Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2005 19:58 #624920
door V300 register
Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986 is gemaakt door V300 register
Ik heb vandaag een heel mooie Volvo 340 DL gekocht bouwjaar mei 1986. De zoon van de overleden eigenaar zegt dat je er gewoon normale loodvrije benzine mee kan tanken. Zover ik weet is loodvrij pas in het bouwjaar 1987 standaard geworden.
Enkele gegevens van de auto.
1. Motor 1.4 liter B14.4E , in het instructie boekje staat loodhoudende benzine minimum octaangehalte 96 RON.
2. Carburateur Weber 32 Dir 104 - 101 (1.4 en 1.7 motoren) Het kan zijn dat de 104 voor de 1.4 motor is en de 101 voor de 1.7 motor.
Ik lees ook dat je deze motor kan aanpassen en ik weet helaas niet of dat is gebeurd en hoe zie je dat? Gaat het problemen geven als ik gewoon euro loodvrij 95 blijf tanken?
Ik zou graag hier wat meer over willen weten.
Groeten Hans,
gemeente Westland
Enkele gegevens van de auto.
1. Motor 1.4 liter B14.4E , in het instructie boekje staat loodhoudende benzine minimum octaangehalte 96 RON.
2. Carburateur Weber 32 Dir 104 - 101 (1.4 en 1.7 motoren) Het kan zijn dat de 104 voor de 1.4 motor is en de 101 voor de 1.7 motor.
Ik lees ook dat je deze motor kan aanpassen en ik weet helaas niet of dat is gebeurd en hoe zie je dat? Gaat het problemen geven als ik gewoon euro loodvrij 95 blijf tanken?
Ik zou graag hier wat meer over willen weten.
Groeten Hans,
gemeente Westland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2005 21:27 #646972
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Loodvrij kan, maar voor de zekerheid zou ik SuperPlus 98 tanken.
Als je laag in de toeren blijft met de motor, kan Euro 95 misschien ook.
Als je laag in de toeren blijft met de motor, kan Euro 95 misschien ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2005 21:50 #646973
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Maar kan het uberhaupt kwaad, krijg je motorschade als ik gewoon op Euro 95 blijf rijden?? Geeft het motor technisch problemen, dat zou ik graag willen weten. Of moet echt de motor aangepast worden en hoe kan je zien of dat gebeurt is??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2005 23:32 #646974
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
welnee. geen enkele beperking voor euro 95.
in '86 werd dat nog niet verkocht, en was er verder alleen nog ander loodhoudend sap te koop.
vanaf 87 (en zeker de versies met kat) mochten ze alleen nog maar op loodvrij, en technisch is er buiten die katalysator erg weinig veranderd.
alle B14.4 motoren zijn zonder meer geschikt voor loodvrije benzine dus.
in '86 werd dat nog niet verkocht, en was er verder alleen nog ander loodhoudend sap te koop.
vanaf 87 (en zeker de versies met kat) mochten ze alleen nog maar op loodvrij, en technisch is er buiten die katalysator erg weinig veranderd.
alle B14.4 motoren zijn zonder meer geschikt voor loodvrije benzine dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2005 10:08 #646975
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben gerust gesteld dat ik met mijn Volvo 340 DL, 1986, vario gewoon Euro 95 kan tanken. De vorige eigenaar zei al dat dit kon maar tankte vaak Shell V-Power. Vraag mij alleen af wat het nut van V-Power sap is voor de motor? Op de foto is de nieuwe aanwinst te zien. Mijn oude Auto een Volvo 340 S6, 1,4liter, vario wil ik kwijt, voor weinig, voor onderdelen of anders gaat ie binnen 2 weken naar de sloop zie hiervoor de aangeboden rubriek.
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2005 10:56 #646976
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Ik tank al 5 jaar gewoon 91 octaan loodvrij (over de grens...), en ik heb nog nooit problemen gehad. Inmiddels 240.000 km op de teller. Soms na het starten hoest hij een oliewolkje uit, maar dat deed hij al toen ik hem kocht. De vorige eigenaar tankte altijd 98 octaan superplus.
Zolang je niet structureel volgas en enorm hoge toeren rijd, lijkt me 95 octaan echt meer dan voldoende.
Zolang je niet structureel volgas en enorm hoge toeren rijd, lijkt me 95 octaan echt meer dan voldoende.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2005 13:52 #646977
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Mijn 340 uit 1983(!) loopt al 8 jaar prima op euro 95 Kein probleem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2005 16:22 #646978
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
mijn 1.4 4-bak van 1986 loopt ook op beiden, maar loopt beter op 98. Draait door z'n 4-bak ook erg veel toeren.........bij 150....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2005 18:30 #646979
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Ik rijdt zeker ook al 7 jaar op Euro 95. Mijn 1.4 4-bak komt uit 1986 (hoewel sommigen dat bijna niet geloven). Ik wist zelfs niet eens zeker of 98 of V-Power uberhaubt wel geschikt was. Ga het toch eens proberen. Kijken of het wat extra's oplevert...
Had trouwens laatst iets raars. Reed op de snelweg een paar km plankgas (ca. 160 oeps!). Nadat ik vervolgens iets later ergens wilde gaan parkeren bleef de motor op zo'n 1800-2000 toeren lopen. De motor wilde nadat ik het contact had omgedraaid niet uit! Uiteindelijk toch afgeslagen. Ik had hier geen verklaring voor.
Of komt het door te lang op te hoge snelheid rijden...
Had trouwens laatst iets raars. Reed op de snelweg een paar km plankgas (ca. 160 oeps!). Nadat ik vervolgens iets later ergens wilde gaan parkeren bleef de motor op zo'n 1800-2000 toeren lopen. De motor wilde nadat ik het contact had omgedraaid niet uit! Uiteindelijk toch afgeslagen. Ik had hier geen verklaring voor.
Of komt het door te lang op te hoge snelheid rijden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2005 20:25 #646980
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loodvrije benzine Volvo 340 DL bouwjaar 1986
Dat wordt dus gewoon euro loodvrij rijden. Ik was vandaag wel nieuwsgierig of ik verschillen kon zien tussen de motor van mijn oude Volvo 340 S6 met B14.4S motor uit 1987 en mijn nieuwe en er veel beter uitziende Volvo 340 DL uit 1986 met een B14.4E motor. Beide zijn automaten.
Ik zie dat er op het blok van de Volvo 340 S6, 1987 met B14.4S motor iets schuin boven de bougies en net onder het kleppendeksel 4 buisje (leidingen) komen die naar beneden lopen (kan niet zien waar naartoe, mogelijk onderin het Mototblok). Deze 4 slangetjes c.q. leidingenzitten dus niet op de motor van de Volvo 340 Dl met B14.4S motor uit mei 1986.
Ik las vaag iets dat je later motoren geschikt kon maken voor ongeloade benzine en dat een van de conversie bestond uit het aanbrengen van leidingen, buisjes of iets dergelijks aan het kleppendeksel te maken. Met andere woorden het is mij niet helemaal duidelijk.
Waar dienen deze geheimzinnige leidingen voor die op het 1987 blok wel zitten en op het blok van 1986 niet??
Hans
Ik zie dat er op het blok van de Volvo 340 S6, 1987 met B14.4S motor iets schuin boven de bougies en net onder het kleppendeksel 4 buisje (leidingen) komen die naar beneden lopen (kan niet zien waar naartoe, mogelijk onderin het Mototblok). Deze 4 slangetjes c.q. leidingenzitten dus niet op de motor van de Volvo 340 Dl met B14.4S motor uit mei 1986.
Ik las vaag iets dat je later motoren geschikt kon maken voor ongeloade benzine en dat een van de conversie bestond uit het aanbrengen van leidingen, buisjes of iets dergelijks aan het kleppendeksel te maken. Met andere woorden het is mij niet helemaal duidelijk.
Waar dienen deze geheimzinnige leidingen voor die op het 1987 blok wel zitten en op het blok van 1986 niet??
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets