Defect tachorelais?
- V300 register
- Verbannen
Helaas in de Daf werkt het tachorelais nu niet meer zoals het hoort. Het ondersteunen van het opschakelen door het vacuüm hoort vanaf 1800 toeren te gebeuren. In de schema’s zie ik dat op de opschakelkant van de emvk altijd een plus staat en dat de massa geschakeld wordt zodra de toeren boven de 1800 komen. Op mijn emvk meet ik echter dat de massa altijd al geschakeld staat. Ook met het andere tachorelais is dit zo. Kan het nu zijn dat beide tachorelais toch opgeblazen zijn?
is er een manier om dit te meten?
Heb het forum al afgezocht, kom o.a. dit topic tegen:
forum.v3c.nl/forum/techniek/techniek-cvt...-van-het-tachorelais
Helaas helpt dit nog niet bij mijn vraag hoe ik kan meten of het tachorelais-gedeelte wat voor meting toerental bedoeld is ook functioneert. Ook terugplaatsing op mijn 340 om te testen gaat niet meer vanwege teveel demontage van vario en motordelen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
De bergrem is duidelijk, de kickdown bij gaspedaal en de remdrukschakelaar kunnen defect raken. Om te testen zijn deze twee ook te overbruggen (kortsluiten, zodat je de oorzaak kunt isoleren/bypassen.
Je kunt wrs best zonder kickdown, maar de remschakelaar is er ook voor veiligheid: bij een noodstop wordt de CVT tot terugschakelen gedwonegen, om weer doorrijden te vergemakkelijken. mocht het die zijn, dan niet te lang overbruggen bij gebruik dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De gaskabel is inderdaad vervangen door die van de 340, waar de aardeaansluiting op zit. Die heb ik ook aangesloten. Zal morgenavond eens kijken wat het doet als ik losmaak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Waarschijnlijk ten overvloede, maar had je hier al gekeken?
volvo300club.nl/de-volvo-300/techniek/variomatic-cvt/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
BartJu;n417470 schreef : Bedenk dat de schakelaars de stroomkring dienen te onderbreken (normaal dus gesloten). Loshalen (zoals je zelf noemt) is ook een onderbreking en heeft mogelijk geen effect. Dan zou je juist door moeten lussen om de schakelaar te overbruggen.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar had je hier al gekeken?
volvo300club.nl/de-volvo-300...ariomatic-cvt/
Eindelijk tijd gemaakt om te kijken. Het relais zelf is kapot. Er komt continue 12 volt uit. Volgens de info uit de aangegeven pagina is die idd stuk. Helaas werkt de link naarder reparatiedeel niet. Weet iemand of het onderdeel dat de toeren meet en daardoor boven de 1800 toeren de plus doorschakelt te vervangen is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.