Wegvallen vermogen, stilvallen motor en 'nadieselen'

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2006 21:22 #624887 door Doeke Dobma (GAST)
Wegvallen vermogen, stilvallen motor en 'nadieselen' is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Beste,

Onze NK-01-PS doet (weer) vreemd. Een tijdje terug is er een carburateur van de sloop ingekomen. De man die dat heeft geen gedaan heeft hem echter niet afgesteld dus hij liep slecht. Met wat speurwerk op dit forum heb ik aan de stationair toerentalschroef en CO schroef zitten draaien. Sindsdien loopt ie veel beter, maar hij verbruikt iets meer. Ook als je de motor uit doet, schud hij nog erg lang na. Mijn vader noemt dat nadieselen, is dit een officiele term? De afgelopen dagen is het zelfs zo dat de auto tijdens het rijden ineens geen vermogen meer heeft, de motor draait wel maar je kunt niet accelereren. Uiteindelijk valt de motor zelfs uit. Volgens mij is er iets goed mis, hij gaat daarvoor sowieso al komende donderdag naar garage Hoekstra in Leeuwarden(Nova Classica). Maar misschien hebben mensen van dit forum nog een idee?

Doeke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2006 13:33 #646586 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wegvallen vermogen, stilvallen motor en 'nadieselen'
Nadieselen is een redelijk ingeburgerde term, of het de officiele benaming is weet ik niet maar iedereen weet waar je het over hebt.
Je zou even je sproeiers kunnen schoonmaken in een ultrasoonbadje, en anders verwijs ik je door richting Technische commissie en garages... die hebben er iig meer verstand van dan ik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2006 14:43 #646587 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wegvallen vermogen, stilvallen motor en 'nadieselen'
Hoi Doeke,

ik vermoed dat je het beste kunt zoeken in de volgende richtingen;

- te rijk mengsel. Afstellen met behulp van een CO meter.
Begin met koude motor; indien aanwezig; pulsair afsluiten. Starten, dan handmatig een tijdje op 3000 toeren laten draaien, dat is dus versneld opwarmen. Binnen 3 minuten na het openen van de thermostaat (als de bovenste dikke slang warm begint te worden) het CO percentage op 2 % stellen. Daarna pulsair weer aansluiten en controleren of het CO percentage onder de 1.5 % ligt. Als er geen pulsair is; op 1,5% afstellen.

- tussen 0 en 10 graden is de kans op een bevroren carburateur zeer reeel, als de thermostaatklep van het luchtfilterhuis niet meer werkt. deze kun je testen met een f¶hn.
Het typische gevolg van ijsvorming in de carburateur is zo'n beetje:

"start->rijden->vermogen wordt minder-> valt op den duur helemaal weg -> stoppen, motor slaat af -> na een paar minuten stilstand start en rijdt ie weer zoals het hoort --> terug naar start"

- is de nieuwe carburateur wel in orde, en van het juiste type? (32 DIR XXX, wat er ipv de XXX staat is interessant) en, wat is je motortype.

PS heeft jouw pa een forumaccount? je staat nu als geregistreerde gast, en dan kun je dus niet in het volvoice en ledenforum gedeelte.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2006 15:34 #646588 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Wegvallen vermogen, stilvallen motor en 'nadieselen'
Mijn vader heeft geen forumaccount. Is geen enorme internetheld, moet hem er nog eens bij helpen. Wat je zegt over die percentages, daar kan ik zelf niks mee, omdat ik geen meetapparatuur heb en ook geen toerenteller(maar daar komt verandering in). Het typenummer van de carb zal ik even nakijken, evenals het motortype.

doeke

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC