Volvo 360 2.0i valt uit (12V weg)
- Mark Smeets
- Moderator
Ik heb een vervelend probleem met mijn 360. Het betreft een 2.0 injectie uit 1987.
Afentoe valt de auto uit. Op dat moment zie ik op mijn volt meter in de auto ook dat de spanning wegvalt. De radio valt bijvoorbeeld ook uit.
Maar ik vermoed dat de spanning niet helemaal naar 0V valt, want als ik bijvoorbeeld het knipperlicht gebruik, dan gaat het relais heel hard tikken (versneld). Vermoedelijk door een te lage spanning.
Onlangs startte de auto niet, door hetzelfde probleem. Toen viel mij op de voltmeter tijdens op contact zetten een heel kleine beetje bewoog ( 8 Volt?).
Als het probleem zich voordoet dan gaan de lampjes op het dashboard aan, maar ze brandden bijvoorbeeld ook iets zwakker.
Het probleem doet zich (helaas) niet altijd voor en op onvoorspelbare momenten. In het begin leek het alleen in het begin van de rit te gebeuren (ergens in de eerste 500 meter), maar nu gebeurt het steeds vaker. Onlangs viel hij op de snelweg uit. Toch niet heel erg handig :wtf2:
Tot voor korte deed hij het na opnieuw starten altijd weer. Maar dit is nu ook geen garantie meer :+
Zelf dacht ik dat het aan het contactslot lag, omdat alle functies die via het contact lopen uitvallen.
Onlangs startte de auto weer eens niet, ander contact slot erop gezet. Maar nog steeds niks.. na 20 startpogingen deed hij het weer. Na ompluggen na het originele slot deed hij het ook weer gewoon.
Daarmee durf ik te stellen dat het contactslot niet de boosdoener is.
Overigens constateerde ik dat de auto wel benzine krijgt op zo'n moment, want hij stonk behoorlijk naar benzine na 20 pogingen
Maar wat kan het wel zijn?
Het lijkt me een elektrisch probleem. Zit er ergens een 'hoofd relais'?
Los contact in de zekeringenkast?
Andere opties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Andere verdachte zijn de grote stekkers op de zekeringskast. Er zitten er 3 op zowel bovenop als onderop de kast. Haal in de motorruimte de kunststof afdekkap los en haal de 3 stekkers los. Spuit er contactreiniger op. Haal nu in de auto bij de voeten de stekkers los aan de onderkant van de kast. Reinig die ook, hopelijk kun je het daarmee oplossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Voor de duidelijkheid: als het probleem zich voordoet, dan doet de startmotor het wel zonder problemen.
Ik ga dit weekend de stekkers van de zekeringenkast checken.
Nog 1 vraagje: Zouden die stekkers / verbindingen achter de radio hier ook iets mee te maken kunnen hebben?
Dan haal ik de radio ook nog eruit en check ik die contacten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
François;n418105 schreef : Het is een relais achter je instrumentenpaneel. Dit is het zogenaamde X-contact. Als je een elektrisch schema hebt, kun je zien waar die zit. Het voelt waarschijnlijk alsof iemand stiekem de contactsleutel naar de 0-stand draait. Een flinke klap op het dashboard hielp dan een tijdje om alles weer tot leven te wekken. De startmotor zit niet achter dit X-contact.
Dit klopt helemaal Francois! Inderdaad heb ik een keer uit frustratie een klap op het stuur gegeven. Kelsey boos, maar de auto deed het spontaan weer :+
Mede daardoor dacht ik eerst aan het slot. Dank voor de tip, ik ga dit relais opzoeken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Het oude relais heeft ook een rammel als je ermee beweegt. Dus er zit iets los in het relais.
Je kunt het relais prima via onder je dashboard bereiken. Het is bevestigd aan de stuurkolom. Het relais met de 2 gele draden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.