Defect tachorelais?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2021 18:00 #1041445 door V300 register
Defect tachorelais? is gemaakt door V300 register
In een Daf 66YA heb ik een 1400 motor ingebouwd met Renix en tachorelais. Het tachorelais functioneerde perfect in mijn 340 CVT. Tevens heb ik een oudere voorzien van een diode om defect gaan te voorkomen.

Helaas in de Daf werkt het tachorelais nu niet meer zoals het hoort. Het ondersteunen van het opschakelen door het vacuüm hoort vanaf 1800 toeren te gebeuren. In de schema’s zie ik dat op de opschakelkant van de emvk altijd een plus staat en dat de massa geschakeld wordt zodra de toeren boven de 1800 komen. Op mijn emvk meet ik echter dat de massa altijd al geschakeld staat. Ook met het andere tachorelais is dit zo. Kan het nu zijn dat beide tachorelais toch opgeblazen zijn?

is er een manier om dit te meten?

Heb het forum al afgezocht, kom o.a. dit topic tegen:
forum.v3c.nl/forum/techniek/techniek-cvt...-van-het-tachorelais
Helaas helpt dit nog niet bij mijn vraag hoe ik kan meten of het tachorelais-gedeelte wat voor meting toerental bedoeld is ook functioneert. Ook terugplaatsing op mijn 340 om te testen gaat niet meer vanwege teveel demontage van vario en motordelen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2021 15:40 #1041446 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Defect tachorelais?
staat de "bergrem" aan? of schakelaar bij gaspedaal of die op de remcilinder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
11-07-2021 16:39 #1041447 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Defect tachorelais?
De 3 door Wim genoemde delen kunnen alle drie de stroomkring dooorbreken, dus meet dat eens na.
De bergrem is duidelijk, de kickdown bij gaspedaal en de remdrukschakelaar kunnen defect raken. Om te testen zijn deze twee ook te overbruggen (kortsluiten, zodat je de oorzaak kunt isoleren/bypassen.
Je kunt wrs best zonder kickdown, maar de remschakelaar is er ook voor veiligheid: bij een noodstop wordt de CVT tot terugschakelen gedwonegen, om weer doorrijden te vergemakkelijken. mocht het die zijn, dan niet te lang overbruggen bij gebruik dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2021 17:56 #1041449 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Defect tachorelais?
Heb je de gaskabel vervangen voor eentje met kickdownschakelaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2021 23:26 #1041452 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Defect tachorelais?
Bergrem staat uit. De schakelaar op de hoofdremcilinder is ok.

De gaskabel is inderdaad vervangen door die van de 340, waar de aardeaansluiting op zit. Die heb ik ook aangesloten. Zal morgenavond eens kijken wat het doet als ik losmaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
12-07-2021 08:36 #1041453 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Defect tachorelais?
Bedenk dat de schakelaars de stroomkring dienen te onderbreken (normaal dus gesloten). Loshalen (zoals je zelf noemt) is ook een onderbreking en heeft mogelijk geen effect. Dan zou je juist door moeten lussen om de schakelaar te overbruggen.

Waarschijnlijk ten overvloede, maar had je hier al gekeken?
volvo300club.nl/de-volvo-300/techniek/variomatic-cvt/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2021 14:48 #1041489 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Defect tachorelais?

BartJu;n417470 schreef : Bedenk dat de schakelaars de stroomkring dienen te onderbreken (normaal dus gesloten). Loshalen (zoals je zelf noemt) is ook een onderbreking en heeft mogelijk geen effect. Dan zou je juist door moeten lussen om de schakelaar te overbruggen.

Waarschijnlijk ten overvloede, maar had je hier al gekeken?
volvo300club.nl/de-volvo-300...ariomatic-cvt/


Eindelijk tijd gemaakt om te kijken. Het relais zelf is kapot. Er komt continue 12 volt uit. Volgens de info uit de aangegeven pagina is die idd stuk. Helaas werkt de link naarder reparatiedeel niet. Weet iemand of het onderdeel dat de toeren meet en daardoor boven de 1800 toeren de plus doorschakelt te vervangen is?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
23-07-2021 19:24 #1041491 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Defect tachorelais?
In het ledenmenu staat inderdaad: "De documentatie wordt in de komende periode weer in het ledenmenu geplaatst. Vanwege de migratie van de website is dit onderdeel momenteel niet gevuld."

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-07-2021 12:29 #1041494 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Defect tachorelais?
Iemand die dit deel heeft en naar mij wil mailen? Voor mijn part alleen het deel over de vervanging van het element dat de toeren meet en zorgt voor de schakeling boven de 1800. Of een nummer van dat onderdeel? Heb een vriend die dit op de printplaat kan solderen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD