Bougies

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2005 21:50 #624918 door V300 register
Bougies is gemaakt door V300 register
Hoe lang gaan bougies eigelijk mee?
In mijn bromfiets tijd reed ikze wel es tot de draad toe af de massaelectode was dan helemaal afgesleten en de andere helemaal bol.
Zo ver zou ik bij de auto niet willen gaan, maar hoe zie ik dat een bougie aan vervanging toe is?
Als de kleur goed is (koffie met melk)en de electroden nog als nieuw uit zien zou dan alleen opnieuw afstellen volstaan (nominaal 0,6 mm)?
Bougie kan veel vertellen over de afstelling van de motor daar zijn allerlei kleurenplaatjes van.
Maar op de duur komt er een dun koollaagje op de isolator en dat kan problemen geven alleen wanneer?Vroeger hadden garages speciale kleine straalcabines waar een bougie in kon worden gezandstraald en getest maar dat zijn nu museumstukken neem ik aan. De verhouding uurloon prijs bougies zal ook wel drastisch gewijzigd zijn.Ook schijnt het dat het benzineverbruik met goede bougies lager is.maar hoe lang blijven ze goed?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2005 22:01 #646926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies
Heb nog even in documetatie en op het web gekeken.
Volgens het handboek is electrode afstand 0,55-0,65 mm, maar volgens NKG is het 0,8 mm (BPR6ES).
Dat is best wel een groot verschil nieuwe bougie wordt ook geleverd op 0,8 mm.
Bij 0,6 mm start de motor volgens mij sneller.
Waarom is afstand bij de 1,4 anders dan bij de 1700 en de 2 liter?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2005 09:34 #646927 door V300 register
Wim,

Ik weet niet niet veel van bougies, maar kan me wel voorstellen dat de vonk die tussen de 2 polen heen en weer gaan een putje brandt in 1 of allebei de polen. Nastellen zou dan minder zin hebben omdat, zoals ik zelf redeneer, dan de afstand tussen de polen wel op bijv. 0.6 kan staan , maar dat de afstand die de vink aflegt dan wel eens grote kan zijn. Weet niet of dit dan veel verschil uitmaakt. Misschien dat anderen hier hun licht over kunnen/willen laten schijnen ?

Groeten, Erik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2005 22:12 #646928 door V300 register
heb nog even in de verschillende handleidingen gekeken maar deze geven een verschillende elecrodeafstand de oude 0,55-0,66 en de nieuwere 0,7-0,8 mm wanneermoet je de bougies vervangen ? daar staan nogal uiteenlopende getallen voor.
Van de mijne ziet er een na 10 000 km zo uit de andere zijn nog wat beter denk dat de koollaag ook kan zorgen dat er spanning weglekt lijk me dat het geen kwaad kan ze te vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2005 23:46 #646929 door V300 register
de keramische neus is nog niet aangeladen.. deze bougie is dus in feite nog prima.

wel zie ik dat de midden elektrode waarschijnlijk wat afgesleten is. de massa elektrode lijkt schuin te staan (dichtgeknepen)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2005 10:05 #646930 door V300 register
Ik zou hier gewoon mee blijven rijden hoor.

(Bericht gewijzigd door thomas_d op 10 juni 2005)

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2005 13:24 #646931 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Bougies
Ik ook niet eigenlijk, je kunt ze een beetje schoonmaken met een klein staalborsteltje. Maar wel spoedig vervangen, het is een kleine maar belangrijke investering :-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2005 14:04 #646932 door V300 register
Niet ?

Ik dus wel eigenlijk. Die bougie ziet er toch nog prima uit.

Ik moet ook eerlijk zeggen, ik blijf de elektrode buigen en bijstellen, tot het zowat niet meer kan. Mijn bougies zitten er 50.000 (?) km in of zo. Ik kan niet zeggen dat mijn motor slecht loopt.

Waarom lijkt het je zo een belangrijke investering?

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2005 14:21 #646933 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Bougies
Het komt toch allemaal neer op de loop van je motor. Als je elektrodes bij blijft buigen kilometers lang zou ik een nieuw setje kopen. Maar het kan uiteraard nog wel, maar 50.000 is wel wat veel lijkt me?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC