Met of zonder Katalysator
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2003 09:21 #624609
door V300 register
Met of zonder Katalysator is gemaakt door V300 register
Mijn 340 gl special '91 heeft een kat. Is het wettelijk verplicht deze erop te laten zitten of mag hij zonder kat door de APK?
Kan een standaard pijp er dan opgezet worden? of past niet elk bouwjaar erop....
Kan een standaard pijp er dan opgezet worden? of past niet elk bouwjaar erop....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van Strik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2003 11:45 #640336
door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Met of zonder Katalysator
Als je een kentekencode U9 hebt (meest waarschijnlijk) moet de kat er in ieder geval onder zitten. Tot een bepaald jaar hoeft hij niet te werken, maar ik weet niet meer zeker of dat 91 of 92 is. Als je auto bij de APK een viergastest moet ondergaan, zal je een werkende kat moeten hebben, zo niet dan kan je 'm leeg maken als je wilt.
BTW: ik heb voor een goede kat van een 91er op de sloop 65 euro betaald vorig jaar. Je hebt verschil tussen kats met hitteschild en zonder, en de pijpaansluiting naar achteren heb je ook twee modellen in. Kan je eventueel met een mof oplossen (dat was bij mij dus zo).
BTW: ik heb voor een goede kat van een 91er op de sloop 65 euro betaald vorig jaar. Je hebt verschil tussen kats met hitteschild en zonder, en de pijpaansluiting naar achteren heb je ook twee modellen in. Kan je eventueel met een mof oplossen (dat was bij mij dus zo).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2003 14:41 #640337
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Met of zonder Katalysator
Mijn kat is gelukkig nog goed maar voor het geval dat....wou ik het ff weten.
THX
THX
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2003 23:51 #640338
door V300 register
De kat moet eronder zitten, maar als hij met een leeg gestoken kat aan zijn waarden komt (ed viergastest) heb je geen problemen. Met een leeg gestoken kat heb je wel meer vermogen!!
Het is niet zo dat je de kat mag vervangen voor een pijp. Dan is het apk afkeur.
Het is niet zo dat je de kat mag vervangen voor een pijp. Dan is het apk afkeur.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-11-2003 00:18 #640339
door V300 register
Vaag, mijn vorige wagen (GLT S6) had wel een kat die stuk was, die hebben we vervangen voor een nieuw uitlaatspruitstuk en middendemper zonder kat.
CO was prima, met glans door de APK... ook nog met sportluchtfilter en een afgesloten EGR (hoezo schoon volvo blokkie)
Of de keurmeester heeft niet goed in mijn kentekenbewijs gekeken, of ze zien het bij ouwe wagens met een nette CO uitslag door de vingers
CO was prima, met glans door de APK... ook nog met sportluchtfilter en een afgesloten EGR (hoezo schoon volvo blokkie)
Of de keurmeester heeft niet goed in mijn kentekenbewijs gekeken, of ze zien het bij ouwe wagens met een nette CO uitslag door de vingers
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-11-2003 08:18 #640340
door V300 register
Ik kan nergens op mijn kentekenbewijs de code u9 vinden. Betekend dat dat hij ook zonder kat kan?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-11-2003 16:39 #640341
door V300 register
Volgens mij gold het volgende:
S6 = schone motor zonder katalysator
K9 = schone motor met ongeregelde oxykat
U9 = schone motor volgens USA 89 norm
Veel fabrikanten konden de S6 norm halen met een carburateur en door niet te veel vermogen uit een motor te halen. Of een injectiesysteem toe te passen.
De K9 normen werden omstreeks 1988/1989 van kracht. Dit verklaart waarom de 1397cc motor in de 340 tot die tijd als S6 werd geleverd en later als K9 door het leven ging. Omdat de 2 liters in de categorie 1400-2000cc vielen, moesten deze aan strengere normen voldoen. Na 1988/1989 kon dit met alleen een injectiesysteem niet meer gehaald worden en moest er alsnog een kat onder. Vandaar dat de laatste 360ers een B200E met katalysator hebben en dus U9 zijn en een latere 340 met 1397cc altijd K9 zijn, dus schoon met een ongeregelde 3-weg kat en carburateur. U9 werd voor de 300 serie nooit een issue omdat U9 (schone motor met 3-weg geregelde kat) verplicht werd vanaf eind 1991. Toen was de 300-serie net uit productie. Langer doorproduceren zou betekend hebben dat ook de 1397cc motoren van een injectiesysteem voorzien moesten worden en dat was gezien de verkopen op dat moment niet meer interessant.
S6 = schone motor zonder katalysator
K9 = schone motor met ongeregelde oxykat
U9 = schone motor volgens USA 89 norm
Veel fabrikanten konden de S6 norm halen met een carburateur en door niet te veel vermogen uit een motor te halen. Of een injectiesysteem toe te passen.
De K9 normen werden omstreeks 1988/1989 van kracht. Dit verklaart waarom de 1397cc motor in de 340 tot die tijd als S6 werd geleverd en later als K9 door het leven ging. Omdat de 2 liters in de categorie 1400-2000cc vielen, moesten deze aan strengere normen voldoen. Na 1988/1989 kon dit met alleen een injectiesysteem niet meer gehaald worden en moest er alsnog een kat onder. Vandaar dat de laatste 360ers een B200E met katalysator hebben en dus U9 zijn en een latere 340 met 1397cc altijd K9 zijn, dus schoon met een ongeregelde 3-weg kat en carburateur. U9 werd voor de 300 serie nooit een issue omdat U9 (schone motor met 3-weg geregelde kat) verplicht werd vanaf eind 1991. Toen was de 300-serie net uit productie. Langer doorproduceren zou betekend hebben dat ook de 1397cc motoren van een injectiesysteem voorzien moesten worden en dat was gezien de verkopen op dat moment niet meer interessant.
Moderators: Mark Smeets