Brandstofprobleem door stilstand

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2004 11:05 #624459 door V300 register
Brandstofprobleem door stilstand is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik heb onlangs een Volvo 343 1.4 ctv gekocht van een oud boertje (ja echt). Km.stand 60.000 bj 1991.
Het wagentje had een paar jaar stil gestaan dus heb ik eerst de olie vervangen. Liep prima, ben ermee naar z-frankrijk en italie gereden met alleen wat kleine probleempjes met de carb.
Terug in nederland deed het probleem zich voor dat de motor even aansloeg maar daarna stopte. Controle leerde me dat de benz.pomp slechts wat brandstof sputterde ipv spoot.
Mijn vraag is: hoe kom ik er achter of de pomp stuk is? wat moet ik doen om het (vervuilde?) brandstofsysteem schoon te krijgen (want dat lijkt me een voor de hand liggende optie)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2004 12:14 #639589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstofprobleem door stilstand
Controleer eerst de slang vanaf je benzinetank. Tussen de tank en de harde buis die onder je auto loopt zit een stukje flexibel slang. Die is vaak poreus na zoveel jaar stilstand. Hierdoor zuigt die valse lucht en krijg je slechte benzine-aanvoer.

Je kunt ook testen of het de slang is door een nieuw stukje slang rechtstreeks op de benzinepomp aan te sluiten en de andere kant in een potje met benzine te hangen. Als dit wel goed gaat ligt het dus aan je slang. Succes !

(Bericht gewijzigd door hengel op 13 september 2004)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2004 12:55 #639590 door V300 register
kijk dat doet me deugt.
opgedane kennis door geven.
"keep up the good work"
gr paul

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2004 23:50 #639591 door V300 register
dank je Erik,
Zal ik uitproberen.
Weet je misschien ook hoeveel filters er tussen de tank en de pomp zitten en waar die zich bevinden.
groet
Leendert

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2004 12:09 #639592 door V300 register
Leendert,

Voor zover ik weet zit er maar 1 filter in de leiding en die zit tussen de benzinepomp en de carbarateur. Soms zit deze er totaal niet in en dan is het wel aan te raden om die er tussen te zetten. Voor een paar euro voorkom je rotzooi in je carbarateur.

Groeten, Erik.

Paul: inderdaad, de als DAF-club lid opgedane ervaring op het DAF-forum komt overal van pas !

(Bericht gewijzigd door hengel op 14 september 2004)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2004 12:45 #639593 door V300 register
Jupz.. meestal geen fijn filter aanwezig.

in de carburateur zelf zit wel een 'keienvanger', ofwel een messing gaasje wat de ergste rotzooi tegen moet houden. deze zit achter de grote koperen bout die naast de slangpilaar vd benzineleiding zit. kan nuttig zijn om die ook even schoon te maken.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2004 12:04 #639594 door V300 register
wat ook nog kan is vuil uit de tank wat in je leiding zit (en als er een filter zit in het filter)

(oplossing: slang loshalen bij de pomp en even blazen, als je het hoort bubbelen in de tank is het goed ;) vervolgens een nieuw stukje slang verbinden, even zuigen (niet te lang!!) en als de benzine komt stromen ligt het probleem in de pomp of carb.)

Als de auto erg lang heeft stil gestaan en er geen benzine in de tank heeft gezeten, kan het trouwens ook roest zijn...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC