Heftig schokken in het middengebied
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2004 21:27 #624748
door V300 register
Heftig schokken in het middengebied is gemaakt door V300 register
Mijn 340 heeft het probleem dat hij bij het rijden in het middengebied (dus niet bij stationair en niet bij vol gas) ernstig gaat schokken en bokken. Ik kan niet echt voelen of dit nou van de motor of van de aandrijving komt.
Een vriend van mij dacht dat dit zou komen door valse lucht via een poreuze slang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger (dacht ik). Deze slang heb ik vervangen en toen leek hij het weer even goed te doen, totdat ik hem in z'n achteruit zette en toen bokte hij weer net zo erg als eerst bij het rijden.
Vanmiddag nog een keer geprobeerd. De eerst paar kilometer ging prima. Auto in z'n achteruit gezet en stukje achteruit gereden, ook prima. Maar toen ik vervolgens de auto weer in z'n drive zetten en weer vooruit reed begon hij weer ernstig te bokken. Heeft iemand een idee waar dit nog aan kan liggen? Ik heb namelijk even geen idee.
Een vriend van mij dacht dat dit zou komen door valse lucht via een poreuze slang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger (dacht ik). Deze slang heb ik vervangen en toen leek hij het weer even goed te doen, totdat ik hem in z'n achteruit zette en toen bokte hij weer net zo erg als eerst bij het rijden.
Vanmiddag nog een keer geprobeerd. De eerst paar kilometer ging prima. Auto in z'n achteruit gezet en stukje achteruit gereden, ook prima. Maar toen ik vervolgens de auto weer in z'n drive zetten en weer vooruit reed begon hij weer ernstig te bokken. Heeft iemand een idee waar dit nog aan kan liggen? Ik heb namelijk even geen idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2004 23:27 #644401
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Heftig schokken in het middengebied
Is het een automaat of handbak?
Iig zou het te maken kunnen hebben met valse lucht. Vertel er even bij wat voor motor de auto heeft en uit welk jaar hij is. De autos met de weber-carb. van na 85-86 dus, hebben wel eens last van valse lucht omdat de luchtfilterdeksel lostrilt van de draadeiendjes waarmee het op de carb. vastzit. Dus gewoon deksel eraf, en even de 3 schroefjes nachecken. Anders zou het nog kunnen zijn dat de carb. losgetrilt is van de voet. Laat de vorderingen maar even weten.
Gr Thomas
Iig zou het te maken kunnen hebben met valse lucht. Vertel er even bij wat voor motor de auto heeft en uit welk jaar hij is. De autos met de weber-carb. van na 85-86 dus, hebben wel eens last van valse lucht omdat de luchtfilterdeksel lostrilt van de draadeiendjes waarmee het op de carb. vastzit. Dus gewoon deksel eraf, en even de 3 schroefjes nachecken. Anders zou het nog kunnen zijn dat de carb. losgetrilt is van de voet. Laat de vorderingen maar even weten.
Gr Thomas
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-09-2004 00:00 #644402
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Heftig schokken in het middengebied
Het is een variomatic, een 1.4 uit begin '90. Het luchtfilter zat eerst inderdaad wat los, doordat een van de drie draadeindjes was afgebroken. Maar die hebben we uitgeboord en vervolgens met bout en moer vastgedraaid. Het luchtfilter zit naar mijn idee nu vast genoeg. Die vriend die er ook naar gekeken had, dacht dat de pakking tussen carb en spruitstuk misschien slecht was. Deze zag er namelijk erg ranzig uit en hij dacht dat dat misschien door terugslag van de motor was bij het bokken. Maar het lijkt mij dat hij dat dan allemaal continu zou moeten hebben. En de laatste paar keer kon ik kilometers prima rijden, totdat ik van D naar R of andersom schakelde.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2004 12:48 #644403
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Heftig schokken in het middengebied
Dus je wilt zeggen dat je vanuit D naar R schakelt voor het eerst tijdens een rit en dan weer in D doorrijdt bv. en dat het dan gebeurd? Dit gaat even mijn kennis te boven, kan het probleem niet inzien. Misschien iets met het vacuum. Tachorelais of de EMVK. Check even alle vacuumslangen die van de EMVK (ding met die slangen eraan, wat voor je zekeringkast zit) alle richtingen uitgaan of ze vastzitten. En wacht anders even af of er nog andere leden reageren die er meer verstand van hebben.
Succes, Thomas
P.s. Werkt je bergrem? Het knopje voor je schakelpook met dat groene lampje....
Succes, Thomas
P.s. Werkt je bergrem? Het knopje voor je schakelpook met dat groene lampje....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-09-2004 12:50 #644404
door V300 register
controleer de vacuumleiding naar de ontsteking.
als het een puur vacuumprobleem zou zijn loopt ie ook niet stationair. het moet dus haast wel in de ontsteking zitten.
kan me overigens niet voorstellen dat het schakelen van D naar R en andersom direct invloed heeft (zal via via gaan)
groetjes Wouter
als het een puur vacuumprobleem zou zijn loopt ie ook niet stationair. het moet dus haast wel in de ontsteking zitten.
kan me overigens niet voorstellen dat het schakelen van D naar R en andersom direct invloed heeft (zal via via gaan)
groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-09-2004 13:27 #644405
door V300 register
Bedankt voor de reacties allebei. Ik heb echt het idee dat het schokken telkens weer begint meteen nadat ik een keer geschakeld heb. Niet per se de eerste of tweede keer dat ik schakel, maar het begon telkens wel weer direct na het schakelen. Ik zal alle genoemde slangen nog wel eens checken en anders ga ik maar eens naar de garage. De apk loopt bijna af, dus hij moet nu wel snel weer rijden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-09-2004 21:59 #644406
door V300 register
andere mogelijkheid is dat een aandrijfriem af is
Er missen dan wat "tanden" waardoor de riem iedere keer als dat gedeelte voorbijkomt even op een andere diameter loopt wat een nogal schokkend effect geeft .Maar dat zou dan normaliter altijd moeten optreden vooral in het tussen gebied
Er missen dan wat "tanden" waardoor de riem iedere keer als dat gedeelte voorbijkomt even op een andere diameter loopt wat een nogal schokkend effect geeft .Maar dat zou dan normaliter altijd moeten optreden vooral in het tussen gebied
Moderators: Mark Smeets