerput? Dit zal het klusje aanzienlijk vergemakkelijken. Ik heb het allemaal vanaf de grond gedaan door de auto telkens een beetje hoger te krikken. Wel goed de assteunen erbij houden e.d. om het allemaal velig te houden.

Succes zou ik zeggen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2005 16:28 #646916 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips and tricks vervangen uitlaatvoorpijp
Dank voor bericht!! Assteunen zijn voor mezelf verplicht, een keer een auto op m'n dak vind ik al mooi genoeg....

Maar inspuiten met WD40 helpt dus wel, kan eigenlijk ook nooit kwaad....dus doe ik sowieso.

Haakse slijper mee dus, uitlaatkit en nieuwe pakking? Top!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2005 16:55 #646917 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips and tricks vervangen uitlaatvoorpijp
Heb je een dubbele of enkele voorpijp?

Afhankelijk van het type carburateur kan er een enkele pijp (bij een Solex) of dubbele (register Weber) op zitten.
Laatst heb ik een Winner uit '85 onder handen gehad, hier zat al een weber op, terwijl op mijn 83-er een solex zit.
Na de modelwisseling voor MJ'86 is de enkele solex vervallen.

Op zich is het wisselen van de voorpijp niet wezenlijk anders, je moet echter wel de goede delen hebben.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2005 19:21 #646918 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Tips and tricks vervangen uitlaatvoorpijp
Begin een paar dagen van tevoren met inspuiten met kruipolie of evt WD 40 dat scheelt enorm.
Het kan dan lekker een paar dagen losweken.
Alle boutjes van mijn uitlaten zitten dan los genoeg om niet te breken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2005 11:25 #646919 door V300 register
Wat vaak ook helpt is om de boutjes (na de behandeling met kruipolie natuurlijk) voordat je ze los wilt halen een heel klein stukje vaster aan te draaien. Zet een goed passende sleutel op de bout en geef met een hamer er een stevige tik op. Niet hard slaan !

Erik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2005 15:40 #646920 door V300 register
Een beetje laat maar ik weet nog wel een goede truuk om vast geroeste bouten los te krijgen.

a) eerst even WD-40 of roestoplosser er in spuiten.
b) tijdje wachten
c) dan een hete lucht feun er op zetten en losdraaien!

Werkte bij mij perfect na erg lang andere methodes geprobeerd te hebben.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC