Geroffel in het achteronder
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2003 16:58 #624602
door V300 register
Geroffel in het achteronder is gemaakt door V300 register
Goede middag techneuten!
Ik rijd sinds maart een fantastische 340 GL special variomaat. Starten-lopen, ook met het huidige koude weer.
Echter, sinds kort komt er als ik bij snelheden tussen 80 en 140 km/h (hogere snelheden nog niet geprobeerd) het gas los laat een luid geroffel uit het achteronder. Aangezien de uitlaat enkele gaten had, dacht ik dat het daar aan lag. Nu ik de kapotte uitlaat delen heb vervangen (APK komt er aan) is het geroffel niet verdwenen. Het lijkt de CVT (of moet ik variomaat zeggen?) te zijn. Ik heb het idee dat het geroffel optreedt als bij hoge(re) snelheid de spanning van de banden is (gas los). Iemand een idee wat het kan zijn, en belangrijker, hoe ik het oplos/laat oplossen? Kan doorrijden (op lagere snelheid) kwaad op het moment? Ik sleutel liever in de lente dan in het huidige weer!
Alvast dank voor je reactie,
Daan van den Brink
(Bericht gewijzigd door daan op 13 december 2003)
Ik rijd sinds maart een fantastische 340 GL special variomaat. Starten-lopen, ook met het huidige koude weer.
Echter, sinds kort komt er als ik bij snelheden tussen 80 en 140 km/h (hogere snelheden nog niet geprobeerd) het gas los laat een luid geroffel uit het achteronder. Aangezien de uitlaat enkele gaten had, dacht ik dat het daar aan lag. Nu ik de kapotte uitlaat delen heb vervangen (APK komt er aan) is het geroffel niet verdwenen. Het lijkt de CVT (of moet ik variomaat zeggen?) te zijn. Ik heb het idee dat het geroffel optreedt als bij hoge(re) snelheid de spanning van de banden is (gas los). Iemand een idee wat het kan zijn, en belangrijker, hoe ik het oplos/laat oplossen? Kan doorrijden (op lagere snelheid) kwaad op het moment? Ik sleutel liever in de lente dan in het huidige weer!
Alvast dank voor je reactie,
Daan van den Brink
(Bericht gewijzigd door daan op 13 december 2003)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2003 19:23 #640303
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geroffel in het achteronder
Het klinkt alsof je carburateur verkeerd afgesteld is. Had ik ook met een 340 vario, die "plofte" ook lekker in de uitlaat. Kan niet veel kwaad, maar zou het wel verhelpen. Hou ook je carterontluchting (onder het luchtfilter, op het kleppendeksel) in de gaten, deze wil er dan ook wel "afploffen".
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-12-2003 20:57 #640304
door V300 register
Een te laat afgestelde ontstekking geeft plofjes uit de uitlaat. Een carburateur heb ik nog niet van gehoord.
Maar dan moet het wel een erg te laat staande ontstekking zijn en echte herry geeft dat nouw ook weer niet.
Ik zou eerder denken aan versleeten V riemen ofzo.
En ik denk in het geval wat Jelle aangeeft dat dat eerder op een te vroege onstekking lijkt.
Met het gevolg daar van zijn backfire's .
En die zijn wel schadelijk ,want die kunnen zelfs heele spruitstukken splitsen.
Groet Bart
Maar dan moet het wel een erg te laat staande ontstekking zijn en echte herry geeft dat nouw ook weer niet.
Ik zou eerder denken aan versleeten V riemen ofzo.
En ik denk in het geval wat Jelle aangeeft dat dat eerder op een te vroege onstekking lijkt.
Met het gevolg daar van zijn backfire's .
En die zijn wel schadelijk ,want die kunnen zelfs heele spruitstukken splitsen.
Groet Bart
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-12-2003 09:12 #640305
door V300 register
Een verkeerd afgestelde carburateur lijkt mij toch het meest waarschijnlijke. Het model 340 dat Daan heeft (op foto) heeft een NIET verstelbare ontsteking.
Overigens had ik hetzelfde met mijn 340. Carburateur afstellen en het was klaar.
Overigens had ik hetzelfde met mijn 340. Carburateur afstellen en het was klaar.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-12-2003 09:36 #640306
door V300 register
Kan iemand mij kort uitleggen hoe ik de carburateur afstel? Of staat dit ook in de vraagbaak die ik heb liggen? Kan het een en ander te maken hebben met het feit dat ik onlangs bijna het bovenste gedeelte (choke en luchtfilter) van mijn carburateur verloren ben? Draad in de carburateur is vernaggeld. Aangezien dit onderweg gebeurde en ik geen gereedschap bij me had heb ik de wegenwacht de boel laten vast zetten met nieuwe draadeinden en locktite, de boel lijkt goed dicht te zitten. Kan het geknal door een beschadigde pakking komen? Wellicht krijgt ze iets valse lucht, veel kan dat niet zijn mi.
Mijn ontsteking is inderdaad niet af te stellen.
Overigens vind ik het raar dat het probleem zich niet voordoet bij lagere snelheden en ook niet als ik stil sta en de motor goed laat loeien (heb dit nog niet echt geprobeerd, woon in een nette wijk
)
Mijn ontsteking is inderdaad niet af te stellen.
Overigens vind ik het raar dat het probleem zich niet voordoet bij lagere snelheden en ook niet als ik stil sta en de motor goed laat loeien (heb dit nog niet echt geprobeerd, woon in een nette wijk

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-12-2003 13:15 #640307
door V300 register
Kijk weer wat geleerdt van die ontsteking.
Maar goed het zal denk ik inderdaad wel in je vraagbaak staan .
Groet Bart.
Maar goed het zal denk ik inderdaad wel in je vraagbaak staan .
Groet Bart.
Moderators: Mark Smeets